73
Fotogalerie

Panasonic GF6: ideální vstupenka do světa bezzrcadlovek?

Otestovali jsme fotoaparát s výměnnými objektivy Panasonic GF6. Vleze se do kapsy a nabídne slušné ovládání. Jde o ideální volbu při koupi první bezzrcadlovky nebo má nějaké slabiny?

Panasonic GF6 je nástupcem modelu GF5 a jako takový spadá do kategorie fotoaparátů s výměnnými objektivy pro začínající či mírně pokročilé. S cenou okolo 14 tisíc Kč patří mezi nejlevnější bezzrcadlovky s bajonetem Micro 4/3.

Fotoaparát na první pohled zaujme malými rozměry. Uvnitř přitom najdeme velký snímač s úhlopříčkou 4/3“ a vysokým rozlišením 16 Mpx. Utrpělo nějak ovládání a ergonomie? Dokáže kvalita snímků obstát při porovnání se zrcadlovkami? Jaké jsou jeho silné či slabé stránky? Vyplatí se jej koupit? A jak je na tom v kombinaci s pancake objektivem 20 mm F1,7 II?

Ergonomie a ovládání

Začněme ergonomií a ovládáním. Hned na úvod si dovolím trochu kritiky. Okamžitě po prvním uchopení mě fotoaparát začal velice nepříjemně tlačit do ruky. Ne snad, že by byl těžký nebo měl špatně tvarovaný úchop, problém má na svědomí umístění kovového úchytu pro popruh na pravé straně, který tlačí do míst mezi klouby ukazováčku a prostředníčku.

Pokud popruh z fotoaparátu sundáme, je situace lepší, ale i tak ne ideální. Přitom úchyt na levé straně zapustil výrobce do těla, nevidím tedy jediný důvod, proč to nemohl udělat taktéž s tím pravým, jenž naprosto nepochopitelně vyčnívá ven. Návrháři by za to zasloužili kladivem přes prsty nebo alespoň dlouhodobě zažít pocit, jakým budou trpět majitelé GF6 používající popruh.

Panasonic GF6 Panasonic GF6
Panasonic GF6 má malý úchop, zároveň však také velké množství tlačítek

Kromě této bolístky si jinak na úchop opravdu nemůžu stěžovat, sice nepůsobí bůhvíjak jistě, vzhledem k malým rozměrům to ale tomuto fotoaparátu rád odpustím. Tlačítka jsou dobře uspořádaná a na to, že jde o nejnižší model, jich je dost. Volič režimů expozice má tuhý chod, což oceňuji, v brašně či batohu nedojde k jeho nechtěnému pootočení.

Jako velký luxus pak hodnotím kombinaci zadního otočného voliče a páčky umístěné kolem spouště. V manuálním režimu lze jedním z prvků měnit čas a druhým clonu, v režimu priority clony lze pak ovlivnit clonu zadním voličem a páčkou nastavit kompenzaci expozice. Kombinace těchto dvou prvků tedy umožňuje příjemné ovládání, byť bych osobně místo páčky upřednostnil klasický otočný volič.

Panasonic GF6 shora V konektorové výbavě chybí jack pro připojení externího mikrofonu
Pohled na Panasonic GF6 shora a z pravého boku, všimněte si přečnívajícího úchytu pro popruh na prvé straně

Na horní straně ještě chvíli zůstaňme. Panasonic zde pro začínající přichystal tlačítko „iA“, které přenese uživatele do režimu inteligentní automatiky a to bez ohledu na pozici voliče režimů. Bohužel však vyčnívá nad povrch, což znamená, že při stisku spouště může občas dojít k jeho nechtěnému zmáčknutí. Inženýři na to naštěstí mysleli, v menu jej lze úplně vypnout.

Paměťovou kartu ani baterii na stativu nelze vyměnit
Paměťovou kartu ani baterii na stativu nelze vyměnit. V případě vyčnívajících širších objektivů jako je pancake 20 mm pak uživatelé nepochodí ani s výměnou objektivu.

I přes malé rozměry nechybí vestavěný blesk. Ten sice nenadchne směrným číslem pouze 6,3 při citlivosti ISO 160, na druhou stranu jej v interiéru může fotograf přidržet palcem a odrazit světlo o strop. Tuto možnost hodnotím velice pozitivně, neboť si hodně uživatelů vystačí s interním bleskem, aniž by je příliš omezoval. A vlastně budou muset, sáňky pro připojení externího totiž chybí.

produkt_DSC_4522.jpg 
Vestavěný blesk lze přidržet palcem a odrazit tak jeho světlo o strop

Přejděme nyní k zadní straně. Na té najdeme několik tlačítek, otočný volič, indikaci Wi-Fi a displej. Tlačítka mají příjemný stisk a díky zapuštění do těla fotoaparátu nedojde k jejich nechtěnému zmáčknutí. Díky nim můžeme měnit prakticky veškerá potřebná nastavení a pouze výjimečně nastane situace, kdy uživatel zabrousí do menu.

Tlačítku Fn2 lze přiřadit jednu z několika funkcí, například změnu citlivosti, aretaci expozice či zaostření, režim měření expozice, nastavení stabilizátoru, zapnutí Wi-Fi a další. To stejné jde i u tlačítka Q.MENU, ve výchozím nastavení ale aktivuje rychlé menu s nejvíce potřebnými položkami jako citlivost, režim měření, formát pro záznam, režim autofokusu a další. Příjemně mě překvapila možnost přeuspořádat položky tohoto rychlého menu a dokonce některé odebrat či přidat jiné.

Otočný volič jsem již zmínil, zatím jsem však zamlčel čtyři vestavěná tlačítka, umožňující změnit kompenzaci expozice, ostřící zóny autofokusu, vyvážení bílé a nastavit bracketing či samospoušť. Uprostřed voliče ještě leží páté tlačítko pro aktivaci menu.

Displej

Komu by toto poměrně velké množství tlačítek nestačilo, může využít také služeb dotykového displeje. Ten má úhlopříčku 3“ a rozlišení 1 milion bodů. Jeho uchycení vyřešil výrobce poměrně zvláštním způsobem, jak můžete vidět na obrázku. Díky tomu jde nicméně displej rozumně polohovat, nahoru až o 180°, dolů pak zhruba o 30-40°.

produkt_GF6k_front_H_PS14042_LCD-700.jpgprodukt_DSC_4506.jpg 
Displej lze díky zvláštní konstrukci dobře vyklápět, otázkou je, jak dlouho vydrží bez poškození

O životnost kloubů mám trochu obavy. Zpracování nepůsobí zrovna nejjistějším dojmem, ostatně jako u celého povrchu fotoaparátu, za což mohou zejména lesklé plasty, které na určitých místech dokonce i vržou.

Odezva displeje je vesměs rychlá, narazil jsem však na situace, kdy byla reakce na dotyk poněkud zpomalená. Problémy mu občas činí přibližování fotek dvěma prsty, více mi proto vyhovovalo použití horní páčky. Panasonic vybavil GF6 snímačem, na základě kterého umí přístroj automaticky regulovat sílu podsvícení. S viditelností na slunci tedy nebyl žádný větší problém, fotoaparát dokázal bez problémů přizpůsobit jas okolním podmínkám.

Body musím japonské společnosti také udělit za barevnost displeje, jež ve většině situací odpovídá pořízeným snímkům. Fajnšmejkři si pak mohou doladit barvy podle svého gusta. Za obě tato pozitiva může zejména rozhodnutí nepoužít displej typu AMOLED, ale klasické LCD, z čehož by se jiní výrobci mohli poučit.

Pokračování 2 / 3

Ostření, obrazová kvalita, video a pancake 20 mm

Ostření a rychlost fotoaparátu

Panasonic GF6 byl testován se dvěma objektivy, setovým 14-42 mm F3,5-5,6 II a druhou verzí pancake 20 mm F1,7 II, jejíž prodeje odstartovaly teprve nedávno.

Oba objektivy ostřily v režimu jednotlivých snímků velice rychle a přesně. Fotoaparát umožňuje dokonce zvolit si velikost ostřících zón, takže v drtivé většině případů ostřil tam, kam jsem požadoval.

produkt_H-FS014042_700.jpg
Setový objektiv 14-42 mm svými rozměry příliš nenadchne, obzvláště při nasazení dodávané sluneční clony

Jako důležité považuji zmínit, že pancake 20 mm neumožňuje použít kontinuální ostření u běžných snímků, ale pouze u videa. Jestli to něčemu vadí, je otázka. Fotoaparát stejně při kontinuálním snímání rychlostí 3,7 sn./s ostřit na pohybující se objekty, nezvládá. Vadit tento fakt tak může snad jen při komponování, kdy se focený subjekt pohne mimo hloubku ostrosti.

produkt_H_H020A_k_front_slant_700.jpgprodukt_H_H020A_k_side_700.jpg
Pancake objektiv 20 mm, se kterým Panasonic GF6 vleze i do větší kapsy

S objektivy lze samozřejmě ostřit také ručně, což využijí zejména ti, co to s natáčením videa myslí vážně. Fotoaparát dokáže až čtyřnásobně přiblížit náhled na displeji, takže zaostřit na požadované místo není problém. Škoda jen, že zde chybí zvýraznění kontrastních hran.

Jako velké negativum pak vnímám fakt, že při vypnutí fotoaparátu dojde k zaostření objektivu na nekonečno. Při dalším zapnutí pak musíte velice zdlouhavě točit ostřícím prstencem, než se zase dostanete zpět k zaostření nablízko. Pohon totiž i při manuálním ostření zajišťuje elektronika a motorek objektivu má velmi jemný krok.

Ještě krátce zmíním rychlost zápisu na kartu. I přes poměrně velké rozlišení 16 Mpx netrvá příliš dlouho. Při focení v sérii vyprázdnění vyrovnávací paměti chvilku zabere, pocitově to však není nic hrozného a fotoaparát jakžtakž zpomaleně reaguje.

Obrazová kvalita

Opusťme nyní subjektivní dojmy a prozkoumejme podrobně obrazovou kvalitu, jak snímače v těle, tak následně objektivů. Jednou větou by se dalo říct, že snímač příliš neoslní, ale zase ani úplně nezklame. Na poměry systému Micro 4/3 jde prostě o takový nižší průměr. V porovnání s dříve testovaným fotoaparátem Olympus PEN E-PM2 jsem zaznamenal o něco horší dynamický rozsah a větší množství šumu na vyšších citlivostech.

Pro vyvolání RAW souborů (vpravo) jsem použil Adobe Photoshop CS6 s nejnovější verzí Camera Raw 8.1. Převod probíhal ve výchozím nastavení. JPEG soubory (vlevo) byly vyfotografovány při nastavení snímku na "standardní".

ISO 160 JPEG ISO 160 RAW
Citlivost ISO 160, vlevo JPEG, vpravo RAW

Základní citlivost ISO 160 vypadá na první pohled v pořádku. Z hlediska šumu je obraz čistý a detaily nejsou v JPEG oproti RAW nijak rozmyté. Výhradu mám však k podání barev. V RAW jsou přesycené, obzvláště žlutá, takže při zpracování do JPEG je fotoaparát lehce utlumí, aby více odpovídaly realitě. Ani to bohužel není dostatečné, jak můžete sami vidět. Plyšový medvěd vypadá na fotkách z GF6 spíše žlutý, ve skutečnosti má přitom světle hnědou barvu. Pro srovnání přikládám snímek z digitální zrcadlovky Nikon D300, kde barvy odpovídají realitě.

barvy_DSC_4539.jpg
Stejná scéna focená digitální zrcadlovkou Nikon D300 nabízí přesnější barvy
iso_P1000527.JPG iso_P1000527_RAW.jpg
Citlivost ISO 200

Mezi základní citlivostí a ISO 200 prakticky není rozdíl.

iso_P1000528.JPG iso_P1000528_RAW.jpg
Citlivost ISO 400

Při použití citlivosti ISO 400 začíná v RAW mírně narůstat šum, byť to téměř nestojí za řeč. V JPEG fotoaparát lehoučce odšumuje, tento fakt je nicméně patrný až po velice důkladném zkoumání.

iso_P1000529.JPG iso_P1000529_RAW.jpg
Citlivost ISO 800

S dalším navýšením citlivosti opět lehce roste šum v RAW, JPEG je od předešlého prakticky nerozeznatelný.

iso_P1000530.JPG iso_P1000530_RAW.jpg
Citlivost ISO 1600

Na ISO 1600 opět v RAW roste šum, zejména ve stínech. JPEG začíná být vlivem odšumování méně ostrý, kresba je však stále na vysoké úrovni.

iso_P1000531.JPG iso_P1000531_RAW.jpg
Citlivost ISO 3200

Dalším zvýšením citlivosti trpí v JPEG zejména stíny kvůli vyššímu odšumování a ztrácejí se drobné detaily. RAW drží detaily stále poměrně dobře, šum už ale začíná být výrazněji patrný.

iso_P1000532.JPG iso_P1000532_RAW.jpg
Citlivost ISO 6400

Mezi citlivostmi ISO 3200 a 6400 je výrazný skok. JPEG trpí silným odšumováním a objevují se barevné artefakty, detaily zmizely úplně. RAW trpí výrazným šumem a tmavé plochy získávají lehce fialový nádech. O použitelnosti obou formátů na tuto citlivost by se již dalo polemizovat.

iso_P1000533.JPG iso_P1000533_RAW.jpg
Citlivost ISO 12800

Na citlivost ISO 12800 jsou již z JPEG omalovánky, v RAW dochází k výraznému projevu fialového nádechu a šum překročil únosnou mez.

iso_P1000534.JPG iso_P1000534_RAW.jpg
Citlivost ISO 25600

Citlivost ISO 25600 už raději ani nebudu komentovat.

Suma sumárum vidím osobně jako hranici použitelnosti pro JPEG citlivost ISO 3200, v ideálním případě ISO 1600. Co se týče RAW, tam je situace mírně lepší, nicméně i zde by mělo být ISO 3200 stropem. O stupeň vyšší citlivost bych už viděl pouze jako nouzovku.

Ještě, než se podíváme na samotné objektivy, přikládám ukázku možností manipulace s RAW. Jak můžete vidět, lze poměrně dobře vytáhnout stíny a zachránit některé přepaly, přesto dynamický rozsah neoslní.

DR_P1000465_orig.jpg DR_P1000465_upravene.jpg
Vlevo JPEG z fotoaparátu, vpravo vyvolaný RAW s úpravami

Kresba objektivů 14-42 mm a pancake 20 mm

Neméně důležitou součástí každého fotoaparátu jsou objektivy. Setový okomentuji pouze velice krátce. Nabízí standardní rozsah 14-42mm a průměrnou světelnost F3,5-5,6. Svou ostrostí 16megapixelovému snímači plně dostačuje. Výraznější optické neduhy jsem u něj nezaznamenal. Zkreslení a vinětaci můžete posoudit na základě následujících obrázků a snímků v poslední kapitole.

objektiv_14-42_P1000501.JPG objektiv_14-42_P1000504.JPG
Na 14 mm lze u setového objektivu pozorovat soudkovité zkreslení, vlevo clona F3,5, vpravo clona F4, o obou je patrná vinětace
objektiv_14-42_P1000506.JPG objektiv_14-42_P1000507.JPG
Vlevo ještě clona F5,6 na 14 mm, vinětace mizí. Vpravo nejnižší nastavitelná clona F5,3 na 25 mm je prakticky bez problémů.
objektiv_14-42_P1000510.JPG objektiv_14-42_P1000512.JPG
Vlevo clona F5,6 na 25 mm, vpravo pak na 42 mm při cloně F5,6 můžeme pozorovat výrazné poduškovité zkreslení

Osobně považuji setový objektiv za nepraktický, zejména z důvodu velikosti a světelnosti, fotoaparát mi s ním příliš nedává smysl. Naopak s pancake objektivem 20 mm F1,7 II jej vidím jako ideální doplněk k zrcadlovce. Ohnisko 20 mm dokáže plnit dostatečně univerzální roli.

Toto sklo navíc skvěle kreslí i na plně otevřenou clonu a netrpí výraznějšími optickými problémy. Pouze při focení se sluncem v rohu záběru občas na snímku vznikne fialový závoj. To však není vzhledem ke konstrukci nijak neočekávané.

Jako příjemný bonus považuji to, že objektiv dokáže zaostřit velice blízko. Na makro to samozřejmě nedostačuje, ale dají se tvořit zajímavé záběry. Přeostřování ve videu bohužel není zrovna nejtišší a občas lze na natočených záběrech slyšet cvakání motorku objektivu.

objektiv_20_P1000515.JPG objektiv_20_P1000516.JPG
Zkreslení objektivu 20 mm hodnotím jako naprosto zanedbatelné. Při odcloněném objektivu můžeme pozorovat vinětaci, která ale již na F2,8 prakticky úplně mizí. Vlevo clona F1,7, vpravo F2,0.
objektiv_20_P1000517.JPG objektiv_20_P1000518.JPG
Vlevo clona F2,8, vpravo F4,0.
objektiv_20_P1000519.JPG 
Clona F5,6

Celkově hodnotím „20 mm palačinku“ velice kladně. Fotoaparát s ní dokáže využít svůj plný potenciál a dokonce se v kombinaci s tímto sklem vejde i do větší kapsy, čímž mně osobně dává velký smysl, neboť jej není problém nosit všude s sebou.

Video

Ještě se v rychlosti podívejme na video. Fotoaparát zvládá natáčení videosekvencí v rozlišení Full HD při 25 sn./s nebo v rozlišení 1280×720 bodů při 50 a 25 sn./s. Kvalita obrazu není vůbec špatná a nastavit lze veškeré parametry expozice.

Se zvukem je to už horší, stereofonní mikrofony u GF6, stejně jako jiné integrované, svou roli příliš dobře nezvládají. Bohužel nelze žádný způsobem k přístroji připojit externí. A i kdyby to šlo, nebylo by jej za co uchytit vzhledem k absenci sáněk blesku. Škoda.

Pokračování 3 / 3

Celkové hodnocení a ukázkové snímky

Ještě než se pustím do závěrečného hodnocení, musím zmínit jednu věc. Fotoaparát disponuje Wi-Fi a NFC konektivitou. Oba moduly byly u testovaného kusu plně funkční, přesto jsem je nemohl vyzkoušet.

Může za to registrace do Lumix klubu, kterou fotoaparát při použití těchto funkcí vyžaduje. Ta bohužel po celou dobu testování nefungovala a přístroj pouze zobrazoval hlášku o nedostupnosti serveru. Podotýkám, že šlo o běžný prodejní kus a nevím, zda již tyto problémy výrobce vyřešil, při výběru bych každopádně tuto konektivitu považoval za irelevantní faktor.

Hodnocení

A jaký je tedy finální verdikt? I přes malé tělo fotoaparát nabídne dobré ovládání, kvalitní výklopný displej a slušnou obrazovou kvalitu. Nepotěšila mě pouze barevná věrnost, jejíž problémovost jsem zaznamenal hlavně u testovací scény. Ostření bylo po celou dobu u statických snímků velice spolehlivé a rychlé, pouze u videa občas zlobilo. Výdrž hodnotím se zhruba 250 snímky na jedno nabití jako průměrnou.

Panasonic GF6 mě celkově příjemně překvapil, neboť jsem během testování nenarazil, kromě Wi-Fi konektivity, na jediný problém. S klidným srdcem jej tak mohu doporučit jako ideální vstupenku do světa bezzrcadlovek. S cenou okolo 14 tisíc Kč nabídne odpovídající hodnotu.

Jako naprosto ideální pak vidím kombinaci s objektivem 20 mm F1,7 II. Ten dokáže podávat vynikající optické výkony, umožní hrátky s hloubkou ostrosti a díky velikosti vleze i do větší kapsy. Zamrzí pouze cena okolo 9-10 tisíc Kč.

Pravděpodobně jedinou výraznější konkurencí pro Panasonic GF6 může být dříve testovaný fotoaparát Olympus PEN E-PM2. Ten v prakticky totožně velkém, avšak lehčím těle, nabídne lepší snímač a navíc se prodává o tisícovku levněji. GF6 má zase na své straně výhodu lepšího ovládání.

