6
Fotogalerie

5 důvodů, proč byste měli fotografovat krajinu s univerzálním zoomem 24–105 mm

​Každý fotograf jistě má svůj oblíbený objektiv, bez něhož nedá ani ránu, ať už se specializuje na jakýkoli fotografický žánr. Mads Peter Inversen se věnuje fotografováním krajiny, a pokud byste se jej zeptali, který objektiv nikdy nechybí v jeho výbavě, bez váhání by odpověděl, že se jedná o zoom s širokým ohniskovým rozsahem. Pro svou odpověď ve videu vyjmenovává hned pět důvodů, respektive fotografických tipů. A některé z nich se vám mohou hodit i v jiných fotografických disciplínách.

Je to všeuměl: od detailů po celky

Mnoho fotografů považuje univerzální zoomy za nástroj, který sice „zvládne vše, ale nic naprosto dokonale“. Proto také řada krajinářů upřednostňuje objektivy s pevným ohniskem a nekompromisní obrazovou kvalitou.

Image 3.jpg

Autor videa však namítá, že objektiv 24–105 mm je ideálním nástrojem, který můžete mít kdykoli po ruce a vyfotit s ním v krátkém časovém úseku spousty rozličných záběrů – od velkých celků po detaily. Nehrozí vám tak, že propásnete ideální okamžik během výměny objektivů. To je také důvod, proč tento typ objektivu upřednostňují například též svatební, dokumentární či street fotografové.

Pokračování 2 / 6

Méně popředí, více pozadí

Ohnisko 24 mm je podle Inversena ideální pro typ záběrů s výrazným popředím, a současně s dostatečně zřejmými prvky v pozadí. Při použití širšího ohniska (např. 16 mm) jsou vzdálenější objekty, které byste chtěli zakomponovat do záběru příliš malé.

Image 4.jpg

Zde je ovšem diskutabilní, do jaké míry tento fakt závisí na použitém ohnisku. Podstatná je totiž spíš vzdálenost fotografa od popředí a pozadí, a také vzdálenost mezi popředím a pozadí. Této problematice jsme se věnovali již dříve.

V tomto případě se tedy jedná spíše o fotografovy preference, zkušenosti, respektive zvyk – to, jaké ohnisko má vzhledem k zamýšlené kompozici s výrazným popředím lépe „v oku“. V některém prostorovém uspořádání záběru může být naopak, dle mého soudu, širší ohnisko výhodnější.

Pokračování 3 / 6

Záběr konvenuje lidskému oku, vypadá „reálně“

Odedávna se mezi fotografy traduje, že ohnisková vzdálenost nejbližší zornému úhlu lidského zraku se pohybuje kolem 50 mm. Zorný úhel lidského oka je však mnohem větší než 50 mm (a navíc značně individuální), o čemž jsme už také psali.

Za tzv. normální či základní ohniska jsou považovány hodnoty od cca 24 mm až po 60 mm. Právě ohniskovou vzdálenost 24 mm považuje autor videa za ideální hodnotu, při níž snímek krajiny působí dramaticky a z hlediska našeho zraku zároveň „reálně“.

Image 6.jpg

Pokračování 4 / 6

Výprava za 24 milimetrů: panoramata

Nejširší ohnisko objektivu odpovídající 24 mm vás nelimituje v možnostech vytvářet ještě širší záběry – prostřednictvím pořízením několika fotografií a jejich následného složení do jednoho působivého obrazu.

Image 7.jpg

Nevýhodou je samozřejmě složitost a časová náročnost procesu tvorby panoramat – jak na místě, tak později při zpracování v počítači. To vše je však vykoupeno snímky s maximální ostrostí a přemírou detailů, a zároveň potlačeným výskytem zkreslení, které je u ultra širokoúhlých objektivů obvyklým neduhem.

Pokračování 5 / 6

Stabilizace obrazu: pro krajinu z ruky

Za velký benefit univerzálních zoomů 24–105 mm je možné považovat optickou stabilizaci, která je neocenitelná nejen při natáčení videa, ale i při pořizování statických snímků. 

Image 5.jpg

Možnost udržet delší časy z ruky dává fotografovi svobodu ve výběru ideální kompozice, neboť není pohybově omezen jako při focení ze stativu. Navíc v kombinaci s bezzrcadlovkami, které mají stabilizaci také v těle, se dostává fotograf do oblasti dříve netušených možností, jelikož zvládne bez problémů udržet i více než sekundovou expozici z ruky.

Pokračování 6 / 6

Na vážkách: 24–70 mm, nebo 24–105 mm?

Na konci videa se dozvíme, proč autor upřednostňuje zoom s delším dosahem. Objektivy s ohniskovým rozsahem 24–70 mm obvykle nabízejí světelnost F2,8, na rozdíl od zoomů 24–105 mm, kde je standardem F4. Vysoká světelnost však dle Inversena není při fotografování krajiny podstatná a F4 je dle něj naprosto postačující, neboť v této disciplíně obvykle pracujete s clonou F5,6 a vyšší.

Image 9.jpg

Další výhodou je fakt, že objektivy 24–70 mm F2,8 údajně ve velké míře nejsou stabilizované – to však může vyřešit stabilizace v těle fotoaparátu, která je u nejmodernějších fotoaparátů obvyklou výbavou. V neposlední řadě je velkým plusem delší dosah zoomu 24–105 mm.

Při výběru ideálního objektivu je dobré vzít rady Madse P. Inversena v potaz. Stranou však nesmí zůstat optická, konstrukční aj. kvalita jednotlivých objektivů. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud