5
Fotogalerie

Když se foťák rozbije… aneb jak funguje opravna fototechniky

Letos se mi podařilo zrušit už tři blesky. Při jejich předání k opravě jsem si uvědomil, že jsme se zde ještě nikdy nevěnovali tématu oprav fototechniky. Nejvyšší čas to napravit.

Nebyla náhoda, že jsme si pro naši malou reportáž vybrali největší tuzemskou opravnu fototechniky AWH servis. Chtěli jsme vidět jednak nezávislý servis, tedy opravnu nepatřící jen jedné značce, a chtěli jsme ukázat také servis různorodý – který opravuje jak fotoaparáty, tak i blesky, objektivy, videokamery…

Díky pochopení majitele AWH servisu Michala Speváka jsme tak mohli doslova „prošmejdit“ i ty nejzastrčenější kouty pražského sídla společnosti. Michal Spevák nás s nepřehlédnutelnou, ale příjemnou mírou hrdosti na svůj podnik ochotně provedl a zodpověděl všechny naše otázky. I fotit jsme mohli cokoliv – už to je samo o sobě v dnešní době jev nevídaný.

Od příjmu k výdeji

Servis fototechniky má dva základní články nutné k dobrému fungování – perfektně zvládnutou logistiku, a pak samotnou servisní sekci. Logistika je zásadní z toho důvodu, že zakázky do opravy přicházejí jak osobně, svozem z brněnské sběrny, tak i poštou nebo jiným dopravcem.

Každá jednotlivá oprava samozřejmě musí být přesně zaevidována, každý přístroj musí být jednoduše dohledatelný, k tomu se u části zakázek váže propojení na záruku, tedy ověření potřebných dokladů a podobně. Zapsání opravy do seznamu je však teprve začátek. V interním systému se sleduje de facto každá pracovní operace, zákazník pak má díky tomu možnost online sledovat průběh opravy na webu AWH servisu.

awh-01.jpg 
Seřízení závěrky po její výměně se samozřejmě nedělá se stopkami v rukou,
ale pomocí speciálního kalibračního přístroje.

Pro rychlou informaci zákazníkům je používán automatický SMS systém, kdy vám po dokončení opravy přijde textová zpráva. Platí to nejen v případě osobního odběru, ale také když je oprava zasílána prostřednictvím doručovatele.

Velmi zajímavý je také způsob balení při odesílání poštou nebo jiným kurýrem. AWH používá speciální krabice, ve kterých se přístroje „vznáší“ uprostřed obalu v jakémsi airbagu, takže jsou velmi dobře chráněné vůči otřesům a necitlivému zacházení. Samotné balení je přitom velmi rychlé a efektivní.

Cena až na prvním místě

Když už se vám přístroj pokazí nebo rozbije, budete jistě chtít vědět, zdali se ještě vyplatí jej opravovat, nebo je lepší rovnou koupit nový. Jak se dozvíte cenu opravy? Jako v každé podobné provozovně služeb tohoto typu (třeba jako v autoservisu) se v AWH stanovuje předběžná cena. Přesnou cenu bez podrobné diagnostiky jednoduše stanovit nejde.

Jak jsme ale byli ubezpečeni, pouze v asi jen deseti procentech případů je po přesném zjištění závady nutné cenu zvýšit. O jakémkoliv „cenovém pohybu“ je samozřejmě zákazník předem informován a servis nezačne s opravou, dokud nedostane souhlas. Bez souhlasu zadavatele zakázky lze podle zákona pouze navýšit cenu do 1 000 Kč o 20 %, nad 1 000 Kč o deset procent.

awh-02.jpg 
Balení do speciálních krabic, ve kterých se přístroje „vznáší“ uprostřed obalu v jakémsi airbagu,
 takže jsou velmi dobře chráněné vůči otřesům a necitlivému zacházení.

Při osobním příjmu v Praze stanoví předběžnou cenu přijímací technik – v podstatě jeden z nejzkušenějších zaměstnanců servisu, který se musí orientovat ve všech zastupovaných značkách a přístrojích. To ale nevylučuje, že si nemůže ke stanovení ceny přizvat kolegu specialistu. Posíláte-li přístroj k opravě doručovatelskou službou, zaměstnanci servisu vám cenu sdělí e-mailem nebo telefonicky.

Zarámečkovaný počítač

Samotná servisní část provozu na první pohled tak trochu připomíná nemocnici. Všude je perfektní čistota, podlaha je antistatická, v místnostech jsou nainstalovány pračky vzduchu, osvětlení odpovídá teplotě chromatičnosti denního světla. To vše jsou samozřejmě podmínky nezbytně nutné pro provozování oprav tak citlivých přístrojů, jako jsou fotoaparáty a optika.

Technici mají podle specializace každý svoje pracovní místo, které má jisté specifikum: uklízet zde mohou jen oni sami. Nedivím se – když jsem viděl zrcadlovku rozloženou na prvočinitele na stole jednoho z techniků a představil si, jak sem jde uklízečka utírat prach – trochu mně zatrnulo. U miniaturních součástek vadí i větší průvan.

awh-03.jpg 
AWH servis je také autorizovaným servisem objektivů (a fotoaparátů a blesků) Sigma. Mimochodem,
věděli jste, že objektivy Sigma mají v Česku čtyřletou záruku?

