13
Fotogalerie

3 tipy jak na lepší zvuk při natáčení videa

Podobně jako možná většina fotografů, kteří začali objevovat „filmařský“ potenciál své zrcadlovky, jsem dlouho přehlížel zvukovou složku. Teď už je tomu ale jinak...

Interní mikrofony dnešních fotoaparátů mnoho radosti nepřinesou, takže pokud nenatáčíte němé snímky s hudbou na pozadí, budete zřejmě také dřív nebo později řešit mikrofony.

Vestavěné mikrofony zrcadlovek postrádají protivětrnou ochranu, nedají se přiblížit k řečníkům a především přenášejí různé praskání a vrzání z fotoaparátu. Pro kvalitní záznam zvuku je často nezbytné umístit mikrofon co nejblíže ke zdroji zvuku nebo do míst, kde nejlépe zní a nejlépe ho oddělit od ostatních zvuků, aby se mohl následně ve střižně upravovat a spojit s ostatním audiozáznamem. Navíc rozmanité situace často vyžadují odlišné typy mikrofonů s rozdílnou charakteristikou. K tomu je zapotřebí potlačovat různé rušivé prvky během záznamu. A tak dále... Jak se v tom vyznat?

Netvrdím, že jsem expert na záznam zvuku. Stále je to pro mě veliký neprobádaný vesmír. Hledal jsem proto řešení, které zvládnu obsloužit sám bez pomoci zvukaře a bez velkých investic. Nakonec se mi osvědčilo poměrně mobilní řešení, které sice není na špičkové úrovni, ale pokryje 90% požadavků jednoho fotografa. Kombinuji směrový mikrofon s kravatovými a především odděluji mluvené slovo od pozadí. Bez portů a s minimálními náklady.

Směrový mikrofon Rode (Stereo) VideoMic

Nejen k reportážním účelům se velmi hodí kvalitní směrový mikrofon připevněný k patici blesku na zrcadlovce. Poměrně oblíbené jsou mikrofony australského výrobce Rode a německé Sennheisery. Sám používám verzi Rode StereoVideoMic. Tento směrový mikrofon napájí vlastní 9V baterie, připojuje se přes běžný 3.5mm konektor Jack a je dodáván s kvalitní protivětrnou ochranou (typ „mrtvá kočka“).

rode_stereo_videomic_3.jpg 

Již na obrázcích si můžete všimnout, že samotný mikrofon je od držáku do patice blesku mírně odtlumen pružením. To by mělo eliminovat případné vrzání a praskání během nahrávky. Použitá konstrukce není zcela nejlehčí, ale zato působí velmi odolně. Za dotahovací kroužek u sáněk se dá bez obav pořádně zabrat.

Na zadní straně jsou jednoduše tři spínače. Prostředním se mikrofon aktivuje. Po zapnutí se rozsvítí zelená dioda. Tedy v případě, že je baterie nabitá. Pokud je mírně vybitá, problikne červeně, pokud svítí červeně, je třeba baterii vyměnit. Výdrž baterie uvádí výrobce více než 60h. To pochopitelně také záleží na použitém článku a způsobu používání. Mohu ale potvrdit, že mé baterie tuto dobu většinou překročí. Rozhodně není potřeba se obávat, že se vybije již během jednoho natáčecího dne.

Levý přepínač dokáže snížit vstupní citlivost mikrofonu -10db. To je velmi praktická funkce v prostředích, kde je silně přebuzený zvuk (typicky koncerty nebo hlučné výrobní haly). Společně s citlivým nastavením audio vstupu v samotné zrcadlovce se tím dá vhodně vyvážit hladina nahrávaného zvuku.

rode_stereo_videomic_1.jpg

Pravý přepínač slouží k potlačení dolních frekvencí, tzv. brumů. S touto volbou je potřeba nakládat opatrně, protože již výrazně zkresluje nahrávku tím, že vyloženě natvrdo „osekává“ některé basy. V nezbytných případech je tedy nutné nahrávku pečlivě zkušebně zkontrolovat, protože v editoru bychom tuto ztrátu již těžko opravili.

Při praktickém použití je tento mikrofon ve všech ohledech lepší než ty malé nahrávací otvory v dnešních zrcadlovkách. Směrovost testovaného stereo mikrofonu ovlivňuje ledvinová charakteristika. To v praxi znamená, že mikrofon je nejvíce citlivý směrem vpřed, ale současně také hodně do bočních stran. Podle toho je potřeba při nahrávání zvolit vhodný odstup od zdroje zvuku. Pomocí zesíleného nastavení vstupu se dá získat citlivost i na větší dálku. To záleží také na hlučnosti prostředí, protože zvýšení úrovně vstupu s sebou přináší také nárůst šumu, který se dá ovšem dodatečně řešit pomocí softwaru.

Mikrofon je velmi citlivý, takže i nasazená protivětrná ochrana, která jinak plní svou hlavní úlohu na jedničku, mírně ovlivňuje nahrávaný zvuk. Citlivost může být také na obtíž při používání ostření. Ať už manuálního nebo elektronického. Mikrofon je umístěn jen kousek nad optikou. Naštěstí objektivy nepřesahuje, takže s použitím širokoúhlých objektivů není problém. Snad kromě rybího oka.

rode_stereo_videomic_2.jpg 

Při slunečném počasí je dobré hlídat vržený stín, protože mikrofon nemálo ovlivňuje výšku celé nahrávací sestavy. Připevněním tohoto mikrofonu na dlouhou tyč by se dalo jistě získat další využití, ale potřebovali bychom k tomu dalšího člověka. S výsledky nahrávek jsem spokojený, rozhodně větší rezervy vidím ve správném nastavení a monitorování nahrávky. Náchylnost na snímání okolních zvuků je s ohledem na charakteristiku jistou daní za výbornou citlivost mikrofonu.

Rode Stereo VideoMic

  • Výrobce: Rode
  • Frekvenčí rozsah: 40Hz-20kHz
  • Vstupní impedance: 200 ohm
  • Odstup signál/šum: 79 dB
  • Napájení: 9 V
  • Hmotnost: 330 g bez baterie
  • Konektor: Stereo Jack 3,5 mm
  • Orientační cena: 4400 Kč

Pokračování 2 / 3

Klopový mikrofon

Pro potřeby čistého záznamu mluveného slova i v rušném prostředí nebo na velkou vzdálenost jsem potřeboval najít diskrétní kravatový mikrofon a způsob jak jej propojit s videonahrávkou.

Profesionálové používají sestavy kravatových mikrofonů a bezdrátových portů (přijímač/vysílač). Jenže kvalitní sestava, která nebude náchylná na rušení, není malou investicí. Rozhodl jsem se nakonec pro řešení, které u prodejců audiotechniky vyvolává kyselý výraz (ověřeno), ale mým účelům zatím zcela vyhovuje. Začal jsem nahrávat samostatný audiozáznam s pomocí kravatového mikrofonu a diktafonu.

Klopový mikrofon Hama LM-09

Vyzkoušel jsem poměrně levný kondenzátorový mikrofon Hama LM-09 a výsledek mě nakonec potěšil. V krabičce, jejíž obal naznačuje, že se tento „kravaťák“ vyrábí už nějaký ten pátek (od minulého týdne už má krabička nový design), jsem našel jednoduše mikrofon, sponu pro připnutí, protivětrnou ochranu, redukci na větší konektor Jack a knoflíkovou baterii. Musím říct, že mě hned zarazila délka kabelu, která činí 6 metrů.

hama-lm09-1.jpg hama-lm09-2.jpg

Na jednu stranu je to praktické, jelikož může být mluvící osoba poměrně daleko od kameramana/fotografa. Na druhou stranu může kabel generovat zbytečný šum a ruchy. Není zrovna ideální začínatt natáčení rozhovoru se slovy „Promiňte, musím si rozmotat kabel…“ a tak jsem si raději smotal klubíčka kabelu pomocí stahovací pásky na přibližně 2 metry.

Na kabelu je ovladač zapínání - černá plastová krabička s „knoflíkovou“ baterií a spínačem neurazí, ale ani nenadchne. Věřím, že by mohla být menší a dál od mikrofonu, aby dosáhla až do kapsy a nebyla při natáčení tolik vidět. Také mi na ovladači chyběla nějaká signalizace stavu baterie. Vyplatí se tedy mít vždy jednu náhradní v brašně.

hama-lm09-3.jpg hama-lm09-5.jpg

Samotný mikrofon stačí jednoduše připnout sponou ke kravatě nebo límečku, zkrátka co nejblíže ústům. Bohužel dodávaný molitan mi již při druhém použití upadnul neznámo kam, takže protivětrnou ochranu jsem pořádně otestovat nemohl. Zkusím sehnat náhradní a přilepit ji natvrdo na okrajích.

K provedení mikrofonu mám tedy výhrady, ale zvukovou kvalitu považuji s ohledem na cenovou kategorii a celkovou přínosnost při natáčení rozhovorů jako velmi výhodnou. Zvuk sice není brilantně jasný a čistý, ale charakter zvuku včetně šumu je poměrně dobře řešitelný dodatečně pomocí softwaru. Kulová charakteristika má za následek sklony ke snímání širokého okolí, proto je dobré připnout mikrofon opravdu co nejblíže. Společně se správným nastavením síly na vstupu zaznamenávajícího zařízení pak mikrofon umí nahrávat hlas mnohem zřetelněji, než vzdálený směrový mikrofon. Pokud tedy nemáte větší rozpočet, odvede tento výrobek od Hamy svou práci dobře.

hama-lm09-6.jpg hama-lm09-7.jpg

Klopový mikrofon Hama LM-09:

  • Výrobce: Hama
  • Frekvenční rozsah: 50Hz-16kHz
  • Impedance: 900 ohm
  • Citlivost: -65 dB ± 3 dB
  • Konektor: mono Jack 3.5 mm
  • Délka kabelu: 6 m
  • Napájení: 1,5V (LR44)
  • Orientační cena: 750 Kč

Pokračování 3 / 3

Synchronizace a zkušenosti

Pro názornou ukázku využití klopového mikrofonu si můžete prohlédnout malou ukázku, ve které jsem se snažil předvést rozdíl nahrávané scény interním, směrovým i klopovým mikrofonem.

 

Záznam a synchronizace

Klopové mikrofony připojuji tedy k diktafonu. Používám Sony ICD-UX522 - především proto, že umožňuje nahrávat lineárně do nekomprimovaného formátu WAV, má alespoň základní nastavení úrovně vstupu, je maličký a není moc drahý. Tento diktafon má také vlastní mikrofon s vlastní redukcí šumu, jehož kvalita mě upřímně překvapila, avšak málo platné, pro diskrétní záznam rozhovoru je potřeba klopový mikrofon. Ten se tedy připojuje přes malý Jack konektor. Pro záznam dialogu dvou lidí se dvěma klopovými mikrofony využívám redukci (2x Jack do jednoho). Ztrácím tím sice kontrolu nad nastavením vstupu jednotlivého řečníka, ale pokud stojí u sebe ve stejném prostředí, nebývá s tím problém.

sony-522-1.jpg sony-522-2.jpg

Tento zvukový zápisníček je velikostí velmi sympatický a díky černé barvě také nenápadný. Potěší také podsvícený displej, jenž kupodivu v není zcela standardem. V horní části má vedle mikrofonu také výstup na sluchátka, který se může hodit pro monitorování zaznamenávaného zvuku. Vnitřní paměť má 2 GB, které vystačí téměř pro 3h záznamu v nejvyšší kvalitě. Kapacitu je možné dále rozšířit díky slotu na paměťové karty (MicroSD). Pro komfortní přenos dat do počítače slouží velký vysouvací USB konektor. O napájení se stará jedna mikrotužková baterie.

sony-522-4.jpg 

Ovládání je intuitivní. Nabízí běžné režimy nahrávky. Kvalitu záznamu používám pouze nejvyšší a redukci šumu vždy zapnutou. Citlivost vstupu umožňuje nastavit ve třech krocích. S pořízeným audiozáznamem jsem velmi spokojený. Záznamy z tohoto diktafonu rozhodně nejsou horší než audiostopa videa pořízeného s pomocí stejného mikrofonu připojeného přímo s fotoaparátem.

Diktafon Sony ICD-UX522

  • Paměť: 2GB interní + slot MicroSD
  • Formát záznamu: MP3 / lineární PCM
  • Mikrofon: vestavěný + 3.5mm Jack
  • Baterie: 1× AAA
  • Frekvenční rozsah 50hz-20khz
  • Kapacita 2GB paměti = přibližně cca 3h záznamu WAV / 22h záznamu MP3 192kbps
  • Hmotnost: cca 58g vč.baterie
  • Orientační cena: 1600 Kč

Synchronizaci zvuku provádím snadno například tlesknutím anebo jiným ostrým zvukem, který je slyšitelný ve všech současně pořizovaných záznamech. Do stříhacího programu (v mém případě Sony MovieStudio) pak jednoduše vložím audiostopy pod sebe tak, aby se daly přesně zarovnat právě podle tohoto ostrého zvuku. Na přiloženém screenshotu jsem to růžově zakroužkoval grafickou interpretaci zvuku tlesknutí.

sony-movie-studio.jpg 

Navíc jakmile mám každý audiozáznam v samostatné stopě, mohu efektivně potlačit například nahrávku z jednoho mikrofonu, který nabral nějaký šum a naopak zvýraznit záznam z jiného místa. Se zesílováním ale opatrně. Každé zvyšování křivek hlasitosti s sebou přináší zvýraznění zvukových nečistot. Částečně se to dá řešit redukcí šumu, ale je třeba dobře poslouchat, jestli se při redukci nějak nedeformuje hlas. Při editaci stopy z mono-mikrofonu navíc zdvojím kanály do sterea.

Celkové dojmy

Po několika nahrávkách musím přiznat, že kvalitní audiozáznam je přinejmenším stejná „věda“ jako perfektní obraz. Tím více, když musí všechno obsluhovat jeden člověk. Zkušenosti a předvídavost jsou přitom neocenitelné. Chce to cvik, nepodcenit spojení konektorů, předvídat možné zdroje rušení (mobil, elektronika, atd.), udělat si poctivou zkoušku nahrávky, vyzkoušet případně na místě několik různých nastavení... A podobně jako je u fotografie nebo videa důležitý náhledový displej, tak se záznam zvuku neobejde bez kvalitních sluchátek a trpělivosti. Nejlepší jsou uzavřená, kvůli potlačení okolního hluku.

Výše uvedené řešení nemusí vyhovovat všem, ale může být prvním stupínkem na cestě k lepšímu zvuku, který je důležitou součástí videa. Důležité je zvuk vnímat a umět být vždy nějakým mikrofonem u zdroje. Kdo chce větší kvalitu, může začít přemýšlet o kvalitnějších mikrofonech, nahrávačích, mixážních pultech a bezdrátových portech. Kdo má větší ambice, musí počítat s větší investicí. Při focení nám také většinou nevystačí jeden setový objektiv.

Jak nahráváte zvuk vy? Máte nějaký osvědčený postup?

Určitě si přečtěte

Články odjinud