9
Fotogalerie

Zbavte se modrého nádechu v Zoneru

Na automatické vyvážení bílé je obvykle spolehnutí, občas však pochybí i chytrý procesor a nereálná barevnost je tu.

Správné nastavení vyvážení bílé je jedním z předpokladů pro kvalitní obrazový výsledek. Tím spíše, pokud fotografujete pouze do formátu JPEG. Uživatelé pokročilých kompaktů a zrcadlovek se záznamem do RAWu mají tu výhodu, že si mohou správné vyvážení bílé velmi jednoduše nastavit při konverzi snímku z RAWu do JPEGu či jiného typu souboru.

V případě práce s RAW daty vlastně říkáte počítači, jakou barvu má považovat za neutrální a podle toho přizpůsobit i ostatní barvy obsažené ve snímku. Pokud však fotografujete přímo do JPEGu, je nutné tuto informaci sdělit obrazovému procesoru digitálu, aby věděl, jakým způsobem má snímky zpracovat. Obrazový procesor vlastně dělá naprosto stejnou věc, jako počítač při konverzi RAW dat, avšak s tím rozdílem, že v digitálu tento proces prakticky nelze ovlivnit.

Štěstí přeje připraveným

Mnohdy se stává, že uživatelé nemají jasno mezi pojmy bílý bod a vyvážení bílé, které spolu zaměňují. Stručné vysvětlení postačující našim účelům je asi takové: bílý bod souvisí s nastavením rozshu jasů ve snímku, říká jaká úroveň jasů snímku před úpravou se má považovat za nejvyšší jasy v upraveném snímku – více najdete v předchozím článku Vytahujeme světla a stíny v Zoneru – tímto způsobem nastavíte jas a částečně i kontrast výsledného snímku.

Naopak vyvážení bílé určuje barvu, která se má převést na neutrální – pomocí vyvážení bílé udáte zda má mít snímek neutráln barevný nádech, či zda by měl mít teplejší nebo studenější barvy. Díky dodatečné úpravě vyvážení bílé můžete zachránit snímky, které by jinak skončily v koši z důvodů nerealistické barevnosti.

Jak již bylo řečeno, základem reálné barevnosti je vhodně nastavený fotoaparát, nepodceňujte proto seznámení s vlastním přístrojem a vyzkoušejte, jak se chová v různém osvětlení (denní světlo, žárovka, zářivka, stín) automatika vyvážení bílé. Obvykle již tato funkce pracuje spolehlivě, najdou se však i výjimky. Výrobci digitálů většinou v digitálu přednastaví několik nejčastějších světelných situací, které je vhodné využívat – například pokud fotografujete za jasného slunečného dne, je vhodné zvolit vyvážení bílé sluníčko a naopak v místnosti s žárovkovým osvětlením volte ikonu žárovky, jinak budou fotografie zbarvené do žluta až červena.

I když bude vaše automatika pracovat spolehlivě, může se stát, že ji zmate kombinovaný zdroj osvětlení anebo rychlá změna záběru, která s sebu nese i změnu typu osvětlení, v takovém případě bude mít snímek posunutou barevnost a vám nezbude než jej upravit. Stejný osud potkal i fotografii, která bude předmětem úprav.

zdroj.jpg
max. velikost
Rychlá změna záběru zmátla automatiku (na předcházejícím snímku bylo žárovkové osvětlení výlohy), která se již nestačila adaptovat a záběr má výrazný namodralý nádech

Po otevření snímku v editoru zvolíme funkci upravit teplotu barev (upravit – vylepšit obraz – upravit teplotu barev nebo zkratka Ctrl + 2).

01.png 

V nově otevřeném dialogovém okně nezapomeňte zvolit automatický náhled pro lepší kontrolu nad výslednou barevností. Alternativou je samozřejmě zobrazení zmenšeného dialogového okna, zobrazení dvou snímků vedle sebe se však osvědčilo pro snazší porovnání snímku před a po úpravě.

02.jpg 03.png
max. velikost

Ve spodní části dialogového okna najdete tři různá nastavení úpravy teploty barev, první je zcela v rukou automatiky a při mírném barevném posunu je tato volba poměrně spolehlivá. Další možností je určení barevně neutrálního bodu na fotografii a poslední pak zadání teploty osvětlení.

04.jpg
max. velikost

Při volbě ruční zadání neutrálního bodu se kurzor myši změní v kapátko. V tomto případě je třeba kapátkem nabrat neutrální barvu na snímku, obvykle jsou to světlé tóny či neutrální šedá. Vyhněte se zcela bílým místům, pak totiž dochází k výraznějšímu barevnému posunu. Ostatně nejčastější metoda je v tomto případě pokus-omyl, kdy budete hledat tu pravou barvu o něco déle.

Na ukázkovém snímku se ukázalo jako vhodné místo pro určení neutrálního bodu sutana jednoho z chodců. Nezapomeťe, že i sebemenší posun kapátka po ploše obrazu může znamenat velmi výrazný posun nabrané barvy, proto je vhodné vytipovat si jedno místo na snímku a zkoušet nabírat barvu kolem něj.

05.png 06.png

Poslední možností jak změnit barevnou teplotu je přmé zadání teploty osvětlení. Pokud znáte cílovou teplotu (například jste zpaomněli na zrcadlovce zvolenou hodnotu v Kelvinech a poté jste si naměřili správnou teplotu), pak ji stačí zadat. Lišta s teplotou světla je navíc zbarvena od modré po žlutou, pokud má tedy snímek namodralý nádech, jako v našem případě, pak umístíme posuvník více vpravo ke žluté a jemně doladíme v druhé liště odstín. Jako ideální se ukázují hodnoty kolem 8 000 K jemné doladění v liště odstín již není nutné a tak můžeme rovnou potvrdit nové vyvážení bilé tlačítkem OK a snímek uložit.

07.png final.jpg 
max. velikost

Věřím, že dnešní úprava vám pomůže vyladit a zachránit před košem alespoň pár snímků. Pokud používáte ještě jiný postup pro vyvážení bílé, budeme velmi rádi,když se s námi podělíte o zkušenosti.

Určitě si přečtěte

Články odjinud