Kromě místností techniků najdete v servisu také specializovaná pracoviště, jako například laboratoř pro seřizování autofokusu objektivů, servis je samozřejmě vybaven také spoustou specializovaných přístrojů pro nejrůznější kalibrace optiky, snímačů a funkcí fotoaparátů. Přístroje pocházejí od jednotlivých výrobců, jejichž značky AWH opravuje, což vytváří nejednu paradoxní situaci.

Většina laboratorních aparátů je v dnešní době propojena s počítačem, ovšem jak tomu bývá, každý výrobce používá nejen jiný software, ale také odlišný operační systém. V praxi tedy je třeba mít v provozovně jak Windows XP, tak 2000 nebo „Sedmičky“. Aby nebylo v AWH servisu „přepočítačováno“, používá se zde systém bootovacích disků ve výměnných rámečcích.

Čištění, čištění, čištění

Před návštěvou AWH servisu jsem osobně žil s přesvědčením, že kompaktní digitály se neopravují, ale byl jsem vyveden z omylu. Tedy částečně – laciné kompakty se skutečně nevyplatí opravovat – ale dražší přístroje, například IXUSy nebo fotoaparáty řady S nebo G od Canonu lze často zachránit, aniž by cena opravy převyšovala hodnotu konkrétního modelu.

Velké procento oprav nicméně připadá hlavně na digitální zrcadlovky, objektivy a blesky. V současné době, kdy zrcadlovky zažívají obrovský rozmach, je denním chlebem techniků AWH také čištění snímačů – každý fotograf si netroufá sáhnout na snímač pomocí některé z běžně dostupných čisticích sad. Pro čištění snímačů jsou vyškoleni všichni technici a je zcela běžné, že každý v průběhu jednoho dne mezi „normálními“ opravami vyčistí několik čipů zrcadlovek.

awh-04.jpg 
Ne, toto není pitva digitální zrcadlovky, nýbrž výměna závěrky. Vypadá to strašlivě, ale když si
všimnete součástek na stole, tak technik fotoaparát zatím „jen“ odkrytoval a sundal
několik desek s elektronikou, zadní a horní displej.

Pokud D-SLR přinesete osobně do pražského sídla servisu a návštěvu si dohodnete předchozí den telefonicky, bude vám snímač vyčištěn ještě týž den, mnohdy s časovou prodlevou pár hodin.

Běžným – v tomto případě se nedá ani říci servisním – úkonem jsou výměny akumulátorů. Byli jsme ujištěni, že AWH servis v těchto případech používá pouze originální značkové typy. Patříte-li mezi úplné technické antitalenty, můžete si zde nechat třeba i upgradovat firmware vašeho přístroje.

AWH servisem ročně projde třicet tisíc zakázek, což je samo o sobě úctyhodné číslo. Na druhou stranu je to varovně zdvižený prst pro všechny fotografy. Říká, že naše nádobíčko je jen technika, která má své mouchy a nevydrží ani všechno, ani věčně. Podle slov Michala Speváka tvoří zhruba 50 % zakázek opravy druhu „když něco někomu upadne“, druhá polovina jsou pak opravy – včetně záručních – typu „když se to pokazí samo“.

AWH servis samozřejmě uznává kromě české záruky také celosvětové záruky výrobců, takže když si aparát koupíte třeba na Taiwanu – a budete mít řádně vyplněný celosvětový záruční list – v AWH vám jej opraví. Nezapomeňte však, že v tomto případě platí pouze roční záruční doba. Navíc si dejte pozor na nejrůznější šedé dovozy – zde to bývá s uplatněním záruční opravy mnohdy složitější a klidně se může stát, že vám nebude uznána.

awh-05.jpg 
Mechanismus pro zjišťování správného ostření objektivů (tzv. front/back focus) se neobejde
bez desky, která zajišťuje spolehlivé zaostření v požadované rovině.

Kolo se vyplatí

Vzhledem k velmi rychlé obnově modelů, zejména v případě fotoaparátů, musí být technici k provádění oprav doslova průběžně školeni a vybaveni veškerou dokumentací k servisovaným přístrojům. To je v současné době z velké části zajišťováno on-line, osobnímu školení „face to face“ se však technici ani tak nevyhnou. Je vcelku pochopitelné, že materiály jsou převážně v angličtině, servisní technik tedy musí mít alespoň pasivní znalost „technické“ angličtiny.

Tento vzdělanostní předpoklad však firma AWH nenechává náhodě, takže přímo v prostorách servisu zajišťuje pravidelné školení anglického jazyka. Mimochodem, zaměstnanecká politika je zaměřená i například na zdravý životní styl. Například ti zaměstnanci, kteří jezdí do práce na kole, dostávají určité výhody. Michal Spevák k tomu říká: „Zaměstnanec, který je vitální, svěží a sportovně založený, je pro firmu vždy větším přínosem než chronický bručoun trpící navíc ještě několika chorobami ze sedavého zaměstnání.“

Kompletní článek najdete v časopisu DIGIfoto 9/2011.

Určitě si přečtěte

Články odjinud