8
Fotogalerie

Nečekaná funkce ručního nastavení bílé

Proč si někdy kompakty neporadí s kombinací umělého osvětlení? Přinášíme návod jak jejich WB chyby eliminovat.

Ruční nastavení bílé se u všech digitálních fotoaparátů nastavuje stejně a jednoduše. Zvolí se druh světla, kterým je scéna osvětlena (denní světlo, žárovky, zářivky, atd.) a přístroj zvolí odpovídající barevné nastavení. Tím víc překvapí, když tomu tak někdy není.

Starý trik pro sladění barev světla různých zdrojů

Při fotografování s bleskem ve velké místnosti, osvětlené žárovkami, nastává problém
s barevným vyvážením světla. Pokud se volbou správného času a clony podaří vyřešit expoziční vyrovnání celého snímku a pozadí se neutápí beznadějně ve tmě, zůstává na barevném snímku všechno vzdálenější zabarvené do oranžového tónu. U kratších vzdáleností převažuje světlo blesku s barevnou teplotou podobnou dennímu světlu, vzadu se uplatní pouze světlo žárovek. Pokud se použije blesk jen jako vyjasňovací, dostává pleť osob v popředí nepříjemný namodralý nádech.

Problém lze vyřešit nasazením oranžového konverzního filtru na blesk. Filtr změní barevnou teplotu světla na barevnou teplotu žárovek a celý prostor je osvětlen světlem stejného zabarvení. Je ovšem potřeba fotografovat na film, určený pro žárovkové světlo.
U digitálních fotopřístrojů se situace jeví jednodušší. Stačí ručně zvolit vyvážení na žárovkové světlo a fotopřístroj by měl zařídit vše ostatní.

Překvapení u digikompaktů

U kompaktních digitálních fotopřístrojů se však dočkáme nečekaného překvapení.  U většiny kompaktů je možno ručně předvolit vyvážení na žárovkové světlo. Projeví se to změnou náhledu na displeji, který ukáže při žárovkovém světle správné barvy a vše se zdá být v pořádku. Při použití blesku však fotopřístroj bez ohledu na ruční nastavení nastaví barevnou teplotu bleskového světla. Pokud je na blesku použit konverzní filtr, vyjde snímek se silným oranžovým zabarvením. Trik s konverzním filtrem tak není možno jednoduše použít.

A1-010.jpg
Snímek s kompaktem Minolta 400

Ruční kalibrace bílé barvy

Pokročilejší kompakty mají bohaté možnosti různých nastavení. Například možnost ručního vyvážení bílé. Lze vzít konverzní filtr z blesku, dát jej před objektiv a na bílý papír provést ruční kalibraci bílé. Dalo by se předpokládat, že tuto činnost provádí jen ten, kdo ví, co a proč dělá a že pokročilý digitální aparát bude jeho nastavení respektovat. Omyl. Snímek je ve fotopřístroji opět zpracován, jako by bylo použito nastavení barevné teploty na bleskové světlo a pokud je na něm nasazen oranžový konverzní filtr, převažuje opět oranžové zabarvení. Stejně jako při předvolbě žárovkového světla.

Korekce nastavení vyvážení bílé pomůže jen částečně

Korekci nastavení vyvážení bílé (pokud ji přístroj umožňuje) přístroj akceptuje i při snímku s bleskem. Je to ale jen korekce s poměrně nízkým rozsahem a náprava je jen částečná. Navíc je nutné dávat pozor a nezapomenout pro normální snímky tuto korekci zrušit.

A1-020.jpg
Korekce nastavení vyvážení bílé u přístroje Panasonic Lumix LX2
A1-030.jpg
Panasonic Lumix LX2 – snímek s korekcí nastavení vyvážení bílé

Pomoc se ukrývá v RAWu

Výhodné je, pokud kompakt umožňuje ukládat snímky v RAWu. Při zpracování se pak jako první krok provede nastavení barevné teploty světla na žárovkové světlo. Tedy to, co fotoaparát ani po ručním nastavení, ani po ruční kalibraci bílé neudělal. Je potřeba se ale smířit s tím, že náhledy na displeji budou silně oranžově zabarvené a správné barvy bude možné vidět až na počítači po úpravách v konvertoru RAW.

A1-040.jpg
Náhled a snímek, otevřený v konvertoru RAW
A1-050.jpg
Úprava barevné teploty světla v konvertoru RAW

Na úpravy, pomocí vyvážení barev radši zapomeňte

Zdánlivě jednoduchá úprava stejného snímku, uloženého ve formátu JPEG je mnohem pracnější, neumožní potřebný rozsah změn barev a i při pečlivé práci dojde snadno k porušení souběhu různých barevných kanálů. Důsledkem je nesprávná reprodukce některých barev a odstínů šedé.

A1-060.jpg
Pokus o vyvážení barev snímku, uloženého v JPEG

Snad jen pro úplnost

Poslední teoretickou možností by bylo použití oranžového konverzního filtru na blesk a modrého konverzního filtru na objektiv. Teoreticky a barevně by to sice bylo v pořádku, ale použití dvojího převodu barev s opačnou filtrací by ubíralo tolik světla, že jej v případě vestavěného blesku s malým výkonem a v prostorách s nízkou hladinou žárovkového světla nelze vážně doporučit.

Zrcadlovky tento problém nemají

Správně a podle očekávání se chovají zrcadlovky (skutečné se zrcátkem i ty s elektronickým hledáčkem). V popsané situaci respektují předvolbu žárovkového světla a poskytnou snímek dobře barevně vyvážený.

A1-070.jpg
Správné podání barev u přístroje s EVF – Konica Minolta A2
A1-080.jpg 
Správné podání barev u zrcadlovky Canon EOS 450D

Přemýšlí výrobce a fotograf stejně?

Zbývá jen doufat, že se výrobci pokročilých digitálních kompaktů poučí i v tomto ohledu od výrobců digitálních zrcadlovek a upraví i tuto maličkost v ovládání.

Cílem článku nebylo testování mnoha digitálních fotopřístrojů v popsané situaci, která se navíc vyskytne jen vzácně. Možná existují kompakty, které se chovají tak, jak se od nich očekává a naopak zrcadlovky, které v tomto ohledu nepříjemně překvapí. Článek chtěl spíše upozornit na to, že tvůrci firmwaru digitálních fotopřístrojů někdy uvažují jinak, než uživatelé těchto přístrojů. Ne všechno lze najít v návodu a před použitím digitálního fotopřístroje v nestandardní situaci je potřeba jeho chování prakticky vyzkoušet.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud