Do testu jsme si vzali širokoúhlý zoomovací objektiv pro bezzrcadlovkový bajonet Nikon Z. I když je tento systém na světě již přes tři roky, Nikon stále ještě buduje komplexnější portfolio objektivů.

Do testu jsme si vzali širokoúhlý zoomovací objektiv pro bezzrcadlovkový bajonet Nikon Z. I když je tento systém na světě již přes tři roky, Nikon stále ještě buduje komplexnější portfolio objektivů.

Možná i proto, aby byla pokryta co největší část trhu, Nikon sahá ke kompromisům a testovaný Nikon Z 14–30 mm F4 S se pohybuje mezi kategoriemi kompaktní cestovní objektiv, seťák a skoro profesionální sklo. Tomu prvnímu nasvědčuje skládací konstrukce, tomu druhému prodej v setu s těly a tomu třetímu vysoká cena mimo set.

Možná i proto, aby byla pokryta co největší část trhu, Nikon sahá ke kompromisům a testovaný Nikon Z 14–30 mm F4 S se pohybuje mezi kategoriemi kompaktní cestovní objektiv, seťák a skoro profesionální sklo. Tomu prvnímu nasvědčuje skládací konstrukce, tomu druhému prodej v setu s těly a tomu třetímu vysoká cena mimo set.

Nejvýraznější třecí plochou asi bude skládací konstrukce objektivu. Před použitím je třeba zoomovacím prstencem otočit tak, aby příslušná značka ukazovala ohnisko v rozsahu 14 až 30 mm. 

Nejvýraznější třecí plochou asi bude skládací konstrukce objektivu. Před použitím je třeba zoomovacím prstencem otočit tak, aby příslušná značka ukazovala ohnisko v rozsahu 14 až 30 mm. 

Na těle objektivu je ještě jeden mnohem menší prstenec sloužící primárně k ostření, ale lze použít i pro další parametry, jako je změna clony. Problémem je, že má „mrtvý chod“ bez jakékoli odezvy, je totiž plně elektronický.

Na těle objektivu je ještě jeden mnohem menší prstenec sloužící primárně k ostření, ale lze použít i pro další parametry, jako je změna clony. Problémem je, že má „mrtvý chod“ bez jakékoli odezvy, je totiž plně elektronický.

Změna perspektivy – 14 mm

Změna perspektivy – 14 mm

Změna perspektivy – 30 mm

Změna perspektivy – 30 mm

Změna ohniska umožní oříznout nechtěné prvky scény

Změna ohniska umožní oříznout nechtěné prvky scény

Změna ohniska umožní oříznout nechtěné prvky scény

Změna ohniska umožní oříznout nechtěné prvky scény

Scéna je plná detailů

Scéna je plná detailů

Zkreslení není patrné ani na jednom koncovém ohnisku, zato vinětace je zjevná

Zkreslení není patrné ani na jednom koncovém ohnisku, zato vinětace je zjevná

Zkreslení není patrné ani na jednom koncovém ohnisku, zato vinětace je zjevná

Zkreslení není patrné ani na jednom koncovém ohnisku, zato vinětace je zjevná

V rozích lze spatřit pouze náznaky chromatické vady

V rozích lze spatřit pouze náznaky chromatické vady

Tento objektiv si kvůli bokehu kupovat nebudete

Tento objektiv si kvůli bokehu kupovat nebudete

Porovnání: Nikon 14-30 mm

Porovnání: Nikon 14-30 mm

Porovnání: Nikon 14-24 mm

Porovnání: Nikon 14-24 mm

Na focení architektury je objektiv ideální

Na focení architektury je objektiv ideální

Krajinářská fotografie s testovaným objektivem

Krajinářská fotografie s testovaným objektivem

Krajinářská fotografie s testovaným objektivem

Krajinářská fotografie s testovaným objektivem

Možná i proto, aby byla pokryta co největší část trhu, Nikon sahá ke kompromisům a testovaný Nikon Z 14–30 mm F4 S se pohybuje mezi kategoriemi kompaktní cestovní objektiv, seťák a skoro profesionální sklo. Tomu prvnímu nasvědčuje skládací konstrukce, tomu druhému prodej v setu s těly a tomu třetímu vysoká cena mimo set.
Nejvýraznější třecí plochou asi bude skládací konstrukce objektivu. Před použitím je třeba zoomovacím prstencem otočit tak, aby příslušná značka ukazovala ohnisko v rozsahu 14 až 30 mm. 
Na těle objektivu je ještě jeden mnohem menší prstenec sloužící primárně k ostření, ale lze použít i pro další parametry, jako je změna clony. Problémem je, že má „mrtvý chod“ bez jakékoli odezvy, je totiž plně elektronický.
Změna perspektivy – 14 mm
18
Fotogalerie

Nikon Z 14–30 mm F4 S – předražený seťák? (test objektivu)

Kompaktní širokoúhlý objektiv Nikon má trochu problémy s identitou – je seťákem nebo nástrojem pro profesionály? Nebo je určený pro dovolenkáře?

Plusy
Ostrá kresba
Kompaktní rozměry
Má závit na filtry
Lehký
Minimum aberace
Minusy
Cena
Korekce zkreslení
Trochu vinětuje
Ostřicí prstenec bez hmatové odezvy
7  /10

Do testu jsme si vzali širokoúhlý zoomovací objektiv pro bezzrcadlovkový bajonet Nikon Z. I když je tento systém na světě již přes tři roky, Nikon stále ještě buduje komplexnější portfolio objektivů.

To znamená, že je jednak nabídka omezená a že nelze sáhnout po starším a levnějším objektivu, aniž by byla potřeba redukce.  Ani další výrobci jako Sigma nebo Tamron zatím nevyrábějí objektivy pro tento bajonet, což by nejen rozšířilo nabídku, ale i většinou to znamená i levnější alternativu.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-27.jpg
Objektiv nasazený na Nikonu Z6 II

Možná i proto, aby byla pokryta co největší část trhu, Nikon sahá ke kompromisům a testovaný Nikon Z 14–30 mm F4 S se pohybuje mezi kategoriemi kompaktní cestovní objektiv, seťák a skoro profesionální sklo. Tomu prvnímu nasvědčuje skládací konstrukce, tomu druhému prodej v setu s těly a tomu třetímu vysoká cena mimo set.

Pokračování 2 / 5

Konstrukce a parametry

Nejvýraznější třecí plochou asi bude skládací konstrukce objektivu. Zoomovací prstenec má mimo rozsah ohnisek ještě další polohu, do níž se objektiv zacvakne. Takto je rozměrově nejmenší, avšak nelze s ním fotit.

Před použitím je třeba prstencem otočit tak, aby příslušná značka ukazovala ohnisko v rozsahu 14 až 30 mm. Dále se může stát, že při silovějším oddalování zoomem se omylem fotograf dostane přes oblast vyššího odporu do cestovní polohy. Tento předěl samozřejmě jde cítit a při běžném zoomování fotografovi naznačí, že je na 14 mm, ale je otázkou, zdali se odpor časem nesníží.

nikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-24.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-25.jpgnikon-z6-ii-nikkor-24-200-recenze-26.jpg
Objektiv v cestovní pozici, na 14mm ohnisku a na 30mm ohnisko

Na těle objektivu je ještě jeden mnohem menší prstenec sloužící primárně k ostření, ale lze použít i pro další parametry, jako je změna clony. Problémem je, že má „mrtvý chod“ bez jakékoli odezvy, je totiž plně elektronický.

Při ostření tedy není zřejmé, zdali už jste na konci rozsahu ostření, a při změně clony si zase musíte pohlídat v hledáčku, o kolik se clona změnila – rollery na těle vždy cvaknou a typicky jsou nastavené tak, že při otočení ze strany na stranu zaznamenají tři kroky, takže změní cokoli typicky o 1 EV (jednotka změny bývá 1/3 EV).

Nikon Z 14-30 mm F4 S  
ohniskový rozsah 14–30 mm
úhel záběru pro FX 114° – 72°
světelnost F4
min. zaostřovací vzdálenost 0,28 m
max. zvětšení 0,16×
počet lamel clony 7
průměr filtrů 82 mm
rozměry (délka×průměr) 85×89 mm
hmotnost 485 g

Nikon zachoval přepínač ručního a automatického ostření, na bezzrcadlovkách už na to obvykle není samostatná páčka. Celkově pokud si zvyknete na cestovní polohu a časté vysouvání do pracovního okna, objektiv je velmi příjemný společník. Společně s celkem malou bezzrcalovkou tvoří ideální cestovní dvojku, která je příjemně vyvážená a dobře se nosí na krku.

Pokračování 3 / 5

Objektiv v praxi

Výhodou testovaného objektivu je jeho ohniskový rozsah, protože typický podobný objektiv má ohniska 14 až 24 mm. Pochopitelně existují i objektivy jako Canon RF 14-35 mm F4 L IS USM, ale tam by nemohla být ani řeč o skládací konstrukci, natož kompaktních rozměrech, i cena je vyšší. Z tohoto pohledu je velkým plusem, že takto malý objektiv umí zoomovat až na 30 mm.

DSC_0075.jpgDSC_0076.jpg
Změna perspektivy – 14 mm vs. 30 mm

Někdo může argumentovat, že se mu takto ohniska překrývají se základním zoomem, který typicky začíná právě na 24 mm. Nicméně je příjemné nemuset měnit objektiv, nemluvě o faktu, že ne každý fotograf nutně využívá základní zoom objektiv. Větší rozsah zoomu se hodí i při komponování, někdy je zkrátka velmi příjemné jen zazoomovat a nechat všechny rušivé prvky mimo úhel záběru.

DSC_0374.jpgDSC_0378.jpg
Změna ohniska umožní oříznout nechtěné prvky scény

Také je nutno podotknout, že Nikon (hlavně u bezzrcadlovek) ušel velký kus cesty, co se ostření týče. S objektivem nikdy nebyly žádné problémy, a i ve velmi temné místnosti dokázal s pomocným světlem správně zaostřit. Pro ilustraci, spolu se Z 6 II objektiv se světelností F2,8 zaostří i v úplné tmě právě díky přisvětlení. Samozřejmě snímky jsou vždy dokonale zaostřené, za což vděčíme i větší hloubce ostrosti a mírně horší světelnosti.

Pokračování 4 / 5

Optický výkon

Když se zaměříme na kresbu, testovaný Nikon je příjemným překvapením. Na Nikonu Z6, Z6 II a Z5 v podstatě ke kresbě nebudete mít moc výtek a objektiv tato těla umí „nakrmit“ velmi dobře. Ani při porovnání s Nikonem Z 14–24 mm F2,8 S není výrazně horší a někdy jsou výsledky velmi podobné. Větší rozdíly bude možné vidět na bezzrcadlovkách s vyšším rozlišením, ale i tam testovaný objektiv podá dobrý výkon.

DSC_0383.jpg
Scéna je hezky detailní

Profesionálové mají rádi plnou kontrolu nad snímky a právě to jim Nikon u tohoto objektivu bohužel neumožňuje – korekci zkreslení nelze vypnout a navíc se ukládá přímo do RAWu, takže ji nelze změnit ani v postprodukci. Mnoha lidem to vadí čistě z principu, nicméně pro fotografické nadšence nebo amatéry to znamená méně starostí a méně úprav. Možná by si onu korekci stejně ve foťáku zapnuli. Každopádně výsledkem jsou fotky s minimálním zkreslením, i když objektiv je v tomto ohledu nejspíše problémový.

DSC_0437.jpgDSC_0439.jpg
Zkreslení není patrné ani na jednom koncovém ohnisku, zato vinětace je zjevná

Vinětace neboli ztmavené rohy snímků jsou drobným problémem hlavně na 14mm ohnisku a při plně otevřené cloně. Po přiclonění postupně mizí, se změnou ohniska na delší se zase zjemňuje přechod od tmavších rohů ke světlejšímu středu.

DSC_0422.jpg
V rozích lze spatřit pouze náznaky chromatické vady

Chromatická aberace většinou není problematická, ovšem při určitých situacích bude patrná. My jsme se Z6 II viděli jen drobné náznaky typicky u tmavých větví na světlém pozadí.

DSC_0072.jpg
Tento objektiv si kvůli bokehu kupovat nebudete

Bokeh je bohužel vzhledem ke světelnosti F4 téměř neexistující. Dosáhnutí rozostřeného pozadí je složité, protože je potřeba využít služby 30mm ohniska a zaostřit na opravdu krátkou vzdálenost jako na ukázkovém snímku.

DSC_0217.jpgDSC_0220.jpg
Porovnání: vlevo Nikon 14-30 mm, vpravo Nikon 14-24 mm

Když porovnáme Nikon Z 14–30 mm F4 S a Nikon Z 14–24 mm F2,8 S, rozdíly jsou velmi drobné. Až po přiblížení jde vidět, že dražší objektiv má lepší mikrokontrast a některé detaily. Asi nejviditelnějším rozdílem je odlesk u 14-30 a potom si lze všimnout odlišné hvězdičky u dražšího modelu, dané počtem lamel clony.

Pokračování 5 / 5

Konkurence

V tomto směru to bude mít testovaný objektiv velmi těžké. Se svou cenou 36 990 Kč už nemůže být označován za levný, základní nebo setový širokáč, ale spíše směřuje mezi profesionální objektivy. Tím ale není.

DSC_0071.jpg
Na focení architektury je objektiv ideální

Nikon si tuto cenu svým způsobem může dovolit, protože na trhu není žádný jiný levný širokoúhlý zoom pro Nikon Z, ale jen několik pevných objektivů Laowa a Samyang s ručním ostřením, což odradí spoustu potenciálních kupců. Vůbec bych se nedivil, kdyby si někdo připlatil třicet tisíc za Nikon Z 14–24 mm F2,8 S, který jsme porovnávali s testovaným objektivem výše. Vyšší světelnost u 14–24 a všechny další parametry kromě rozměrů a hmotnosti jsou lepší než u testovaného objektivu, to už stojí za příplatek, jenž není ani dvojnásobný.

Pro ty, kdo nezavrhují ruční ostření, můžeme doporučit super světelnou Laowu 15 mm F2 Zero-D za 26 990 Kč, extrémně širokoúhlou Laowu 12 mm F2,8 Zero-D za 30 990 Kč nebo alternativně levný Samyang MF 14 mm F2,8 za 10 990 Kč.

Závěr

Bez obalu můžeme prohlásit, že kdyby Tamron a Sigma nyní vyráběly objektivy pro bezzrcadlovky Nikon, pro Nikon Z 14–30 mm F4 S by na trhu zřejmě nebylo místo. Mnoho fotografů odradí skládací konstrukce (jež patří spíše do amatérského segmentu) spojená s vysokou cenovkou. Ovšem kvůli absenci konkurence lze říct, že si objektiv cenu obhájí, protože je na tom opticky dobře (a v čem je slabší, je automaticky korigováno).

DSC_0061.jpgDSC_0059.jpg
Krajinářská fotografie s testovaným objektivem

Naše hodnocení je tedy rozporuplné. Komu se líbí kompaktní skládací konstrukce a nízká hmotnost, lze objektiv doporučit, avšak při požadavku na nízkou cenu je vhodné se podívat po manuálních objektivech nebo přetrpět FTZ adaptér a používat zrcadlovková skla.

Určitě si přečtěte

Články odjinud