14
Fotogalerie

Jen úsměv nestačí: jak na portrét v Adobe Photoshopu

V portrétní fotografii většinou narazíte na problém, jak zachytit dokonalou pleť. Ukážeme vám, jak si pomoci úpravami v editoru k perfektním výsledkům.

Portrét je tradičně jedním z nejoblíbenějších žánrů. Pokud se navíc rozhodnete pro portrét aranžovaný, bude vás dobrý stát výsledek hodně úsilí. Jedním z velmi zrádných faktorů při focení portrétu je pleť. Především, pokožka je přirozeně mastná. Všechny světelné zdroje na ní pak vytvářejí odlesky, které na fotografii nepůsobí hezky. Jen málokdo také má dokonalou tvář bez nepříjemností, jako je akné, drobné nerovnosti, kruhy pod očima apod. A v neposlední řadě pleť nemá všude stejnou barvu.

Vyplatí se proto dát si práci s nalíčením portrétované osoby. Výsledek celého snažení bude vypadat o mnoho lépe a ušetříte si hodiny práce v grafickém editoru. Nebojte se líčení přehnat a použít dostatečné množství pudru. Co se zprvu zdá příliš výrazné, bude na fotkách působit přirozeně. Neváhejte sáhnout po pudru ani v případě, že budete portrétovat muže.

Na našem ilustračním snímku je použita trochu zrádná středová kompozice, díky níž vyniká souměrnost záběru. Nasvícení scény je řešeno velmi jednoduše – jedním bleskem. Světlo bylo částečně zjemněno bílým difúzním deštníkem. Nasvícení směřuje téměř kolmo proti modelce, s velmi mírným posunem doprava a nahoru z pohledu fotografa. Pokud by se při podobném nasvícení na obličeji přesto objevily nechtěné stíny, lze je rozmělnit například stříbrnou nebo bílou odraznou deskou. Na této fotografii stejný efekt zajistily lesklé bílé stěny koupelny.

pred.jpgpo.jpg

I ten nejdokonalejší portrét většinou potřebuje drobné doladění v grafickém editoru. Jen tak bude opravdu takový, jaký ho chcete mít. Vlevo snímek bez úprav, vpravo po úpravách
foto: Václav Širc, Canon EOS 300D, objektiv: 85mm F1,8 USM, ISO: 100, clona: 4,5, čas 1/200 s, blesk Sigma EF-500 DG SUPER, bílý difúzní deštník

1. Na co si dát pozor

01.jpg

Při fotografování podobného portrétu je třeba dát pozor na nevhodné odlesky, správnou expozici a podání barev. Podání barev udržíte pod kontrolou nejsnáze – většina dnešních digitálů nabízí manuální nastavení vyvážení bílé. Nevhodné odlesky uspokojivě vyřeší blesk s pilotním světlem. Díky němu můžete již během přípravy nasvícení scény odhalit případné nežádoucí stíny a odlesky. Pokud pilotní světlo nemáte k dispozici, nezbývá jiná možnost než metoda pokusu a omylu.

2. Světlo je základ

02.jpg

Zkušební snímek si dobře prohlédněte. Chyby, které opravíte již během focení, vám ušetří desítky minut práce v grafickém editoru. V našem případě jsme blesk postavili přímo před modelku. Díky tomu se neodráží na pozadí a zároveň se nevytvářejí žádné rušivé stíny v obličeji, které by jinak bylo nutné pracně vykrývat, například dalším světlem nebo odraznou deskou. Expozici je vhodné proměřit nejlépe flashmetrem, a to na všech místech snímku, která jsou hodně světlá a o kterých si myslíte, že by v nich mohlo hrozit přeexponování.

3. Výraz a póza

03.jpg

Opět může velmi pomoci zkušební snímek a jeho pečlivá kontrola. Pracujte s modelkou a sdělte jí, jak si snímek představujete. Můžete využít toho, že každý člověk má svůj repertoár výrazů a poloh, které jsou mu vlastní a ve kterých se cítí dobře. Ty často stačí jen drobně poupravit, aby ladily s celkovou kompozicí. Pokud se s výrazem a pózou dostanete do slepé uličky, bývá dobré říci modelce, ať se uvolní, a začít znovu.

4. Vyberte snímek

04.jpg

Nebojte se vyfotit více variant téhož snímku, jen s drobnými nuancemi polohy a výrazu. Budete tak mít z čeho vybírat. Otevřete snímek (CTRL + O) a správně ho natočte. Nejprve bude vhodné upravit kompozici. V horní části schází volný prostor. Příkazem Obraz | Velikost plátna proto nahoře přidejte 50 obrazových bodů. Zkopírujte pruh o šířce 50 bodů z horního okraje snímku a vložte jej do prázdného prostoru.

5. Oprava kompozice

05.jpg

Obdélníkovým výběrem (M) zvolte oblast, kam se zkopírovaly i vlasy. Přepněte na nástroj Záplata (J) a jako zdroj záplatování zvolte některé místo s čistým a téměř jednolitým pozadím. Příkazem Výběr | Odznačit (CTRL + D) výběr zrušte. Nyní je třeba vyhladit hranici mezi původním okrajem a nastaveným pruhem. Asi nejlépe k tomu poslouží nástroj Retušovací štětec (J) se stopou přibližně 40 bodů. Dbejte na to, aby se textura dlaždiček nikde neopakovala.

