Kovové tělo, dotykový displej a stabilizátor obrazu, to jsou hlavní přednosti poslední stylovky od Sony. Může se tajný agent spolehnout na své vybavení?

Fotoaparátů s dotykovým displejem je na trhu stále ještě poskrovnu. Jedním z průkopníků ve vybavování digitálů dotykovým displejem je Sony. První model, který měl dotykový displej byl Cyber-shot DSC-N1. Další generace v podobě modelu Cyber-shot DSC-N2 je v podstatě stejná jako předchůdce. Spolu s N2 se však na trhu objevil i stylový model T50.

S01.jpgS02.jpg

Modelová řada T je u Sony zavedeným pojmem pro stylové ultrakompaktní fotoaparáty. Ty se vyznačují jednak tenkým a plochým tělem, jednak periskopovým objektivem a poslední generace již mají i stabilizaci obrazu. Cyber-shot T50 byl uveden na trh v průběhu listopadu loňského roku a je na první pohled shodný s modelem T30, který si odbyl premiéru na jaře 2006.

Základní technické parametry fotoaparátu:

  • snímací prvek: CCD 7,1 Mpx (efektivně)
  • velikost snímače: 1/2,5"
  • max. výst. rozlišení: 3 072 × 2 304 bodů
  • paměťové médium: MemoryStick DUO, vnitřní paměť 58 MB
  • LCD displej: úhlopříčka 76 mm, 230 000 obrazových bodů
  • ISO: Auto, 80–1 000
  • video: 640 × 480 bodů, 30 sn./s, ozvučené s možností zoomování
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový zdroj
  • rozměry a hmotnost: 95 × 57 × 23 mm, 170 gramů

Rozdílů mezi oběma modely je jako šafránu, tím nejpodstatnějším je samozřejmě dotykový displej u T50. Tělo přístroje vypadá menší než ve skutečnosti je. Díky tloušťce necelých pětadvacet milimetrů se však poměrně dobře drží. Po odsunutí krytky objektivu se navíc v pravé části objeví náznak gripu, který spolu s odskokem krytu umožňuje jistější držení.

S11.jpgS12.jpg

Všechna tlačítka mají přesný stisk a spoušť má čitelný chod se dvěma rozlišitelnými pozicemi. Na horní straně najdete mimo spouště jedno tlačítko pro zapnutí/vypnutí a druhé pro aktivaci stabilizátoru. Zadní strana má pouze kolébkový ovladač zoomu a dvě tlačítka. Na přechodu horní a zadní stěny je přepínač režimů fotografování, natáčení videa a prohlížení. To je podle mého názoru jeden z konstrukčně nedotažených prvků. Můžete si sice zapnout přístroj do režimu prohlížení bez nutnosti odsouvat krytku objektivu, na druhou stranu ale trpí pohotovost fotoaparátu.

S13.jpg

Pokud ponecháte přepínač v režimu prohlížení a budete chtít fotografovat, musíte odsunout krytku objektivu a přepnout na režim fotografování. Přepínání mezi režimy pomocí tlačítka se mi zdá pohodlnější a praktičtější, mimo výše popsané totiž nehrozí ani nechtěné přepnutí například při nošení v kapse.

S10.jpg

Akumulátor a paměťová karta se vkládají do fotoaparátu nezvykle z pravé strany. Méně obvyklý je také způsob propojení digitálu s periferiemi, jediný vstup/výstup je umístěn na spodní straně v podobě multifunkčního konektoru. Multifunkční je i propojovací kabel, který připomíná pětihlavého draka. Na jednom konci je konektor pro připojení k digitálu společně se vstupem pro síťový adaptér, na druhém konci pak najdete USB a A/V výstup.

S07.jpg

Kompletní technické parametry najdete v katalogu digitálů.

S15.jpg

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Použitý CCD snímač má velikost 1/2,5" a efektivní rozlišení 7,1 Mpx, což ve výsledku znamená snímky velikosti 3 072 × 2 304 obrazových bodů. Snímky se ukládají ve formátu JPEG, na výběr jsou dvě úrovně komprese.

Ikony na dotykovém displeji mají velice intuitivní rozmístění a ovládání je vcelku snadné. Přiložený stylus je pro ovládání výbornou pomůckou. Displej samozřejmě funguje i při dotyku prsty, lepší je to však nehtem, přece jen je dotyk lépe definovaný. Menší nevýhodou je nutnost aktivace displeje speciálním tlačítkem v pravém dolním rohu. Pokud by šlo vyvolat nabídku na displeji pouhým dotykem, např. do konkrétního místa, bylo by ovládání pohodlnější a také rychlejší.

menu_1.gif
Hlavní menu fotoaparátu

Třípalcová úhlopříčka displeje přijde vhod, ovšem i tak vysoké rozlišení 230 000 bodů začíná být při této velikosti málo. Displej má tendenci zobrazovat (bez jakýchkoliv korekcí) snímky v náhledu více saturované, než ve skutečnosti jsou. Jeho čitelnost na slunci sice nepatří mezi špičku, ale podstatné údaje a scénu bez větších problémů uvidíte.

Na displeji se zobrazují všechny podstatné informace, jako je režim blesku, režim expozice, citlivost, aktivace pomocného AF paprsku či počet zbývajících snímků a histogram. Při změření expozice se zobrazí i čas a clona expozice. V režimu prohlížení můžete samozřejmě zobrazit fotografii na celý displej, ovládání však zůstává stejné – posunem prstu či pera po displeji přepínáte mezi jednotlivými snímky.

display_1.gif
Režimy zobrazení při snímání

Jelikož je digitál konstruovaný jako expoziční automat, nejdeme zde pouze plnou automatiku, program s možností nastavení několika parametrů a devítku scénických režimů – za zmínku stojí režim Zamlžení, který simuluje funkci změkčovacího filtru. Přístroj je vybaven stabilizací obrazu, která umožňuje fotografovat za použití delších expozičních časů.

display_2.gif
Režimy zobrazení při prohlížení

Objektiv s trojnásobným zoomem má rozsah ohnisek 38–114 mm a světelnost F3,5–4,3. Standardní zaostřovací vzdálenost je 50 cm, při volbě makro pak osm centimetrů, v režimu lupa klesá až na jeden centimetr. Autofokus nemá s ostřením větší potíže, v případě potřeby si posvítí pomocným paprskem, který je snad až příliš intenzívní a často fotografovaného oslní. Přístroj nabízí vícebodový autofokus, středové ostření nebo libovolně posuvný ostřící bod. K dispozici je také fixní ostření na nekonečno, sedm, tři, jeden nebo půl metru.

32.JPG33.JPG
max. velikost | max. velikost
Stejná scéna – na levém snímku byl nastaven ostřící bod do levého horního rohu, na pravém pak do pravého horního rohu

Citlivost snímače je možné nastavit v rozmezí ISO 80 až ISO 1 000. K dispozici jsou také digitální filtry – živý, přírodní, sépie a černobílý. Menší nevýhodou je nutnost v tomto režimu pořizovat snímky. Na exponované snímky nelze tuto funkci zpětně použít. Co ale můžete využít jsou razítka a psaní textu přímo do fotografie, snímek se poté uloží jako kopie (bohužel pouze v rozlišení 640 × 480), takže o originální data nepřicházíte.

20.JPG21.JPG
Vlevo originál, vpravo upravený snímek
06.JPG22.JPG
Vlevo originál, vpravo upravený snímek

Další specifickou funkcí je slideshow, kde máte na výběr celkem z pěti režimů přehrávání a ze čtyř zvukových doprovodů. Do fotoaparátu si můžete nahrát i vlastní hudbu.

slideshow_1.gif slideshow_2.gif
Ukázka slideshow s přechodovými efekty

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Periskopový objektiv značky Carl Zeiss podává velice dobrý výkon, na nejširším ohnisku je i při plně odcloněném objektivu obraz v ploše ostrý. Rohy testovacího obrazce jsou mírně neostré, především pak levý spodní a levý horní roh. Na nejdelším ohnisku je tomu podobně, ovšem zde naopak „ujíždí“ pravý spodní roh, tam je testovací obraz neostrý nejvíce.

Objektiv se nemusí stydět ani za rozlišení, které na širokém ohnisku dosahuje 1 700 až 1 850 lph, směrem k dlouhému ohnisku pak nepatrně klesá na 1 600 až 1 750 lph. V dané kategorii ultrakompaktů jsou tyto hodnoty výborné. Všimněte si na testovacím obrazci, že na obou koncích má objektiv poměrně dobré podání jemných detailů, dobře je to vidět na šachovnicovém políčku s nejmenšími čtverečky. Sférické zkreslení obrazu je na nejširším ohnisku mírné, při reálných scénách není patrné a neruší. Soudkovitost na dlouhém ohnisku se neprojevuje téměř vůbec.

01.JPG18.JPG
max. velikost | max. velikost
19.JPG20.JPG
max. velikost | max. velikost
Chromatickou vadu budete těžko hledat

Velice dobře se fotoaparát vypořádal s chromatickou vadou. Na většině kontrastních snímků není aberace vůbec patrná, pokud už ji najdeme, tak se projevuje méně častou nazelenalou barvou. Při zvětšení na více jak 100% velikost je místy vada patrná, avšak pouze náznakově. Při snímání v přímém slunečním protisvětle se nevyhnete odleskům v objektivu, zde jsou však barevné skvrny poměrně dobře eliminované. Expoziční automatika se s kontrastní scénou poprala v rámci možností.

16.JPG17.JPG
max. velikost | max. velikost
Ukázka snímání v protisvětle

Automatika vyvážení bílé pracuje spolehlivě především v umělém osvětlení. Na denním světle má tendenci k chladnějšímu tónování, je proto lepší nastavit vyvážení bílé ručně na jeden z předvolených módů.

08.JPG09.JPG
max. velikost | max. velikost
Vlevo automatické vyvážení bílé, vpravo ruční nastavení na zataženo

Šum

Sony T50 se chlubí citlivostí až ISO 1 000. Maximální použitelná citlivost je však ISO 400. Při vyšších citlivostech je již snímek poznamenán výrazným nárůstem barevného šumu. Nejvyšší citlivost ISO 1 000 je použitelná pouze jako nouzové řešení. Při vysokých citlivostech také dochází k mírné desaturaci snímku, pravděpodobně způsobené odšumovacím filtrem.

24.JPG25.JPG
max. velikost | max. velikost
26.JPG27.JPG
max. velikost | max. velikost
28.JPG29.JPG
max. velikost | max. velikost
Standardní scéna, postupně citlivost ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1 000

Citlivosti ISO 80, 100 a 200 jsou bezproblémové a šum zde není patrný. Hodnota ISO 400 je jakýmsi mezníkem, v určitých světelných situacích bude výsledek dobrý bez výrazné ztráty kvality. V některých případech však dochází k významnější ztrátě kresby a výsledek může být zklamáním.

02.JPG
max. velikost
Reálná scéna při citlivosti ISO 1 000

Naměřili jsme

Po stránce rychlosti je fotoaparát jedním ze svižnějších kousků. První snímek zvládnete pořídit za dobu o něco delší jak dvě sekundy. Snímek bez namáčknutí exponujete v čase kolem půl vteřiny, s namáčknutím je zpoždění neměřitelné. Sériové snímání pracuje rychlostí 1,2 snímků za sekundu, ovšem počet snímků v sérii je omezený pouze kapacitou paměťové karty. Fotoaparát nabízí dva režimy sériového snímání, standardní a tzv. velkou sérii, kdy fotoaparát exponuje celkem šestnáct snímků v rozlišení 1 Mpx a uloží je jako jeden snímek o šestnácti „buňkách“.

Sony Cyber-shot DSC-T50
první snímek 2,14 s
snímek bez namáčknutí 0,52 s
snímek s namáčknutím neměřitelné
ukládání-připravenost k dalšímu snímku 1,44 s
rychlost sériového snímání 1,2 sn./s
max. počet snímků v sérii 5
měřeno s paměťovou kartou Sony MemoryStick PRO Duo, 2 GB

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

W.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejkratší ohnisko
T.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejdelší ohnisko
04.JPG
max. velikost
Ukázka zoomu – nejširší ohnisko

05.JPG
max. velikost
Ukázka zoomu – nejdelší ohnisko

13.JPG14.JPG
max. velikost | max. velikost
Pleťové odstíny bez blesku a s bleskem

bez stab.JPGse stab.JPG
max. velikost | max. velikost
Ukázka práce stabilizátoru – vlevo vypnutý, vpravo zapnnutý. Ačkoliv umoˇžní použití delších časů, není všemocný

30.JPG31.JPG
max. velikost | max. velikost
Exaktní makro a funkce Lupa

34.JPG35.JPG
max. velikost | max. velikost
Reálné makro a funkce Lupa

11.JPG12.JPG
max. velikost | max. velikost
Ukázka jemného rozlišení detailů

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Sony Cyber-shot DSC-T50 je ideálním společníkem do kapsy. Malé rozměry, pokovené tělo a solidní konstrukce patří mezi hlavní plusy tohoto fotoaparátu. Dotykový displej je prakticky jediným parametrem, ve kterém se odlišuje od svého starčího bratříčka Cyber-shotu T30. Na ovládání pomocí dotyků si velice brzy zvyknete a oblíbíte si jej.

Obrazová kvalita výsledných snímků je dobrá, a to i při zvýšení citlivosti snímače. Velice příjemně překvapil periskopový objektiv, který je schopen vykreslit až 1 850 lph a dobře si poradí nejen s chromatickou vadou, ale i s protisvětlem.

Pokud rádi fotografujete momentky, mohl by být i tento digitál jedním z vašich favoritů, vzhledem ke své třídě jsou jeho reakce rychlé, a tak by vám neměla utéct žádná zajímavá situace.

Plusy:

  • histogram
  • dotykový displej
  • rozlišovací schopnosti objektivu

Mínusy:

  • přepínání snímání / prohlížení
  • nutnost aktivace dotykového displeje zvláštním tlačítkem
  • chybí kalibrace vyvážení bílé
  • zapnutí odsunutím krytky

Cena:

  • 12 000 Kč vč DPH

Zdroj:

Určitě si přečtěte

Články odjinud