Rozhodování mezi těmito dvěma modely tak může být velice těžké. Obzvláště když nabízejí stejný bajonet a tím i nabídku objektivů. Rozhodujícím faktorem pro některé tak může být absence sáněk pro externí blesk u GF6.

Hlavní výhody GF6

  • Nízké rozměry
  • Přesný a rychlý autofokus u statických snímků
  • Velice dobré ovládání vzhledem k rozměrům
  • Kvalitní video
  • Výklopný displej s dobrou čitelností na slunci
  • Obrazová kvalita neurazí

Nevýhody

  • Na přesnost barevného podání se nelze spolehnout, zejména žlutá „ustřeluje“
  • Kvalita zpracování by mohla být lepší
  • Špatná kvalita zvuku a nemožnost připojení externího mikrofonu
  • Absence sáněk pro externí blesk
  • Pohodlnému držení brání vyčnívající úchyt pro popruh, velikost úchopu navíc musela ustoupit nižším rozměrům

Specifikace

  • CMOS snímač formátu Micro 4/3 s rozlišením 16 Mpx
  • rozsah citlivosti ISO 160-25600
  • rozsah časů závěrky: 1/4000 až 60 s
  • video: 1920×1080 bodů při 25 sn./s nebo 1280×720 bodů při 50 a 25 sn./s
  • bajonet Micro 4/3
  • dotykový LCD displej s úhlopříčkou 3 palce a rozlišením 1 milion bodů, možnost polohování
  • interní blesk se směrným číslem 6,3 při citlivosti ISO 160
  • slot na paměťové karty typu SD, SDHC, SDXC
  • konektory: AV out, mini HDMI
  • rozhraní: Wi-Fi, NFC
  • rozměry: 111,2×64,8×38,4 mm
  • hmotnost: 323 g včetně baterie a paměťové karty

Ukázkové snímky

Panasonic GF6 + pancake objektiv 20 mm

P1000356.JPG P1000359.JPG
ISO 160, F6,3, 1/125 s,m | ISO 160, F1,7, 1/4000 s
P1000360.JPG P1000365.JPG
ISO 160, F1,7, 1/800 s | ISO 160, F4, 1/500s
P1000367.JPG P1000370.JPG
ISO 160, F1,7, 1/2500 s | ISO 160, F5,6, 1/1000 s
P1000371.JPG P1000383.JPG
ISO 160, F1,7, 1/4000 s | ISO 160, F5,6, 1/800 s
P1000392.JPG P1000398.JPG
ISO 160, F5,6, 1/640 s | ISO 160, F1,7, 1/200 s
P1000402.JPG P1000406.JPG
ISO 160, F1,7, 1/2500 s | ISO 160, F7,1, 1/160 s
P1000408.JPG
ISO 160, F1,7, 1/2000 s

Panasonic GF6 + setový objektiv 14-42 mm

P1000413.JPGP1000414.JPG
ISO 160, F4, 1/400 s, 14 mm | ISO 160, F5,6, 1/500 s, 42 mm
P1000421.JPGP1000424.JPG 
ISO 160, F5,6, 1/125 s, 42 mm | ISO 160, F5,6, 1/200 s, 42 mm
P1000441.JPGP1000472.JPG
ISO 160, F5,6, 1/160 s, 42 mm | ISO 160, F5,5, 1/4000 s, 36 mm
P1000479.JPGP1000486.JPG
ISO 160, F5,6, 1/640 s, 15 mm | ISO 160, F5, 1/80 s, 14 mm 
P1000492.JPGP1000495.JPG
ISO 160, F5, 1/640 s, 14 mm | ISO 160, F5, 1/800 s, 14 mm
 P1000499.JPGP1000536.JPG
ISO 160, F5,6, 1/400 s, 42 mm | ISO 640, F5,6, 1/60 s, 22 mm
 P1000539.JPGP1000540.JPG
ISO 400, F5,6, 1/80 s, 42 mm | ISO 800, F5,6, 1/60 s, 24 mm 
P1000555.JPGP1000556.JPG 
ISO 3200, F5,3, 1/8 s, 27 mm | ISO 3200, F4,7, 1/13 s, 22 mm
P1000557.JPG
ISO 3200, F4, 1/8 s, 14 mm

Určitě si přečtěte

Články odjinud