Nemusíte číst dál, pokud si jen chcete ověřit informaci, že se jedná o špičkový, moderní objektiv s perfektní optikou a možností softwarové konfigurace nastavení. Zajímá-li vás ale, jak se chová objektiv v praxi, pak pokračujte dál.
Technické parametry
- rozměry: 78×121 mm
- váha: 810 g
- rozsah clon: F1,8–F16 (1,8 po celé délce)
- autofokus: HSM (ultrazvukový Hyper Sonic Motor)
- ostření a zoom: interní
- stabilizátor: ne
- průměr filtru: 72 mm
- bajonety: Canon EF, Nikon DX a Sigma SA
- určení: ASP-C zrcadlovky
- cena: od cca 18 000 Kč
Sigma zvolila svým novým objektivům decentní, elegantní design. Oproti minulé generaci objektivů s protiskluzovou „semišovou“ úpravou (včetně sluneční clony) s jemnými zlatými prvky působí teď umírněným a dospělým dojmem.
Při prvním kontaktu přesvědčí konstrukce nekompromisní kvalitou použitých materiálů a skutečně vysokou praktičností při použivání. Masívní široké prstence se velmi dobře ovládají a snadno a rychle se dá zvyknout i na přepínač ostření AF/M, který je dostatečně velký. Jeho obsluha vyžaduje trošku víc síly, ale je to o zvyku. Příjemný je i protikluzový prstenec na sluneční cloně.
Prapodivností je vytáčení zoomu v opačném směru než u většiny objektivů. Na tom se pravděpodobně ze začátku sem tam zaseknete, zvlášť pokud často střídáte různé typy skel.
Kus skla
Objektiv je na svůj ohniskový rozsah nezvykle dlouhý. Je i nezvykle těžký, což je daň za použití kvalitní optiky. Z celkových 17 členů ve 12 skupinách jsou 4 čočky asferické. Clona je složena z devíti lamel, jsou zaoblené, což určitě potěší milovníky příjemného bokehu.
Objektiv je kompatibilní s firemním USB dockem, díky němuž můžete nejen aktualizovat jeho firmware, ale také seřizovat interní nastavení např. autofokusu nebo korigovat back/front fokus. Mimo dock k tomu ještě potřebujete software Sigma Optimalization Pro – zatím dostupný ve verzi 1.1.
S USB dockem jsou kompatibilní i ostatní nové kousky od Sigmy tedy všechny z řad: ART, CONTEMPORARY a SPORT. Ostření je možné na neobyčejně krátkou vzdálenost – v praxi je to cca 10 centimetrů od konce objktivu – i když výrobce udává větší vzdálenost.
Jak si stojí na plnoformátu
Úvodem je nutno říct, že objektiv 18–35 mm vyrábí Sigma (zatím) jen pro APS-C typy snímačů. To je asi jediné zásadnější negativum, na které jsem při testování objektivu narazil.
I přesto mne však zajímalo, jak se bude chovat objektiv při nasazení na plnoformátový fotoaparát. Focení s full framem je použitelné pouze od ohniska cca 30 mm do 35 mm, kdy už se nám z kantny začíná ztrácet viditelný obrys omezovací součástky.
Ukázka vinětace na plnoformátovím snímači – ohniska 18, 23, 25, 28 a 35 mm, poslední obrázek vpravo dole je ukázka vinětace na plnoformátovém snímači u objektivu Sigma 30 m F1,4
Vinětace na FF je samozřejmě výrazná, ale tak přirozeně koresponduje s kresbou a bokehem objektivu, že se na ni nebudete moct zlobit. Naopak např. pro dokumentární fotografii v interiérech s horšími světelnými podmínkami anebo v podvečerním exterieru je vinětace esteticky téměř na místě. Dle obrázku je patrné, že u testovacího modelu se vyskytuje ve spodních rozích obrazu, v horních obou rozích je minimální.
Při vyzoomování na 35 mm lze fotit i na fullframe!
U produktové fotky je na možn na APS-C využít poměrně zajímavého rozmezí cca 29–56 mm pro Canon (crop faktor 1,6×) pro Nikon je to cca 27–52,5mm (crop faktor 1,5×). Vinětace se pak ztrácí obligátně kolem clony F4,0, ale i u nižší clony je mírná.
Ukázka vinětace při nasazení na APC-C zrcadlovku
Pokračování 2 / 2
Obrazová kvalita, demosnímky, hodnocení
Obrazová kvalita objektivu je vysoká a technicky velmi přesná. Charakteristickou vlastností je výrazná ostrost obrazu. Oproti např. dříve uvedené pevné Sigmě 30 mm F1,4, která má obraz spíše měkký i když krásně vykresluje v rovině ostrosti.
Tuto vlastnost si objektivy Sigma drží dlouhodobě, nová 18–35 mm má spíše ostrý obraz, který neměkne ani tak do krajů jako do hloubky.
Ukázka bokehu při clonách F1,8, F2,8 a F5,6
Řada ART, jejímž třetím přírůstkem pro zrcadlovky je tento objektiv, je konstruována pro účely umělecké a výtvarné fotografie s důrazem na kvalitu obrazu. Je tedy ideální pro profesionální fotografy, které rozhodně nezklame.
Sigma uvádí, že každý vyrobený objektiv této řady je zvlášť softwarově testován, čímž by měly být radikálně minimalizovány výkyvy v kvalitě mezi jednotlivými kusy, kterými v minulosti některé produkty trpěly.
Chromatická vada
Dle testovacích snímků je zřejmé, že s aberací dokáže objektiv přesvědčivě bojovat a předvádí velmi dobré výsledky. Zkreslení je výraznější směrem od středu do stran fotografie a to i v závislosti na ohnisku.
Na 18mm je aberace patrnější. Na levé straně je zelená, na pravé straně fialová a všimnete si jí i u vyšších clon. Objevuje se zejména na pravidelných vertikálních liniích. Na 35mm je málo patrná a u vyšších clon mizí. Optické zkreslení je adekvátní daní kategorii objektivu.
Kam a pro koho se hodí?
Stručně řečeno – hlavní výhodou objektivu Sigma 18–35 mm, F1,8 DC HSM je jednoznačně to, že v jednom objektivu (počítáme stále použití na ASP-C) máte ekvivalent kvalitní pevné třicítky a kvalitní pevné padesátky. Plus samozřejmě rozsah mezi tím, což je velice cenný bonus.
Nemusíte měnit skla a jste na světelnosti F1,8 po celé délce. K tomu není co dodávat. Snad jen, ža za to všechno zaplatíte osmnáct tisíc a nosíte v brašně nebo na fotoaparátu jeden objektiv. Vzhledem k rozsahu je samozřejmě omezené i využití.
Samotný rozsah objektivu definuje i jeho použití, které svádí k polodetailům až celkům, ale díky možnosti ostřit z několika centimetrů se dostaneme i na detail, který bude pochopitelně trochu opticky zkreslený.
Samozřejmostí je krajina, reportáž (ale už ne vždy sportovní), dokument. Díky velké světelnosti můžeme nastavovat kratší časy, takže i momentky, rychlé pohyby a stop-time vyniknou v krásné kresbě.
10 dojmů z praxe:
- ostrá kresba
- malá hloubka ostrosti
- skvělá světelnost
- věrné zachování barev
- nekompromisně kvalitní zpracování
- poměrně malý rozsah (pro canon 29-56mm)
- je pouze pro ASP-C
- ušetříte za pevná skla
- obrácený chod zoomu
- poradí si se špatnými světelnými podmínkami (šero, protisvětlo)
Na portréty by bylo lépe použít delší ohnisko, v menších interiérech zas budete muset „přezout“ na něco širšího. Objektiv se dá bez problémů využít i při natáčení videa. Na APS-C zrcadlovkách nebo kamerách mu nic nebrání, clonit se však musí redukčním kroužkem nebo přímo na kameře, protože nemá clonový kroužek. I když má malou hloubku ostrosti, dá se uostřit pohodlně právě pro svůj ostrý obraz. Rozdíl mezi ostrostí a neostrostí je pro tento účel dostačující.
Ukázka kresby při všech pracovních clonách na ohnisku 18 mm
Ze všech předností nové Sigmy mi vychází, že je skutečně vhodný pro divadelní či koncertní fotografy, zkrátka všude tam, kde potřebujete na snímač pustit co nejvíce světla. Praktický je také na všemožné studiové počiny od A do Z. Street foto, kde opět využijete světelnost a bokeh.
Rozhodně se hodí i na focení např. jídel a vůbec aranží, které musí svým atraktivním vzezřením prodávat, tedy i když je z řady ART byla by velká škoda ho nevyužít na reklamní či produktovou fotografii.
Všechny fotografie v článku jsou konvertovány z formátu RAW, ukázkové zdrojové RAWy si můžete stáhnout zde.