6. Retuš pleti

06.jpg

Ne každý model má dokonalou pleť, krása většinou potřebuje trochu pomoci. Opět použijte nástroj Retušovací štětec (J), velikost stopy ponechejte stejnou. Pleť na opravu drobných vrásek, odlesků a akné berte z míst, kde se strukturou podobá pokožce, kterou nahrazujete. Tak dosáhnete přirozené struktury. Nebývá dobré retušovat úplně vše. Pleť si tak zachová reálnější vzhled a navíc, například pihy mohou být příjemným estetickým prvkem.

7. Barevné korekce

07.jpg

Nyní upravte jas a barvy celého snímku. Použijte k tomu příkaz Obraz | Přizpůsobení | Křivky (CTRL + M). Celý snímek projasněte, v režimu RGB nastavte Vstup/Výstup na hodnoty 115/149. Potom upravte jednotlivé barevné kanály. Uberte jemně červenou R – 127/119, mírně zelenou G – 129/126 a lehce přidejte modré B 127/141. Protože tímto krokem poněkud narostla saturace snímku, lehce ji stáhněte pomocí Obraz | Přizpůsobení | Odstín a sytost (CTRL + U).

8. Oprava kresby

08.jpg

Na ukázkovém snímku trochu ruší hluché místo nalevo od hlavy, kde jsou spáry mezi dlaždičkami velmi špatně viditelné. Nejsnazší cestou, jak to napravit, je vytvořit si natažením vodítek síť. Ta usnadní orientaci v přesném nastavení spár. Potom celou vrstvu duplikujte (CTRL + J) a nastavte u ní režim prolnutí Ztmavit. Nyní zvolte zdroj pro Retušovací štětec (J) přesně uprostřed kříže mezi dlaždičkami na pravé straně a začněte ho přenášet na levou stranu fotografie.


Dvěma prsty

    • Otevřít snímek: Ctrl + O
    • Křivky: CTRL + M
    • Nástroj Štětec: B
    • Nová vrstva kopírováním: CTRL + J
    • Libovolná transformace: CTRL + T
    • Odznačení výběru: CTRL + D
    • Nástroj Obdélníkový výběr: M
    • Nástroj Záplata: J
    • Nástroj Retušovací štětec: J
    • Odstín a sytost: CTRL + U

9. Je to vážně snadné

09.jpg

Pokud se část spáry nedostává, jednoduše kus vyberte a pomocí příkazu Úpravy | Libovolná transformace (CTRL + T) ji natáhněte až k okraji nebo pod ruku. Stejným stylem opravte kresbu v místech pod pravým a levým podpažím. Drobná chyba je i na levé straně modrého pruhu na dlaždičkách, který je těsně před levým okrajem přerušen. Starostí vás opět zbaví Retušovací štětec (J).

10. Oči jsou důležité

10.jpg

Důležitou součástí každého portrétu jsou oči, jimž se proto vyplatí věnovat zvýšenou pozornost. Většinou bývá příjemné, pokud se v zorničkách odráží světelný zdroj, který vyváří dojem jiskry v oku. Pohled pak působí živěji. Portrétovaná modelka má podmanivé šedozelené oči. Toho se pokusíme využít a barevnost očí zvýraznit. Nastavte barvu popředí na RGB (113, 122, 110).

11. Barvy musí sedět

11.jpg

Vytvořte si novou vrstvu a nástrojem Štětec (B) obarvěte zorničku barvou popředí. Posléze u vrstvy nastavte režim prolnutí Barva a zvolte krytí 40 %. Obdobně můžete na některých místech velmi opatrně opravit třeba i barvu pleti nebo vlasů. Teď již zbývá jen fotografii doostřit, zvětšit na požadovanou velikost a uložit. K doostřování existuje mnoho různých programů a plug-inů a vybrat ideální nástroj tak není úplně jednoduché.

12. Doostřit, zvětšit, uložit

12.jpg

Samotný Adobe Photoshop nabízí přijatelné řešení pod Filtr | Zostření | Doostřit. Nastavte hodnoty takto: Míra 50 %, Poloměr 4,0 a Práh 2. Příkazem Obraz | Velikost obrazu můžete snímek zvětšit do požadované velikost pro tisk. Zaškrtněte Převzorkovat Obraz a nechte nastavenu bikubickou transformaci. Pro tisk fotografie se doporučuje rozlišení alespoň 300 dpi. Nyní již jen slučte vrstvy do jedné (Vrstva | Do jedné vrstvy) a snímek uložte. Použijte některý z bezeztrátových formátů, jako je například PSD nebo TIF. 


Ve zkratce

    • Upravte kompozici
    • Vyretušujte vady pleti
    • Upravte jas, kontrast a barvy
    • Upravte kresbu a vady pozadí
    • Nastavte správný barevný tón očí

Celý článek najdete v časopise DIGIfoto

Určitě si přečtěte

Články odjinud