9 dobrých důvodů, proč byste měli používat stativ

5. července 2019
TWEET SDÍLET
Některé jsou jasné, ale jiné by vás možná ani nenapadly. Stativ oceníte tehdy, když chcete zachytit čas, fotit opravdu brilantně ostře, anebo odstranit ze snímku pohyblivé objekty.

Stativ je základním příslušenstvím fotografa a neměl by chybět ve výbavě nikoho, kdo to s focením myslí byť jen trochu vážně. Je to nezastupitelný pomocník v mnoha situacích, který vaše fotografické výsledky posune na novou kvalitativní úroveň. Současná nabídka je cenově, kvalitativně i funkcemi strukturována natolik pestře, že vybrat si musí doopravdy každý.

1. Fotíte v místě s nedostatkem světla

Pravděpodobně už víte, že snímek vzniká zachycením světla na filmovém materiálu nebo fotografickém čipu. A čím je světla ve scéně méně, tím víc času potřebuje aparát k tomu, aby ho posbíral dost na správně exponovanou fotografii.

V místech s nízkou úrovní osvětlení – například při focení v kostele, za úsvitu nebo za soumraku, anebo všude tam, kde je prostě šero, máte několik možností, jak vytvořit dostatečně osvětlený obraz, ale jen jedna jediná dokáže poskytnout výsledek blížící se tomu, co opravdu vidí vaše oči – nastavení adekvátně dlouhého času a exponování po celou vyžadovanou dobu.

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

K tomu potřebujete fotoaparát stabilizovat, protože každý pohyb by fotografii rozmazal. A samozřejmě počítejte s tím, že nestačí jen stabilizovaný fotoaparát (právě na stativu), rozmazané totiž budou všechny objekty, které se pohybují nezávisle na vás ve snímané scéně.

2. Chcete zachytit pohyb

Rozmazání pohybujících se objektů před objektivem vinou delšího času expozice nemusí být vždy na závadu. Ba naopak – je zdrojem všech těch kýčovitých obrázků řek a vodopádů, na kterých je hladina sametově hebká, stejně tak stojí u focení ohňostrojů atd. Tady všude oceníte stativ.

3. Používáte teleobjektiv

Je to jako do omrzení stejný refrén jedné písničky – ten dlouhý čas, který nemůžete udržet z ruky. Toto riziko hrozí také při použití teleobjektivu. Zcela nekompromisně totiž při focení platí poučka, že spolehlivě „udržíte“ pouze čas, který je roven zlomku použitého ohniska.

V akci s Canonem EOS 7D Mk II a Sigmou 150–600 mm Sport

V akci s Canonem EOS 7D Mk II a Sigmou 150–600 mm Sport

Na podzim loňského roku přišla společnost Canon s novým strojem, zaměřeným především na sportovní fotografii, ale rozhodně jim nepohrdnou ani reportéři a wildlife fotografové.

Například, fotíte-li na fotoaparát formátu 35 mm (nebo jeho digitální ekvivalent), s ohniskem 50 mm udržíte bezpečně čas do 1/50 sekundy. Použijte 300mm teleobjektiv a rázem se mnohem častěji dostáváte do situací, kdy se rozumný čas z ruky opravdu udržet nedá, ale na stativu ano.

4. Fotíte panorama

Panoramatické záběry vyžadují stativ pro to, aby byl fotoaparát stabilizován horizontálně, což následně zajistí snadné a přesné překrytí navazujících snímků. Pokud jste naprostí perfekcionisté, použijete takový stativ (nebo doplňkový držák), který při otáčení aparátu ve vodorovné rovině zajistí rotaci přesně kolem tzv. nodal pointu, což je bod, v němž se scházejí světelné paprsky na cestě ke snímači a právě kolem něj by měl být fotoaparát otáčen.

Láska k panorámatu – na krku s Horizonem

Láska k panorámatu – na krku s Horizonem

V digitálním věku není skládání panorámat nijak náročné, když dodržíte určité postupy při snímání jednotlivých fotografií. Existují však přístroje, které počítačově zpracovaným panorámatům předcházely...

5. Připravujete zdroje pro HDR snímek

V případě, kdy pořizujete zdrojové snímky pro následné sestavení obrazu s vysokým dynamickým rozsahem (HDRI), potřebujete, aby záznam scény na nich vzájemně naprosto korespondoval. Stativ vám pomůže s nastavením kompozice a s jejím dodržením v průběhu fotografování. Jeho výhodou je dále možnost použití delších časů nezbytných k prokreslení stinných partií.

6. Děláte časosběrný záznam

Hrátky s časem nemusejí vyplývat pouze z potřeby snímat v prostředí s nízkou úrovní světla nechtíc používat blesk a vyšší ISO. Třeba chcete pořídit sérii fotografií, které mapují vývoj nějaké situace – a možná si vybavíte nějaký takový „videoart“ na téma „klíčící fazole“, „ovoce v rozkladu“ nebo „čtyři roční období v jednom záběru“.

Vše se odvíjí pouze od toho, na jak dlouho chcete svému záměru obětovat stativ, který bude muset zůstat v nezměněné pozici do nafocení posledního snímku.

7. Chcete vyčistit záběr od pohyblivých objektů

Tento nápad inspirovalo využívání prehistorických fotografických metod dříve i v současnosti. Viděl jsem snímky velkoměsta, jehož ulice byly zcela liduprázdné – a nebyly to záběry z filmu 28 dní poté, nýbrž produkt prostinké dírkové komory z krabice od bot, namířené z balkonů a oken do městských ulic.

Nízká světelnost a citlivost použitého fotografického materiálu a tím pádem (opět a zas) velmi dlouhý čas potřebný k dobré expozici, způsobily, že vše, co se pohybovalo, z obrazu zcela zmizelo – anebo přesněji – nestihlo se na něm uchytit v rozlišitelných obrysech. Zbyla jen prázdná ulice bez hemžení lidí. Pokud budete takto extrémně dlouhých mnohahodinových časů využívat na digitální zrcadlovce, hrozí však, že ta vaše počínání nepřežije bez úhony.

8. Chcete odlehčit svým rukám

Je spousta fotografických příležitostí, které nevyžadují naprostou flexibilitu a vystačíte si při nich se stativem. Příkladem může být focení divadla, řady sportů, anebo práce v ateliéru. Všude tam oceníte, že se můžete věnovat přemýšlení o focené scéně a mačkat pouze spoušť, aniž by fotoaparát s objektivem zatěžovaly vaše paže.

9. Chcete fotit sami sebe

Při focení autoportrétů přichází vhod osvědčená kombinace tří nástrojů: fotoaparát s výklopným displejem, který lze v režimu živého náhledu otočit o 180° směrem před objektiv, dálková bezdrátová spoušť a stativ. Pak už jste doslova svým pánem a můžete zvěčnit sami sebe bez starostí, že se něco nepovede.

Témata článku: Technika, Fotoškola, Nejlepší články

Určitě si přečtěte

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica M-E (Typ 240) nahrazuje starší model M-E (Typ 220). Novinka bude téměř o třetinu levnější

Leica představila inovovaný model fotoaparátu M-E, který tentokrát nese označení Typ 240 a měl by přitáhnout ke značce nové uživatele zejména nižší cenou.

2 Petr Březina

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Vybrali jsme nejlepší mobily pro fotografování a natáčení videa

Proč s sebou nosit mobil a digitál, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

32 Petr Březina

Jak využít režimu priority clony a času pro kreativní fotografii

Jak využít režimu priority clony a času pro kreativní fotografii

Prakticky každý pokročilý fotoaparát dnes nabídne uživatelům vedle plné automatiky, také několik pokročilých expozičních režimů. Jak pracovat s těmi co ovlivňují čas a clonu?

Petr Březina

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

50 Adam Kos

Sony A7 III: Ostře sledovaný vlak (test)

Sony A7 III: Ostře sledovaný vlak (test)

Sony A7 III je papírově ve své cenové kategorii jedním z nejlépe vybavených fotoaparátů s plnoformátovým snímačem. Láká na nekompromisní obrazovou kvalitu, dobrou výdrž a rychlost – autofokusu především. Jak si přístroj vedl v našem testu?

35 Helena Vyplelová

Když jsou oči důležité – pět praktických tipů pro lepší portéty

Když jsou oči důležité – pět praktických tipů pro lepší portéty

Portrétní fotografie patří mezi velmi oblíbený žánr, na který si troufne prakticky každý. Stejně jako každý jiný námět, i u portrétů se vyplatí dodržovat osvědčené postupy a pravidla.

1 Petr Březina