12 tipů kam s rukama nejen při fotografování portrétů

12 tipů kam s rukama nejen při fotografování portrétů

​Při fotografování portrétů je postoj, resp. póza modelu jedním z nejdůležitějších prvků záběru. Portrétovaný pod vedením fotografa musí myslet nejen na výraz ve tváři, pozici hlavy, trupu, ale i na ovládnutí končetin tak, aby byly v souladu s polohou těla, nerušily, či dokonce nepůsobily komicky.

Každý se snaží s rukama na fotce vyrovnat jinak, proto přinášíme několik tipů, které ze své praxe nasbíral americký fotograf Miguel Quiles. Jeho shrnující video najdete na konci článku.

Hřbet ruky směřujte od objektivu

Hřbet ruky by neměl být natočený přímo k objektivu. Jedná se o nejširší část ruky, která se na fotografii může zdát větší, než ve skutečnosti je – obzvláště je-li umístěna blíž k objektivu než zbytek těla. Vliv na poměr velikostí bude mít samozřejmě zvolené ohnisko objektivu. Taková pozice ruky na snímku navíc může vyvolat pocit nechtěného odstupu.

hand-984170_1920.jpg

Pokračování 2 / 13

Snažte se u portrétu skrývat dlaně

Totéž, co pro hřbet ruky, platí i pro dlaň. Důvodem, proč dlaň před objektivem skrývat, je kromě možných disproporcí také její vrásčitý povrch, který by mohl odvádět pozornost. 

Vráska na rukou má samozřejmě každý z nás a většinou jsou velmi dominantní, v případě požadavku na zachycení dlaně se raději soustřeďte na detail rukou než na snahu zakomponovat vše do jednoho snímku.

black-and-white-elderly-grayscale-1266005.jpg

Pokračování 3 / 13

Pozor na otlaky ve tváři způsobené prstem

Ruce či prsty dotýkající se obličeje či jiné tělesné partie by se měly dotýkat jen lehce, nevyvíjet tlak, který by byl patrný na povrchu pokožky. Ušetříte si tak práci s následným retušováním.

V tomto směru poznáte rozdíl mezi zkušeným a nezkušeným modelem (modelkou) na první pohled. Nezapomínejte, že fotografie je dvourozměrná, a proto stačí pouze naznačovat.

alluring-attractive-beautiful-2122276.jpg

Pokračování 4 / 13

Pěsti nechte boxerům

Ruka sevřená v pěst nevypadá na fotografii příliš dobře, nejen že je opticky velmi výrazná, ale zatnutá pěst obvykle znamená i zatnuté svaly předloktí, které mohou přitahovat příliš pozornosti – něco jiného je samozřejmě portrét sportovce či sportovkyně. Pěst na snímku vypadá tvrdě a mužsky – u mužských portrétů s tímto motivem pracovat můžete, ve většině případů se však bude jednat spíše o expresivní aranžované portréty.

action-aggression-aggressive-652348.jpg

Pokračování 5 / 13

Pozor na prvoplánová gesta

Stejně jako mimika obličeje a řeč těla, i gesta vytvořená rukou nemusí být zcela ideální součástí fotografie. Zvláště ta prvoplánová v podobě zvednutého prostředníčku nebo paroháče. U aranžovaných fotografií zřejmě s gesty budete pracovat častěji, nicméně nesmí se to přehánět a dané gesto by mělo do snímku sedět jako do celku a být jeho nedílnou součástí – pokud by gesto na snímku nebylo, pozbude pak snímek smyslu.

adult-blur-depth-of-field-2607923.jpg

Pokračování 6 / 13

Ruce musí být čisté a pokožka vláčná

Tento tip se týká spíše hygieny a péče o tělo fotografované osoby, nicméně i vy jako fotograf byste měl pamatovat na takové detaily. Pokožku na rukou by měla fotografovaná osoba udržovat vláčnou a čistou. Důležité je nezapomenout na úpravu nehtů (bez záděrů či špíny). Miguel Quiles doporučuje rozšířit výbavu studia o krém na ruce. My doporučujeme přidat i sadu na základní manikůru.

hand-3588162_1920.jpg

Pokračování 7 / 13

Prsty nesmějí vypadat jako zlomené

Fotograf by měl dávat pozor na tzv. rebely. Tak autor videa označuje podivně zkroucené prsty, které nejsou v souladu s ostatními a působí na snímku nepatřičně.

Někteří lidí mají prsty zvláštně zkroucené či prohnuté, zejména, když se je snaží natáhnout, v takovém případě vypadají, jako v křeči, a to nechceme. Upozorněte v takovém případě fotografovanou osobu a zkuste vymyslet lepší pozici ruky.

adult-black-and-white-dark-551588.jpg

Pokračování 8 / 13

Ruce na snímku především z boku

Použijte metodu tzv. karate úderu. Tato rada souvisí s prvními dvěma doporučeními. Jak bylo řečeno, celá dlaň či hřbet ruky v záběru je nežádoucí. Stačí však malé pootočení zápěstí a nasměrovat k objektivu hranu dlaně, tak jako při úderu v karate. Při správné volbě úhlu záběru v takovém případě vyniknou dlouhé a tenké prsty, což bývá zejména u modelek žádoucí.

karate-2717178_1920.jpg

Pokračování 9 / 13

Pozor na stejnou barevnost pokožky rukou a obličeje

Sladit tóny pokožky obličeje a ruky je zcela základní předpoklad pro úspěšný portrét, kde se pracuje i s rukama. Pokud nespolupracujete s kosmetičkou, nezbude vám než provést sladění odstínů v postprodukci. Do podobné situace se můžete dostat v případě, že má fotografovaný na ruce pigmentové skvrny – záleží pouze na vás, zda je využijete, jako výtvarný prvek nebo se pokusíte o retuš či snadnější cestu v podobě převodu do odstínů šedé.

attractive-beautiful-beauty-925292.jpg

Pokračování 10 / 13

Pozor na polohu ruky na tváři a na břiše

Neverbální komunikace je většinovou složkou při mezilidské interakci, a aniž bychom si to uvědomovali, tak řeči těla přisuzujeme mnohem větší důležitost než mluvenému projevu. U fotografie to platí dvojnásob, a proto buďte velmi obezřetní, pokud se portrétovaný rozhodne, že bude mít ruku u obličeje nebo na břiše. V prvním případě to může asociovat bolest zubů, v druhém případě bolest břicha nebo v případě žen těhotenství.

beautiful-belly-belly-button-704584.jpg

Pokračování 11 / 13

I ruka vypráví příběh, v opačném případě je zbytná

Ruce by měly být součástí příběhu fotografie. Ruce by neměly je tak volně viset podél těla, naopak by se měly spolupodílet na vyjádření nálady, pocitů. Pokud tuto funkcí neplní, není třeba je do záběru komponovat. Bude-li však ruka součástí příběhu, nezapomínejte na to, že by měla být na fotografii pokud možno celá, v opačném případě může portrétovaný vypadat, jako by měl několik párů rukou.

girl-1925252_1920.jpg

Pokračování 12 / 13

Při změně pózy je třeba změnit i polohu rukou

Vyhněte se tzv. neživým rukám častou změnou pózy. Při zkoušení nových nápadů fotograf občas v návalu inspirace zapomene na pózu rukou a ty pak v záběru působí jako bez života. Řešením je buď kompletní „reset“ zaujaté pózy, nebo – je-li vše ostatní v pořádku – změna polohy rukou. Při rychlém sledu naučených póz u zkušených modelek se takové situaci snadno vyhnete, u nezkušených modelů je třeba kontrolovat snímek jako celek a nezaměřovat se pouze na obličej portrétovaného.

beautiful-chair-dark-hair-2590668.jpg

Pokračování 13 / 13

Pár základních pravidel, jak pracovat s rukama modelu, připravil formou videa profesionální americký Miguel Quiles.  Jeho rady jistě ocení portrétní a svatební fotografové, ale ani při „domácím“ focení rodiny a dětí nezaškodí mít jeho doporučení na paměti.

Určitě si přečtěte

Články odjinud