koubelka  |  19. 06. 2019 18:32

ZdravímOpravdu si cením toho že se snažíte šířit osvětu ohledně natáčení videa, nicméně přesto bych si dovolil nesouhlasit s tvrzením:
"Nejčastěji používaná snímkovací frekvence je 24 sn/s".
Tato snímková frekvence má jen jedno jediné skutečné využití a to je přehrávání dotyčného materiálu na filmové promítačce v kinech. Kromě tohoto jediného případu ale žádné další použití nemá.
V celé Evropě je jako nesporný standard pro natáčení videjí (kromě těch od začátku do konce určených pro kina) používáno buďto 25 snímků za sekundu (tedy progresivní snímání, tedy 25p) či televizní obdoba, tedy 50 půlsnímků za sekundu (tedy prokládané snímání, čili 50i), nikoliv 24 snímků za sekundu.
Samozřejmě že v dnešní době přehrávání videjí na počítačích, chytrých telefonech a stejně chytrých televizích už to tolik nebolí když je někdo technicky nevzdělán a natáčí i ve "dcacetčtyřce" (neb tyto zařízení prostě přehrají všechno) ale to jen do chvíle než se rozhodne své dílo prodat do některé z televizí, případně pustit svým rodičům na staré CRT televizi. V tu chvíli narazí na obrovský problém, neb jeho video bude muset být nějak přepočítáno (myšleno přepraseno) aby bylo vůbec možné ho použít. Na stejný problém narazí i ve chvíli kdy se rozhodne do svého videa dát ukázky z filmů (všechno co je z DVDčka např), jakýchkoliv pořadů, dokumentů, či jiných archivních materiálů - drtivá většina jich totiž bude taky v jiném frameratu než ve 24.Takže všechno co člověk dělá vždy jen a pouze natáčet ve 25p, případně 50i nebo nejlépe v 50p (50p = 50 snímků progresivně, je v současnosti ideální za všech okolností, neboť je perfektně kompatibilní jak s 25p, tak i 50i a zároveň vhodné i pro budoucnost). Když budete moci natáčejte v 50 snímcích za vteřinu. Takové video totiž můžete prodat do videodatabank, můžete klidně točit jak pro britskou BBC (která v současnosti od kameramanů chce právě materiál natočený v 50p) tak i všechny ostatní televize, můžete s tím pohodlně pracovat a prostříhvat to jinými materiály. Prostě 50p je ideál v dnešní době.Já jsem kdysi dělal v produkci kde nějakej režisér těsně po FAMU nechal natočit reklamu ve 24fps s tím že jeho představa byla že to "bude více filmové". Samozřejmě že dotyčná produkce nakonec to nějak přeprasila do 25fps aby to bylo možné vůbec někde použít, ale dotyčný režisér si tímhle svým

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
koubelka  |  19. 06. 2019 18:35

....ale dotyčný režisér si tímhle svým přístupem podřezal svoji profesní větev, neboť nikdo nestojí o vola jehož znalosti jsou natolik omezené že to pak jen přináší starosti a ve výsledku to jen žere čas a peníze. Takže ve 24fps jen ve chvíli kdy natáčíte celovečerní film. Jinak nikdy. PS: a i když natáčíte celovečerní dokument pro TV a kino, tak stejně je lepší ho celý točit v 50p a teprve na úplném konci ho nechat převést do 24fps, jde to určitě lépe než opačný proces.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
MonikaSh  |  20. 06. 2019 07:26

Filmovou promítačku mají snad už jen bratři Čadíci ve svém pojízdném kinu. Většina kin prošla digitalizací, takže už promítají za pomocí výkonných projektorů.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
21. 06. 2019 08:31

To je sice pravda že většina kin prošla digitalizací, což ale nemění nic na faktu že se v kinech (ač na digitálních data projektorech) jednoznačně nejčastěji promítá ve 24 fps. Navíc když jsem se asi před dvěma lety z pracovních důvodů o tohle hodně zajímal, tak mě obrovsky překvapilo že spousty z těch projektorů které jsou v kinech ani žádnou jinou snímkovou frekvenci nepodporují. Takže pakliže by jste si chtěl třeba nechat vyrobati DCPkopii pro promítání v kinech u které budete mít jistotu že půjde pustit ve všech kinech, tak vám nezbude nic jiného než si nechat vyrobit 24 fps kopii.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jan.nos  |  19. 06. 2019 20:11

Největší chyba nebyla zmíněna, tedy natáčení na výšku (i když pravda, dnešní pošahanci to za chybu nepovažují )

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
-Fík  |  21. 06. 2019 06:54

Taky jsem to čekal jako první bod

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
JP77  |  19. 06. 2019 20:42

Mam zkusenosti ze i fotky na vysku nejsou dobry. Na sirku fotky lip pasuji do všech internetovych fotogalerii, ruznych zpusobu prohlizeni a ruznych zarizeni. U focene sceny pri foceni na vysku je casto fotka horsi a min zajimava nez kdyby to bylo focene na sirku a malo kdy je zaber foceny na sirku horsi nez kdyby byl foceny na vysku. Jsou to uplne vyjimecny pripady. Stejne tak u videa.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Kuba12345678  |  19. 06. 2019 20:50

a kde je toceni na vysku????

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Pepa  |  19. 06. 2019 22:11

Nemohu se zbavit dojmu, že ten článek psal idiot.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Kuba12345678  |  19. 06. 2019 23:09

ja taky

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Doakes  |  20. 06. 2019 07:47

S tím přepočítávání snímkové frekvence za 50 na 24 nebo z 25 na 30 nebo z 30 na 25 byl problém někdy před 20 lety, kdy softwarové střižny zahazovaly přebytečné snímky nebo je prachsprostě duplikovaly a vznikl hnusný trhaný obraz. Dnes jsou profi softy, které dělají převod na bázi virtuální projekce, kdy se obraz jakoby pustí v PC na virtuální ploše a natočí se z té plochy jinou snímkovou frekvencí. Výsledek je pak plynulý hladký obraz.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
21. 06. 2019 08:49

Věřte mi že převod videa např. z 25 fps do 29,97 fps (či obráceně) je pořád ještě stále problém ve chvíli kdy dbáme na to aby ve výsledném materiálu nevznikaly různé prolnuté frejmy a podobné vady materiálu. Opravdu ani zdaleka neexistuje žádný zcela dokonalý proces kde nedochází k degradaci obrazu. Jediná možnost jak zachovat obraz a přitom změnit snímkovou frekvenci je ta že se prostě převede frejm jedna ku jedné, tedy že se film zkrátí (z 25 na 29,97) či prodlouží (z 29,97 na 25) a vedle toho se uměle lehce zprasí zvuk (zvuk se zrychlí či zpomalí) ale i to se musí umět a jak přesně se to dělá by vám řekl nějaký zkušenější zvukař. Dělá se to takhle prostě proto že většina lidí si spíše nevšimne změny zvuku (když se to umí udělat dobře) než přepraseného obrazu.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
20. 06. 2019 08:22

Já osobně opravdu hodně nemám rád nízký počet snímků za sekundu. I když se dívám na film tak mi často připadá, že se obraz trhá. Pro svou potřebu vše natáčím na 60fps. Všechno na čem bych to chtěl zobrazit má 60Hz a jsem spokojen. I na youtube se tak dobře dívá na videa, která nemají jen 30fps a jsou krásně plynulá...Nějakej "cinematic feel" je mi naprosto ukradenej.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
kazeasch  |  20. 06. 2019 15:58

ono kolikrát stačí vypnout na TV všechny možné "vylpešující fitry" a rázem je po problému. U filmů používá nízká snímkovací frekvence mimo jiné i kvůli tomu, že poskytuje pohybovou neostrost která je většinou žádoucí (i když možná jen ze zvyku), a nějaký algoritmus pak celý obraz doostří, tak najednou políčka moc nenavazují a je to vidět.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
20. 06. 2019 23:08

Žádnou TV nemám. Takže nic takového nepoužívám.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zbynda  |  20. 06. 2019 10:26

Může mi prosím někdo vysvětlit, jak se u videa pracuje s časem expozice? Znamená to, že když si na fotoaparátu nastavím prioritu času, tak nastaveným časem určím, jak dlouho se bude každý jednotlivý "snímek" exponovat dlouho? To znamená, že tím teoreticky mohu ovlivňovat, jestli bude obraz tmavý (krátký čas) nebo světlejší (delší čas)?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
uyyukyuetyj  |  20. 06. 2019 13:44

ak chces tocit profi video tak musis ten cas mat nastaveny konstantne, najlepsie tak ako sa pise v tom clanku, tzn. pri 25fps je idealny cas 1/50 sek. To vytvori mierny motion-blur a obraz nebude tak trhany. Toto je problem pri toceni napr. na mobil za slnecneho svetla, tam musi byt expozicia velmi kratka, aj 1/2000 a kazdy pohyb je "zmrazeny" a vo vysledku video posobi trhane, kdezto pri 1/50 expozicii je obraz plynulejsi (aj pri rovnakom framerate ako na tom mobile) lebo je tam ten motion blur.
Takze, ak nastavis expoziciu manualne na 1/50 tak musis potom zvolit kombinaciu spravnej clony a intenzity neutralnych filtrov. Napriklad chces kvoli kreativnemu obrazu mat nizku hlbku ostrosti tak musis otvorit clonu, vtedy musis pouzit tmavsi filter. A tak dalej.
Nie je to tak jednoduche ako sa zda (ale hlavne ze sa do toho kafruje kdejaky honza-ferda a potom to tak vyzera)

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zbynda  |  20. 06. 2019 14:07

Jasně, tomu rozumím. Já fotím převážně s prioritou clony a videa celkově moc netočím, tak jsem si nikdy nevšimnul toho, že můžu čas nastavovat. A když točím, tak se mi zřejmě tenhle údaj nikde neukazuje a když pak videa enkóduji, tak jsem si tohohle údaje také nikde nevšiml (v Handbrake). Tak díky za vysvětlení, někdy si s tím zkusím pohrát.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
TomPlasil  |  20. 06. 2019 18:53

A kde bys jako chtěl vidět expoziční dobu videa, potažmo každého snímku v uloženém videosouboru? Ledaže by to bylo někde uložené jako dobrovolná metadata.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zbynda  |  20. 06. 2019 20:18

Jasně, že jsem myslel metadata, ne aby někde v obraze svítilo číslo

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
TomPlasil  |  20. 06. 2019 18:52

ZACHRAŇ SE KDO MŮŽEŠ.1. co znamená " firemní log"? a jak do něj točím?
2. Co je na vysokých fps špatného? Tedy pokud je to na čem přehrát a nebo když je účel slow motion? Ona ta fps souvisí i současně s expoziční dobou
3. Plochý profil je určitě dobrý pro profíky, ale přináší některé starosti a někdy dokonce neznalcům udělá nervy (jak provés korekci expozice, když je to jiná než gamma křivka) nebo to zprzní výsledek - posterizace/šum v stínech, hlavně při 4:2:0 a 8bit a ještě nějaké hodně ztrátové kompresi.
Mám pocit,že autor někde shrábnul pár rad bez přemýšlení překopíroval.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory