13
Fotogalerie

Který digitál je ten pravý

Kompakt, ultrakompakt, hi-end kompakt, amatérská či profesionální zrcadlovka. Každý z vás poznal, že se jedná o typy fotoaparátů, ale čím se od sebe liší? Který digitál je ten pravý pro vás?

Několikrát jsme již v diskuzích narazili na bezradně hledající začátečníky, kteří netušili jaký je rozdíl mezi jednotlivými druhy fotoaparátů. Rozdělení fotoaparátů do tříd a jejich „zaškatulkování“ je velice subjektivní věc. My dělíme digitály celkem do osmi tříd, v textu jich sice najdete deset, avšak  první dvě jsou jen doplňující. Stejné dělení jako v následujícím článku najdete i v katalogu digitálů na našich stránkách. Věříme, že po přečtení budete mít o něco jasnější představu, jaký fotoaparát je tím ideálním pro vaše potřeby.

Dělění analogových fotoaparátů bylo založeno především na způsobu zobrazení snímané scény, samostatnou větví byly speciální fotoaparáty například pro podvodní snímání nebo pro okamžitou fotografii.

Fotoaparáty s průhledovým hledáčkem

Mají čočku pro kompozici snímku a mimo to vlastní objektiv. Výhodou je dobrá viditelnost fotografovaného objektu i za snížené viditelnosti. Nevýhodou pak tzv. paralaxní chyba, někdy jen paralaxa. To znamená, že obraz který vidíme v hledáčku se liší od obrazu který vyfotíme. Platí, že čím jsme fotografovanému objektu blíž, tím je chyba větší.

Dvouoké zrcadlovky

Poměrně velké a staré přístroje mají systém dvou objektivů, jeden pro zaostření a druhý pro fotografování. Díky identitě obou systémů je možné paralaxní chybu potlačit. Díky tomu, že se do dvouokých zrcadlovek dívá většinou shora jsou výslední fotografie z mírného podhledu.

rolleiflex.jpg
Dvouoká zrcadlovka Rolleiflex

Jednooké zrcadlovky

Pro fotografování i pro zobrazení scény v hledáčku používají jeden optický systém. Takže přesně to, co vidíme v hledáčku bude i na fotografii. Obraz, který projde objektivem je odražen od zrcátka a pentagonálním hranolem prochází do hledáčku.

Technické (deskové) fotoaparáty

Jedná se o nejstarší a nejjednodušší konstrukci. Matnice tvoří zadní stěnu, která je měchem spojena s přední stěnou, kde je umístěn objektiv. Obraz na matnici je vertikálně i horizontálně obrácený.

Panoramatické přístroje

Konstrukcí se podobají průhledovým fotoaparátům. Výsledný snímek však není 6 × 9 ale 6 × 12 cm. Využívají se pro fotografování krajiny a jiných panoramatických snímků.

Fotoaparáty pro okamžitou fotografii

Speciálně upravené přístroje, které přímo na místě vytvoří hotovou fotografii. Tento systém si patentovala společnost Polariod a značně se jím proslavila především ve Spojených státech.

Přístroje pro fotografování pod vodou

Konstrukce zajišťuje voděodolnost do hloubky několika metrů (i desítek metrů). Nejsou příliš rozšířené, v současné době se častěji využívají běžné fotoaparáty uzavřené do speciálního vodotěsného pouzdra

Nikonos-V.jpg
Fotoaparát pro snímání pod vodou – Nikonos-V

Fotoaparát na jedno použití

Přestože jsou tyto levné fotoaparáty vyrobeny z plastu je kvalita fotografie pro běžné fotografování dostatečná. Většinou jsou vybaveny bleskem a objektivem s fixním ohniskem.

Dělení digitálních fotoaparátů

Rozdělení do tříd jsem volili podle náročnosti uživatele. Co od fotoaparátu očekává a co dostane. Rovněž jsem do srovnání zařadil mobilní telefony, webové kamery a videokamery. Hlavní uživatelskou funkcí těchto přístrojů sice není fotografování, ale jejich využití ve fotografické oblasti roste.

  • webové kamery a mobilní telefony
  • videokamery
  • ultrakompaktní digitál
  • kompaktní digitální automat
  • kompaktní digitál střední třídy
  • kompaktní digitál vyšší střední třídy
  • digitál s elektronickým hledáčkem / ultrazoom
  • amatérské digitální zrcadlovka
  • poloprofesionální digitální zrcadlovka
  • profesionální digitální zrcadlovka

Webové kamery a mobilní telefony

Rozlišení webových kamer je většinou velice nízké. U mobilních telefonů rozlišení v poslední době sice roste a objektivy jsou dokonce vybaveny autofokusem, ale snímače jsou velmi malé. Fotografie tak trpí za nedostatku světla značným šumem. Použité objektivy jsou kompromisem mezi velikostí a funkčností, nelze od nich tedy očekávat velké zázraky. Podtrženo a sečteno, tato třída fotoaparátů se dá využít na momentky, ne však pro kvalitní fotografii.

 03_1.jpg 07_1.jpg
Sony Ericsson K800 – mobil s 3,2Mpx fotoaparátem

Videokamery

I když jsou tyto přístroje primárně určeny pro natáčení videa, dají se celkem dobře použít i k pořizování statických fotografií. Rozlišení snímačů je samozřejmě nižší – kolem 3MPx. Také kvalita optické soustavy nepatří mezi špičku, ovšem často poskytuje velký rozsah ohnisek – 10x, 20x či dokonce 30x. Nemůžete ale očekávat obrazovou kvalitu jako u fotoaparátů. Je to prostě přístroj určený k natáčení videa, který má jako bonus funkci fotografování. 

VDRD150.jpg
DVD kamera – Panasonic VDR-D150EP-S – 30x optický zoom

Pokračování 2 / 3

Digitály nejen pro začátečníky

Ultrakompaktní digitály

Ultrakompaktní digitály nekladou vysoké nároky na technické parametry, jde v jejich případě především o design a stylovost. Fotoaparáty této třídy jsou tahouny v „zeštíhlování“ těl. Využívají se specifické konstrukce objektivů, aby se dosáhlo miniaturizace a líbivého designu. Většinou je použit periskopový objektiv, který se nevysunuje. Díky tomu se při použití zoomu nemění rozměry fotoaparátu.

Dalším důležitým prvkem ultrakompaktní digitálů je snadné ovládání. Nehledejte zde režimy s prioritou času, clony či dokonce plně manuální nastavení. Všechno je podřízeno automatice, aby jediným úkolem fotografa bylo zapnout, namířit a stisknout spoušť. Samozřejmostí je velký displej, proto v této třídě najdete hledáček jen velmi zřídka. Nezbytným doplňkem je vestavěný blesk. Ultrakompaktní digitály jsou většinou určeny nenáročným uživatelům. Slouží jako módní doplněk, kterým můžete nafotit různé momentky z večírků, plesů, dovolených.

mju 700.jpg
Olympus mju 700 – typický zástupce z řad stylovek

Kompaktní digitální automat

Tato třída se od předchozí moc neliší. Stále se jedná o velmi jednoduché přístroje, které jsou určeny pro nepříliš náročné uživatele. Fotoaparát je plně automatický, volba veškerého nastavení jako citlivost, expozice či vyvážení bíle obstarává automatika přístroje. Od předchozí třídy se liší pouze častější přítomností optického hledáčku. Díky němu se snáze komponuje scéna na ostrém slunci, kde je většina displejů fotoaparátů špatně čitelná.

Volba mezi ultrakompaktem a digitální automatem je zcela na vkusu uživatele. Dáte přednost stylovému a designérskému kousku s jednoduchou ovladatelností, nebo raději velmi podobné parametry uzavřete do obyčejnějšího obalu?

nikon l4.jpg
Nikon Coolpix L4

Kompaktní digitál střední třídy

Asi nejrozšířenějšími fotoaparáty jsou v současnosti právě kompakty střední třídy. Výrobci si u nich už více hlídají kvalitu a vlastnosti optiky. A to jak světelnost objektivu, tak hlavně optické vady, jako je aberace, vinětace či soudkovitost. Hlavním rozdílem oproti předešlým dvěma skupinám je možnost manuálního nastavení.

Přibyly nové režimy fotografování, a to priorita času, clony a plně manuální nastavení. Díky tomu je volba citlivosti ISO, expozice, vyvážení bílé a dalších parametrů na vás. Přístroje mají nejčastěji tři druhy měření expozice – bodové, plošné a středově vyvážené. Samozřejmě můžete zvolit i automatický režim a opět všechno nechat na automatice. Někdy však fotoaparát nemusí správně vystihnou váš záměr při fotografování, proto je manuální nastavení obrovskou výhodou.

Tato třída je už určena pro pokročilejší uživatele. Práce s možností ručního nastavení je mnohem kreativnější. Můžete si hrát s expozicí a nejste odkázáni jen na automatiku. Rovněž mají fotoaparáty lepší ergonomii – najdete zde náznak gripu pro pohodlnější držení.

canon a710.jpg
Canon PowerShot A710 IS

Kompaktní digitál vyšší střední třídy

Rozdíl mezi kompaktním digitálem vyšší střední třídy a digitálem střední třídy není až tak velký. Hlavním rozdílem bývá ukládání fotografií nejen do JPEGu, ale i do RAWu. Další nespornou výhodou je možnost připojení externího blesku nebo autobracketing. Všechny inovace vedou ke zkvalitnění výsledné fotografie. RAW zachovává data nekomprimovaná a umožňuje další práci s obrazem na vyšší úrovni.

Kompaktní digitály vyšší střední třídy uspokojí i náročnější uživatele. Díky možnosti doplnění o řadu příslušenství jako předsádky, externí blesky či filtry, nejste omezeni jen základní konfigurací přístroje. Tato možnost je i u některých kompaktů střední třídy, u vyšší třídy je to však běžnější. Ačkoliv to není levná záležitost, můžete si fotoaparát upravit podle svých představ.

sony v3.jpg
Sony Cyber-Shot DSC-V3

Pokračování 3 / 3

Čím dražší, tím lepší?

Digitál s elektronickým hledáčkem / ultrazoom

Jedná se o třídu rozvíjející se hlavně v posledních letech. Výborná ergonomie, velikost a rozlišení čipu, velký rozsah zoomu – to jsou hlavní lákadla. Často se nazývají nepravými zrcadlovkami a to díky EVF hledáčku. Ten je podobný zrcadlovkám tím, že v něm vidíte to stejné, co v objektivu. Simuluje pohled objektivem pomocí dvou displejů. Jeden je na zadní straně fotoaparátu a druhý je umístěn v hledáčku. Jedná se v podstatě o kompakt, který má místo průhledového hledáčku další malý displej – elektornický hledáček (EVF = electronic viewfinder). Na tento displej se promítá obraz přímo ze snímacího čipu.

Oproti hledáčku zrcadlovek je obraz velmi hrubý. Je to způsobené nízkým rozlišením displeje (115 000 až 235 000 pixelů). Protože je obraz tak hrubý, je téměř vyloučené ruční ostření a kontrola hloubky ostrosti. Barevné podání také nepatří mezi silné stránky EVF hledáčku. Výhoda je naopak v tom, že je možné fotografovat pomocí hledáčku i displeje. Digitály v této třídě jsou často vybaveny stabilizátorem obrazu. Díky velkému rozsahu ohniskové vzdálenosti je to funkce velmi užitečná, ne však nezbytná.

Fotoaparáty s EVF hledáčkem jsou určeny pro zdatnější fotografy. Elektronický hledáček je přesnější než průhledový, nejste odkázání jen na displej, či nepřesný průhledový hledáček. Dalšími klady jsou bezesporu velké rozsahy ohnisek objektivů a široká škála příslušenství (předsádky, filtry, externí blesky...). Pokud tedy chcete kvalitní fotoaparát, ale nechcete investovat do objektivů zrcadlovek, pak jsou tyto stroje určeny právě pro vás.

fz50.jpg
Panasonic FZ50 – ultrazoom se stabilizací obrazu

Amatérské digitální zrcadlovky

Zásadní rozdíl mezi digitální zrcadlovkou a ostatními typy digitálních fotoaparátů je v konstrukci hledáčku. Ten už není průhledový ani elektronický (EVF), ale s pentagonálním hranolem. Díky tomuto hranolu v hledáčku vidíte stejný obraz, jako je přenášen objektivem. Světlo projde objektivem a poté se odrazí od sklopného zrcátka. Část světla se láme přes hranol do hledáčku, zbytek se odráží na jednotku expoziční automatiky. Při stisknutí spouště se zrcátko sklopí a světlo dopadne na snímací čip.

Další výhodou této třídy je možnost výměny objektivů. Objektivy můžete dokupovat podle vlastních potřeb. Ať už je na makro, panorama, či teleobjektiv pro focení zvířat a sportu. Samozřejmě nic není zadarmo, a tak se nákupem několika objektivů zrcadlovka prodraží. Amatérské zrcadlovky jsou ochuzeny o některé funkce vyšších tříd jako je například možnost předsklopení zrcátka při fotografování.

pentax.jpg
Digitální zrcadlovka Pentax *ist DL

Poloprofesionální digitální zrcadlovka

Oproti předchozí skupině mají tyto fotoaparáty kvalitnější konstrukci. Ruku v ruce s tím jde i vyšší pořizovací cena. Těla už nejsou vyrobena z plastu, ale z pevnějších slitin. Je to jakýsi mezistupeň mezi amatérskou a profesionální třídou. Funkce se více blíží amatérské třídě, ale konstrukce je naopak bližší profesionálním zrcadlovkám. Díky tomu bývají jejich těla odolnější. Většinou také narůstá počet bodů autofokusu. Fotoaparáty jsou rychlejší, čehož využijete hlavně při sériovém snímání.

nikon d200.jpg
Nikon D200

Profesionální digitální zrcadlovka

Tento typ fotoaparátů patří k absolutní špičce na trhu a je to poznat nejen podle jejich možností, ale i podle ceny, která často dosahuje ceny menšího automobilu. Velikost snímače už začíná dosahovat velikosti kinofilmového políčka. Poprvé s tak velkým snímacím čipem přišla firma Kodak a Canon. Výhodou je brilantní kvalita obrazu a možnost použití objektivů pro analogové zrcadlovky bez nutnosti přepočtu ohnisek crop faktorem.

Crop factor je hodnota, kterou musíte vynásobit ohniskovou vzdálenost objektivu, poté zjistíte hodnoty ohnisek odpovídající kinofilmu. Je to důsledek používání menších snímačů než je velikost kinofilmového políčka. O možnosti výměnných objektivů se snad ani nemusím zmiňovat, v této třídě je to samozřejmostí. Rozlišení snímacích čipů se typicky pohybuje od 10 až do 18 Mpx.

canon eos1.jpg
Canon EOS 1Ds Mark II

Každému co jeho jest

Nemá cenu zde uvažovat první dvě kategorie (webkamery, fotomobily a videokamery), které jsou primárně určeny pro jiné cíle. U ultrakompaktů jde opravdu hlavně o design. Pokud chcete spíše malinký foťáček pro zachycení různých momentek, není lepší volba. Absence optického hledáčku sice zamrzí, ale nové digitální displeje již mají dobrou antireflexivní vrstvu, takže jsou čitelné i na přímém slunci. Miniaturní rozměry a malá tlačítka jsou určeny spíše pro menší ruce, nejlépe pak drobné ženské. Hlavní výhody jsou v miniaturizaci a v poslední době i v zabudované stabilizaci obrazu.

Pro reportážní, dokumentární či „uměleckou“ fotografii je neocenitelná možnost ručního nastavení expozičních parametrů. To vám umožní už i kompaktní digitál střední třídy, díky manuálním režimům si můžete nastavit vše podle sebe. Pro ještě pohodlnější práci ale sáhněte po kompaktním digitálu vyšší střední třídy. Výhodou je možnost připojení externího blesku, který využijete hlavně při fotografování ve zhoršených světelných podmínkách. Externí blesk je výkonnější, a tak se nemusíte bát, že osvítíte jen velmi blízké okolí. Navíc se dá regulovat výkon a vyhnete se přepalům blízkých objektů. Užitečná je také možnost svítit scénu odrazem o strop nebo stěny místnosti. Velkým plusem je snímání do nekomprimovaného formátu RAW.

Ultrazoomy a fotoaparáty s EVF hledáčkem se v poslední době těší velké oblibě. Mívají výbornou ergonomii a velký rozsah zoomu, navíc za přijatelnou cenu srovnatelnou někdy i s kompakty. Pokud ale fotíte převážně makro, tak třídu ultrazoomu raději obejděte. Soudkovité zkreslení při nejširším ohnisku bývá značné. Pokud odstoupíte od objektu a „přitáhnete“ si ho pomocí zoomu, tak nebude zkreslení tolik viditelné, ovšem ne vždy je to možné. O ultrazoomu tedy uvažujte jen pokud opravdu využijete velký rozsah ohnisek. Například při focení zvířat v přírodě, kdy se k nim nemůžete tolik přiblížit, nebo pro různé sportovní akce, kdy jste v hledišti a děj je daleko od vás.

Poslední uvedená třída, třída digitálních zrcadlovek, je určena těm, kteří to myslí s focením vážně. Jestli si pořídíte fotoaparát amatérský či profesionální je už spíše otázka ceny. Než si však koupíte konkrétní model, uvědomte si, že kupujete celou značku. Vybavení, jako blesky a objektivy je nejlépe kupovat od stejného výrobce. Kvalita fotografií se nedá měřit s předešlými kategoriemi, a to díky použitým objektivům a větším snímačům.

V současné době si vybere téměř každý. Modelů je nepřeberné množství a hranice mezi třídami se pomalu vytrácejí. Zbývá už jen výběr toho správného fotoaparátu. Zamyslete se nad tím, co budete fotit. Jestli fotíte jen příležitostně či je to váš koníček, nebo se tím dokonce chcete v budoucnu živit. Nezapomeňte však, že výsledná kvalita fotografie nezávisí jen na fotoaparátu, ale hlavně na vás. Tak jako většinu dovedností i tuto získáte z části díky teorii, ale hlavně praxí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud