Radovan  |  26. 04. 2013 01:24

Nekvalitně nahraný zvuk dokáže pokazit dojem z videa mnohem více než nekvalitní obraz.A přitom na něj tak málo lidí dbá..

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
karl  |  26. 04. 2013 08:21

S autorem se v obsahu článku ztotožňuji, volil jsem však jiné součástky .-). Jinak jsem postupoval stejně.Jako externí mikrofon na menší kameru používám RODE NTG-2 (má svoje napájení), na kameře mohu používat i jen NTG-1 (napájí se z těla přístroje a je kratší o délku vložené tužkové baterie, ale je potřeba phantomové napájení). Předtím jsem na kameře používal též Rode (Stereo) VideoMic, ale k tělu přístroje je opravdu veliký. Nahrával dobře, ale nebyl až tak směrový a bral hodně ruchů z celé šíře, V dnešní době bych doporučil již nový typ Rode Stereo VideoMic PRO nebo Rode VideoMic Pro. Oba jsou minimalistické a vhodné pro DSLR či menší kamery. Jsou cenově kolem 4-5.5tis, ale opravdu se vyplatí si připlatit. Pokud se k mikrofonu člověk chová slušně, nemá se na něm v podstatě nic pokazit, snad jedině jednou za pár let vyměnit odpružovací gumičky. Mikrofony se dají pak slušně prodat a neztrácejí tolik hodnotu.Jako externí záznam používám nahrávátko Zoom H1. Umí hodně kvalitní zvuk, stojí lehce přes 2tis. I s ním řeším rozhovory buď přímo nebo přes klopák. Zoom H1 má možnost manuálního nastavení jak úrovní, má dobrý odšumovací filtr a na vloženou AA baterii dokáže nahrávat 10h na microSD. Umí i WAV (16/24 bit, frekvence 44.1/44/96 kHz). Jako klopák jsem kdysi zakoupil Olympus - ME52. Líbila se mi možnost oddělit samotný mikrofon od kabelu a připojit evnt. jako zkrácený k přístroji. S kvalitou jsem spokojen, ale půjde zřejmě o průměr, co se týče kvality.To, co se ušetří a vybavení, doháním softwarem. Stříhám, respk. zpracovávám záznamy v Sony Vegasu. K tomu existuje plugin Pluraleyes. Umí synchronizovat obraz podle zvukové stopy. Prostě to co člověk musí dělat manuálně podle špiček, tenhle plugin udělá sám. Umí toho hodně, samozřejmě zázraky ne, ale skoro nemožné ano .-)). Tzn. nahraný zvuk ze dvou zdrojů, které jsou od sebe vzdáleny desítky metrů, už asi nezpracuje, protože na tyto vzdálenosti jsou už patrné posuny v čase díky "pomalé" rychlosti zvuku. Ale zdroje, z kamery a z nahrávátka umí synchronizovat dobře.Další doplněk, který používám k Sony Vegas je iZotope RX ( je to samostatný soft, ale nahraje se do SV i jako plugin). Umí velmi kvalitně opravovat audio záznamy. Samozřejmostí je velmi kvalitní odšumování podle nabraného vzorku. Umí odstranit i pazvuky či různé rušivé zvuky. Doporučuji se podívat na tutorialy.Pokud by někdo chtěl zjednodušit práci, tak za cenu kolem 5tis se dnes dá koupit bezdrát Canon WM-V1 (dosah do 50m, velmi slušný zvuk) nebo o trochu lacinější Sony ECM-HW2. Výhodou je, že zvuk je hned synchronizovaný se záznamem v kameře. Nevýhodou je, že těleso mikrofonu obsahuje i vysílač a rozhodně tedy není diskrétně malý .-)Krom toho bezdrátu jsem vyzkoušel výše uvedené a rozhodně jsem zklamán nebyl. Přesto, prostě když člověk pracuje se zvukem a nechce se neustále zaobírat co kde připojit a pak synchronizovat atd. Rozhodl jsme se nakonec přejít na profesionální a nekompromisní řešení, bezdrát Sennheiser EW 122 P ENG G3 s klopákem Sennheiser mke-2. Je to velká investice, ale je to bez kompromisu, velmi kvalitní záznam. Pokud to někdy již nevyužiji, vždy takový set mohu zase za slušnou cenu prodat. Sledoval jsem bazary a nabídky a i o z druhé ruky je extrémní zájem neustále.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
lemming  |  26. 04. 2013 08:59

Pokud jde o tu synchronizaci kamery a externího zdroje, tak já to rovnám podle špiček jen nahrubo a pak si prostě pustím oba záznamy najednou a dolaďuju, dokud echo nezmizí nebo není nejmenší. Zní to pracně, ale pokud to člověk nedělá denně, tak to není taková tragédie a strávím tím jen malou část času.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Grimjaur  |  26. 04. 2013 10:28

Rovnat podle špiček je ověřená metoda, ale s pluginem pluraleyes je to o dost komfortnější. Tuhle věcečku využívám při synchronizaci většího množství kamer a znatelně to urychlí práci. Doporučuju,

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
karl  |  26. 04. 2013 10:32

JJ, umí toho hodně, ale zázraky samozřejmě ne. Párkrát jsem se setkal, když byly kamery rozmístěny na větší ploše nebo i dále od sebe v uzavřeném sálu, tak tam dělá trochu paseku ta vzdálenost zdrojů a případně echa(ozvěny), které soft neumí porovnat. Dá se tam laborovat s nastavením ale pak se i přepočet pro zpracování násobně prodlužuje. U zdrojů zvuků, které byly poblíž a u mnoha střihů, je to neocenitelná pomůcka. Mám starší verzi 2, teď je již 3-ka, tak snad s tím trochu hnuli dál.V podstatě se to pustí, člověk si dá kafe, odbaví emaily a je hotovo .-)

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Grimjaur  |  26. 04. 2013 12:42

Taky mám starší verzi, občas se nechytla a pak přišla na řadu ruční práce. Zjistil jsem že hodně tvrdá muzika mu nechutná :)

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
karl  |  26. 04. 2013 10:34

Rovnání podle špiček je samozřejmě základ a je ideální mít záznam nepřerušen, kdy srovnáte jen jednou a stříháte tzv. multicam. Ale pokud máte desítky či stovky jednotlivých klipů, tak abyste si vzal dovolenou, než to porovnáte B-]

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
avatar
27. 04. 2013 16:55

Díky Karle, rozhodně souhlasím, s lepší sestavou bude možné dosáhnout lepších výsledků. Chtěl sem pouze ukázat jednu z možných cest především pro začínající tvůrce. Také jsem používal podobnou sestavu od Sennheiseru a neměl jsem výhrady. Snad mě jen trochu mrzelo, že kvůli specifickým konektorům prakticky nejde připojit jiný mikrofon. Ale kvalita na jedničku, tak nebyl ani důvod. Takže jediné, co se na tom dá řešit, je pouze cena.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
karl  |  27. 04. 2013 23:01

JJ, jak se říká o peníze jde až v první řadě. Ono na vyjmenovaných sestavách není nic špatného a žil jsem s tím min 2roky. Jsou to rozumné a osvědčené kombinace (nahrávátko+klopák) a opravdu se s tím dá pořídit hodně "muziky za málo peněz". Externí mikrofon ke kameře či DSLR je bez diskuze. Ideální je porovnávat cenu/výkon a rozhodně nekupovat to nejlevnější. Slušný mikrofon se dá sehnat i z druhé ruky...Bohužel, výše uvedené je to dobré na občasné použití. Pokud v podstatě každé video obsahuje rozhovor nebo potřebuji nabírat z mixu do kamery atd., tak lepší řešení (bezdrát Sennheiser) mi ušetří čas, nervy a v podstatě peníze .-))Ještě bych dodal, že ani k nahrávátku a klopáku nelze podcenit deadcat (chlupatina proti větru), nějaký držáček, stojánek, ideálně lehounký stativek. A pak je dobrá souprava kabelů 3,5mm jack, 6mm jack, stereo cinche, vstup na XLR. Dobré je si na akcích pohlídat zvukaře a píchnout se na mix, většinou přes cinche či XLR, ojediněle 6mm či skoro vůbec přes 3,5mm jak do nahrávátka. Nebo v horším případě nahrávátko na stativek, pokud možno do středu místnosti, aby stereo bylo co nejlepší. B-]

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Dreit  |  26. 04. 2013 20:40

Ještě by mě zajímala jedna drobnost - zkoušel jste odečíst obě zvukové stopy? Pokud se obě správně zesílí a poté odečtou, tak by tím mohlo být hezky potlačeno pozadí

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Dreit  |  26. 04. 2013 21:15

Samozřejmě pokud to nefunguje, tak bude potřeba jednu stopu zinvertovat
Před nějakou dobou jsem uvažoval o kombinaci směrového a všesměrového mikrofonu (blízko u sebe) a operačního zesilovače v zapojení, kdy se signál odčítá. Jeden mikrofon by měl pevně nastavené zesílení, u druhého by se dalo regulovat. Pokud předpokládám správně, tak by poté stačilo nasadit sluchátka a potenciometrem naladit polohu, kdy je nejlíp potlačeno pozadí. Výstup by se dal rovnou připojit do zrcadlovky aby odpadla složitá synchronizace.
Samozřejmě že při pohybu už by jedno nastavení nemuselo být ideální, ale pro situace s minimem pohybu by se to mohlo možná hodit a odvést dobrou službu

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
KorenZMasaraku  |  27. 04. 2013 01:10

- Něco takového snad využívá iPhone4. Do jednoho mikráku se kecá a další na druhé straně founu snímá okolí. Prý to funguje perfektně i na rušné ulici.
- To dolaďování při pohybu by se dalo udělat manuální, když si výstup z toho hejbadla hodíš na špunt do ucha..
- Nebo automatické pomocí nějaké zpětné vazby?? (jenom tipuju, dlouho sem tyto věci nedělal a teď s tím znovu začínat nebudu

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Dreit  |  04. 05. 2013 10:26

Přesně tak jsem to myslel Ladění bych udělal asi manuální, protože zpětná vazba...bál bych se aby neodfiltrovala i část toho, co tam má být, ale určitě by to taky šlo.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Grimjaur  |  27. 04. 2013 17:03

Článek je dobře napsaný, tady nemám co bych doplnil. Snad jen přidám pohotovou a vcelku levnou variantu při nečekaném natáčení s fotoaparátem. Běžně používám Zoom H4N, ale pro případ, kdy není poruce jsem pořídil malý iRig mic a ten jej ve spojení se Samsungem S2 a náležitou aplikací dokáže do jisté míry zastoupit. Krátké představení jsem nahodil do svého občasného blogu.
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/2013/03/irig-recorder-na-... ...
Říkám tomu turistická varianta :)

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
sandra kyng  |  14. 11. 2016 14:21

Nastavit telefon kdiz se natacim tak nic neslisim ani svuj hlas chcito opravit.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
sandra kyng  |  14. 11. 2016 14:25

Nastavte mi telefon potrebuji to tet hnet. Potrebuji se natocit video nic neslisim jeto moc potiche

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory