Fotografická technika v současné době prochází překotným vývojem, vedle megapixelové bitvy, kterou před lety vedla celá řada výrobců, se teď snaží jednotlivé firmy předhánět v nabídce nových objektivů.
Z velké části to samozřejmě souvisí i s novými plnoformátovými bezzrcadlovkami, které je potřeba zkrátka něčím „zasklít“. Na druhou stranu je však na trhu velké množství objektivů, které je možné také využívat, zvláště srovnáme-li jejich cenu s přemrštěnou cenou nových skel pro plnoformáty.
O tom, že mají starší – většinou kinofilmové – objektivy své místo v brašnách fotografů, není třeba pochybovat. Fotograf Mark Holtze tvrdí, že by našel více než stovku důvodů, proč by i současní fotografové měli používat staré objektivy, rozhodl se však pro vypíchnutí těch pěti nejdůležitějších – video s argumenty najdete na konci článku.
Pokračování 2 / 6
1. Dostupnost a cena
Ačkoli by se mohlo zdát, že starší objektivy budou hůře dostupné než ty nové, ne vždy to platí. Nové objektivy jsou totiž dodávány na trh postupně a v mnoha případech jsou vyprodány ještě než se dostanou na pulty obchodů. Staré kinofilmové kousky však můžete najít nejen ve fotobazarech, ale také v mnoha různých internetových aukcích.
Co se týče ceny, bylo již zmíněno výše, nové objektivy jsou zkrátka předražené, proč bychom si měli kupovat objektivy za desítky tisíc korun – přidaná hodnota v podobě obrazové kvality ve srovnání s desetkrát levnějším objektivem starým několik let, rozhodně nebude ocenitelná desetinásobnou cenou...
Zejména pro začínající fotografy mohou být starší objektivy cestou, jak se dostat k zajímavému obrazovému podání nebo ohnisku za relativně nízkou cenu.
Pokračování 3 / 6
2. Charakter obrazu
Špatně popsatelný charakter obrazu je právě oním specifikem, kvůli kterému si mnoho fotografů starší filmové objektivy pořizuje. Moderní objektivy jsou vyráběny tak, aby poskytly pokud možno co nejlepší a v mnoha ohledech vlastně unifikovaný obraz.
Objektiv Meyer Optic Trioplan 100 mm F2,8 je velmi oblíbený pro svůj bokeh...
Oproti tomu staré filmové objektivy mají charakteristické podání obrazu, v němž se projevuje i celá řada optických vad a nedostatků, jako jsou odlesky, závoje v protisvětle, silná vinětace nebo specifické podání bokehu – výsledkem je originální podání snímané scény.
... kterému se říká prstýnkový
Některé starší objektivy jsou dokonce natolik vyhledávanými kousky pro jejich osobitý charakter obrazu, že jsou dnes dražší než tomu bylo v době jejich uvedení na trh v minulosti.
Pokračování 4 / 6
3. Zpracování
Když dnes vezmete do ruky některý z levnějších setových nebo i pevných objektivů, obvykle budete držet v ruce velké množství plastu, které je doplněno sklem a několika součástkami z kovu.
Staré objektivy jsou obvykle vyrobeny ze skla a kovu, což zaručuje jejich dlouhou trvanlivost a menší pravděpodobnost poškození, ve srovnání s plastovými kousky – ostatně používání těchto objektivů v roce 2020 je toho důkazem.
Kov a sklo jsou hlavní stavební prvky starých objektivů
Dalším pozitivem může být i to že se jedná o plně manuální objektivy, kde je minimalizováno riziko poškození elektroniky, díky tomu jsou objektivy také o něco menší než moderní autofokusové alternativy, i když je třeba počítat s vyšší hmotností, některé kousky pak můžete bez nadsázky použít jako zbraň při sebeobraně.
Pokračování 5 / 6
4. Univerzální použití
Starší filmové objektivy jsou pro své charakteristiky vhodné jak pro fotografování, tak i pro záznam videa a mnohdy jsou právě pro video vhodnější díky své konstrukci.
Každý pokročilý videograf nedá dopustit na manuální ostření v průběhu záznamu videa, má tak totiž pod kontrolou nejen směr ostření, ale také celkový průběh. To může být u nových objektivů problematické, jelikož převody pro ruční ostření bývají velmi krátké a přesné zaostření je obtížné.
Výrazný ostřicí prstenec je vhodný nejen pro ruční ostření, ale i pro upevnění převodu ostřicího zařízení
Oproti tomu starší skla s plně manuálním ostřením mají velmi jemný chod ostřicícho prstence a abyste „projeli“ ostření od minimální vzdálenosti po nekonečno, je k tomu zapotřebí i několik otočení prstence – tedy přesné zaostření je v tomto případě mnohem jednodušší.
Pokračování 6 / 6
5. Sebezdokonalování
Pokud najdete vám vyhovující a zajímavý objektiv, pravděpodobně s ním budete fotografovat častěji, a praxe je zkrátka nejlepším učitelem – výsledkem pak budou lepší snímky.
A to jak z pohledu kompozice, tak i expozice – plně manuální objektiv vás zkrátka donutí naučit se rozumět a používat expoziční trojúhelník a pracovat nejen s ostřicími body tak, abyste měli jistotou přesného zaostření.
Je to vlastně ještě o stupeň výše než práce s pevným ohniskem – ta vás naučí hledat optimální úhel záběru a více se soustředit na kompozici, jelikož není dostupná jednoduchá změna záběru pouhým přezoomováním.