Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.
V závislosti na použitém objektivu, jeho optické skladbě, vzdálenosti roviny ostrosti a v neposlední řadě na počtech lamel clony je bokeh hladký či sametový nebo naopak drsný. Obvykle platí, že největší vliv na jeho podání má právě clona a tvar otvoru, který lamely tvoří.
V praxi proto jako nejlepší vycházejí objektivy, které mají vícelamelovou clonu – standardem setových skel je 6 nebo 7 lamel, pokročilejší objektivy nabídnou lamel 9 a speciální portrétní pak 11 nebo 13, což je předpoklad pro téměř kruhový otvor clony.
V okamžiku, díky budete pracovat s malou hloubkou ostrosti a na pozadí, které je rozostřené se objeví bodové zdroje světla – lampy veřejného osvětlení, odlesky slunce v kapkách rosy na listech apod. – budou mít tyto zdroje světla rozostřený kruhový tvar.
Co když nechci kruh?
Pravděpodobně už jste se setkali i s tím, že právě zdroje světla na rozostřeném pozadí nemají tvar kruhový, ale zcela jiný. Princip tvorby takto unikátního bokehu je velmi prostý. Budete-li fotografovat delším ohniskem, využívá se pouze středová část přední čočky objektivu, což je velmi důležité.
Při manipulaci s bokehem se totiž na přední čočku nasadí „stínítko“ s otvorem různého tvaru tak, aby nepřekáželo a nezasahovalo do zorného úhlu objektivu. Výsledkem je pak snímek, na němž mají bodové zdroje světla mimo oblast hloubky ostrosti shodný tvar, jako je ten vystřižený či vyražený do stínítka.
Výroba stínítka není nijak náročná stačí k tomu kus tvrdšího papíru, lepící páska a raznice pro vytvoření požadovaného otvoru, případně trpělivost a pečlivost v nožem v ruce. Právě vyřezání otvoru v požadovaném tvaru je obvykle tou nejtěžší částí. Ke stejnému závěru dospěl i fotograf Micael Widell, a proto začal experimentovat s průhlednou fólií, na kterou tiskne inverzně požadovaný tvar.
Výsledkem je šablona, přes kterou je možné fotografovat a dosáhnout poměrně zajímavých výsledků. Sám Widell pouze upozorňuje na nutnost volby vhodné transparentní folie, pokud byste se rozhodli pro stejný postup – existují totiž folie pro laserový a pro inkoustový tisk, které není radno zaměňovat, z důvodu možného zničení tiskárny.
Obdobným způsobem pracují některé objektivy s vyměnitelnou clonou, jako je například Petzval nebo Lensbaby – u nich můžete rovnou tvarem clony ovlivnit i podobu světel mimo hloubku ostrosti.