5
Fotogalerie

Fotografie týdne: najust o odvaze, kráse a předsevzetích

Martin Heidegger rozlišuje dva způsoby bytí člověka ve světě. Tím prvním je jisté zpředmětnění sebe sama – děláme to, co se od nás očekává, co vyžaduje společnost, naše okolí, rodiče, přátelé.

Tyto činnosti přitom v běžné životě zásadním způsobem převažují a nemůže tomu být jinak. Všechny společenské rituály a zdvořilostní formy, ale také velká část komunikace je založena právě na těchto zásadách.

Problémem je, pokud se člověk dokonale zpředmětní také v důležitých věcech – chodí do kostela, protože tam chodí celá vesnice, dělá zubaře, protože povolání zdědil po otci...

Takový život je na jednu stranu velice pohodlný, protože nevyžaduje přijetí vlastní zodpovědnosti a rizika, ale v žádném případě nemůže korespondovat s něčím, co by bylo možné označit jako autentické bytí. Některé filozofické směry právě takto vidí celou společnost – pro marxistu nebudou důležití jednotlivci, ale to, že celá společnost či třída něco mohou dělat, anebo se určitým způsobem chovají.

V druhém pojetí Heidegger bytí označuje jako předsevzetí,ddd tedy jistý časový plán či rozvrh stávání se něčím. Člověk sám si zde volí cíl svého bytí, tedy to, čím by chtěl být a za tuto volbu nese pochopitelně odpovědnost. Času i sil je omezené množství, život končí smrtí a nedovoluje příliš experimentovat. Člověk musí vyjít z jistot, zariskovat s vědomím, že může něco ztratit se rozhodnout pro méně pohodlnou cestu.

Jan Patočka pak při interpretaci Platona na tento model navazuje myšlenkou, že člověk, který se rozhodl hledat pravdu a pečovat o svoji duši, se vždy stává pro společnost nepříjemným. Být člověkem autentickým vždy znamená a bude znamenat nebezpečí. Sokrates byl pro Patočku archetypálním příkladem člověka, který se rozhodl usilovat o pravdu a těmi, kteří milovali více tmu než světlo, byl zabit. Tato smrt ale nebyla zbytečná, neboť ukázala cestu druhým. Patočkův přístup k Chartě 77 pak jen ukázal, jak důležité je spojení vnitřního světa s tím praktickým, či – pokud si půjčíme opět Platona – spojení duše a obce.

01.jpg
najust, foto: jokr7

Snímek najust právě takový projekt bytí ilustruje. Uprostřed šedé zástavby a nízkého plevele, kdesi za plotem, kde se nevyplatí vyčnívat, roste směrem k jedinému krásnému bodu svého světa, k obloze (či nebi) rostlina. Zcela bez opory, nesmyslně, proti všem předpokladům. Proč něco takového dělá? Co ji k tomu vede? Proč nezůstane ve své průměrnosti a jistotách?

Zdá se, že téměř jistě pro ni tento rozvrh či předsevzetí bude znamenat nejen velký výdej energie a času, ale téměř jistou smrt. Co si lze představit zbytečnějšího či marnějšího? Přesto je touha po kráse a směřování za hranice svých jistot něčím, co stojí za to. Marko Rupnik nabízí názor, že krása je materializovaná láska. A zde bychom mohli být u podstaty problému – jen těžko bychom hledali v literatuře něco, za co má smysl zemřít více, než za lásku.

Gratuluji autorovi Jokr7 za zajímavý snímek, který vykračuje z hranic jeho běžné – byť velice zajímavé a pozoruhodné produkce – a dovolím si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků uplynulého týdne. 

Fotografie čumil nabízí hrátky s barvami i tvary, ukazuje člověka jako narušitele jisté symetrie a poetičnosti architektury. Jakoby se vracela k tomu, že když chceme dobrou architekturu vyfotografovat, musíme tak učinit dříve, než se do ní nastěhují lidé se svými věcmi. Nebo je to jinak? Tuto otázku naléhavě klade francoaise.

02.jpg
čumil, foto: francoaise

Tchmes se nechává unést horizontem, na kterém vidí dvě obyčejné břízy. A ukazuje, co s nimi může provést poetičtější pohled na svět – dát jim novou značku, jméno: Tanečnice…

03.jpg
tanečnice..., foto: tchmes

Marcel Kolacek vlastně zpracovává stejné téma jako Tchmes, jen se na něj dívá z inverzního pohledu, z osob činní symboly. Z dvojice tanečnic se stává I I.

04.jpg
I I, foto: MarcelKolacek

A na závěr ještě jedna pěkná krajina. Nikde nic od Baliana není uměle minimalistická, přesto v ní nic nepřebývá, ničím neruší a vtahuje diváka do pozoruhodné hry s šedými odstíny a jemným kulacením kopečků.

05.jpg
Nikde nic, foto: Balian

Určitě si přečtěte

Články odjinud