Převod fotografie do odstínů šedé je vždy lepší ponechat na grafickém editoru, než přímo na digitálním fotoaparátu. Dnes se podíváme jak převádět barevné snímky v Corelu.
Poslední verze grafického editoru Corel Paint Shop Pro Photo XI je nástupcem předchozí desáté verze. Nově přibylo v názvu slovíčko Photo, čímž dává výrobce najevo, že se snaží vyjít vstříc především fotografům. Další příjemnou změnou je kompletní lokalizace programu do češtiny, ovládání je tak snadnější i pro ty kdo cizím jazykem nevládnou. Pracovní prostředí Corelu je velice podobné tomu,které známe z Adobe Photoshopu, podobná je i funkčnost a možnosti úprav.
Jednou z nových funkcí je tzv. Stroj času, pomocí něhož můžete snímek různým způsobem odbarvit či naopak přibarvit. Nástroj je možné využít například i pro vytvoření monochromatických snímků. Dnes se podíváme na tento nový nástroj a také na to, jak je možné převést barevný snímek do odstínů šedé.
Zpátky v čase
Funkce Stroj času slouží k simulaci různých fotografických technik od počátků fotografie až k dnešním dnům. Nástroj najdete v menu Efekty | Fotografické efekty | Stroj času. Po jeho spuštění se otevře nové dialogové okno, kde je celkem sedm přednastavených typů úprav, u každé z nic je pak možné volit intenzitu efektu. Druhou volbou je zatržítko Okraje fotografií, jeho funkci však asi většinou nepoužijete.
Daguerrotypie
První volbou v nástroji Stroj času je daguerrotypie – jeden z prvních způsobů jak zaznamenat realitu na pevnou podložku. Obraz byl snímán na měděnou desku, potaženou stříbrem, nejčastěji se metoda používala na přelomu první a druhé poloviny devatenáctého století. Fotografie se po aplikaci filtru mohou zdát mdlé a nevýrazné.
Albumen
Druhá simulace se snaží napodobit techniku používanou v druhé polovině devatenáctého století, Obraz byl zachycován na sklo a poté přenášen chemickou cestou na papír.
Kyanotypie
Charakteristickým rysem této metody výroby bylo modré zabarvení, používaná byla zejména na přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Platinový tisk
Metoda používaná na počátku dvacátého století, kdy se pro vyvolání fotografie používala platina, výsledné snímky byly kvalitní, avšak jejich výroba nepřiměřeně drahá.
Rané barvy
První technika pro tvorbu barevných fotografií, která byla používána počátkem dvacátého století. Metodu vyvinuli bratři Lumierové.
Měchové fotoaparáty
Předposlední volbou ve Stroji času jsou měchové fotoaparáty, výsledná fotografie je v tomto případě převedena do odstínů šedé a kolem okrajů je naznačen rámeček.
Křížové vyvolávání
Fotografická technika, která se používala v druhé polovině dvacátého století spočívala v použití nesprávného vyvolávacího procesu pro konkrétní film. Výsledkem byly specifické barevné efekty.
Funkce stroj času je určena především pro rychlé a jednoduché vytvoření efektu. Při převodu do odstínů šedé je možné použít první a předposlední volbu. Předpokladem je ovšem použití dalších úprav pro lepší prokreslení snímku.
Černobílá klasika
Pro převod snímku do černobílé podoby najdeme v Corelu speciální nástroj, který je dostupný v menu Efekty | Fotografické efekty | Černobílý film. Po výběru efektu se opět objeví nové dialogové okno s několika nastavitelnými parametry. V horní řadě jsou ikony pro způsob zobrazení snímku, o něco níž pak roletka Barva filtru a Síla pro nastavení intenzity efektu.
Celkem je na výběr šest přednastavených filtrů, jejich účinek je velice podobný použití klasických filtrů pro černobílou fotografii. Základním nastavením je volba Žádná, při tomto nastavení program pouze odbarví barevný snímek, posuvník síla je neaktivní.
Další volbou je Modrá, Oranžová, Žlutá, Zelená a Červená. Při každé z těchto voleb se změní rozložení stínů a jasů ve fotografii. Bohužel nevýhodou je, že není možné ovlivňovat jednotlivé barevné složky snímku, jako je tomu v jiných editorech. Při použití této funkce jste odkázání čistě na přednastavené parametry filtru a ovlivnit můžete pouze jejich intenzitu.
Ukázka použití různých filtrů, postupně žádný, modrý, oranžový, žlutý, zelený a červený
Jelikož každá fotografie vyžaduje poněkud jinou úpravu, nezbývá než v tomto případě experimentovat a zvolit vhodný filtr pro upravovaný snímek. Jemné doladění je pak ještě možné pomoví funkce Míchání kanálů – Upravit | Barva | Míchání kanálů. Výsledný snímek je díky funkci míchání kanálů možné projasnit a celkově vylepšit odstíny šedé.
Vlevo původní snímek, vpravo snímek po úpravách