10
Fotogalerie

11 mýtů o fotografování, kterým byste neměli věřit

Fotograf nejde ven fotit, když je špatné světlo

Nic takového jako špatné světlo neexistuje, existuje pouze fotograf, který nedokáže využít kvalit aktuálního osvětlení. Za ideální světlo je považována tzv. zlatá hodina, první a poslední hodina slunečního svitu, kdy je osvětlení měkčí s teplejším podáním barev.

To však neznamená, že po zbytek dne musíte sedět. Polední sluneční zář je vhodná k focení architektury. Zatažená obloha zmůže být díky rovnoměrné rozptýlenému světlu ideální pro tvorbu portrétů, mlha, déšť či sníh zase dodají atmosféru snímkům krajiny či městských zátiší.

forest-3099718_1280.jpg

Pokračování 2 / 11

Profík fotí jen na plný manuál

Porozumět parametrům expozice a možnostem jejich ovlivnění je nepochybně nutné, stejně jako se naučit ručně ovládat jednotlivá nastavení fotoaparátu. Získáte tak maximální kontrolu nad výsledným snímkem a s ní prostředky k tvůrčímu vyjádření.

Ne ve všech situacích však musíte mít pod kontrolou úplně všechny parametry, důležité je vědět, které nastavení konkrétně potřebujete ovlivnit a které můžete svěřit automatice. Řada profesionálů podle okolností přepíná mezi manuálním režimem a prioritními módy.  

camera-1077853_1280.jpg

Pokračování 3 / 11

Dobrá fotografie musí být technicky dokonalá

Správná expozice a zaostření jsou bezesporu důležité, ale není to stoprocentní záruka dobré fotky. Stačí se jen podívat do historie fotografie, kde zdaleka ne všechny legendární snímky jsou technicky dokonalé.

Mnohem podstatnějším vkladem je schopnost vystižení toho pravého, rozhodujícího okamžiku a jeho zarámování v záběru, a na to je třeba mít vycvičené dobré oko a nadneseně řečeno instinkt lovce.

Řada začínajících fotografů se domnívá, že drahá fotografická výbava jim zajistí perfektní fotky, ale je to oko v hledáčku a mozek za ním, co dělá dobré fotky.

Pokračování 4 / 11

Vždy je nutné používat co nejnižší citlivost (ISO)

Někteří fotografové se stále honí za co největší technickou dokonalostí a co nejčistším obrazem. Obzvláště začátečníci mají pocit, že jedině nízká citlivost jim zajistí kvalitní snímky a byť jen minimální šum považují za nepřijatelnou degradaci obrazu.

Tak zaprvé – šum je neodmyslitelnou součástí fotografie od jejích počátků, pravda digitální zrno má poněkud jiné kvality než to filmové, s evolucí digitální technologie a fotografického softwaru však dokáže svého předchůdce zdařile imitovat. 

smoking-2529858_1280.jpg

A zadruhé: Obávat se v dnešní době vyšších citlivostí je anachronismus. Technologie výroby snímačů a zpracování obrazu dosáhla takové úrovně, že i u amatérských fotoaparátů dosáhneme vysoké obrazové kvality i při citlivosti ISO 3 200 a vyšší. Samozřejmě existují fotografické žánry, kde je absolutní čistota obrazu jedním z hlavních požadavků, např. u krajin, reklamní a obecně studiové fotografie.

Pokračování 5 / 11

Malá hloubka ostrosti dělá fotku atraktivnější

Etapou fascinace malou hloubkou ostrosti a jemným bokehem si po pořízení prvního světelného objektivu prošel nejspíš každý. Práce s hloubkou ostrosti je mocnou zbraní fotografie, která může i obyčejný předmět přetvořit v něco jedinečného.

Z focení tzv. na plnou díru se však může velmi rychle stát manýra a v žádném případě to není záruka úspěchu. Méně je leckdy více – fotka psa, kde jediným ostrým prvkem je čumák (v obklopení šmouh na místo očí a uší) svědčí spíše o kvalitě objektivu, nikoli fotografa.

dog-813103_1280.jpg

Pokračování 6 / 11

S bleskem se fotí jen v interiéru nebo v noci

Klasický začátečnický omyl. V nízké hladině osvětlení je blesk samozřejmě mocným pomocníkem, nicméně stejně dobře může posloužit i na přímém slunci.

V tomto případě se hovoří o výplňovém blesku (fill-in), který funguje jako druhý světelný zdroj a umožňuje ovlivňovat kontrast snímku, distribuci jasu a stínu v záběru či vytvářet nejrůznější efekty v akční fotografii.

speedlite_1749.jpg

Pokračování 7 / 11

Objektivy kreslí nejlépe na cloně F8

Každý objektiv má tzv. sweet spot – hodnotu clony, při níž poskytuje maximální obrazovou kvalitu. Ne všichni fotografové si však dají tu práci ideální clonu u svého objektivu pomocí testů vypátrat a obvykle se spokojí s nejčastěji uváděným ideálním clonovým číslem F8.

Pro řadu objektivů tento předpoklad platí, nikoli však pro všechny – tzv. sweet spot se může lišit i kus od kusu. Některé objektivy jsou dnes tak kvalitní, že poskytují téměř bezchybný obraz už na tzv. plnou díru, obvykle však musíte pro maximální kvalitu přiclonit.  

lenses-690179_1280.jpg

Pokračování 8 / 11

Akumulátor je při každém použití nutné zcela vybít

Toto pravidlo platilo pro staré typy baterií, nikoli však pro li-ion akumulátory, kterými jsou napájeny všechny moderní přístroje. Proč? Protože nemají paměťový efekt. Ba naopak, úplné vybití může snížit jejich životnost.

Li-ion baterie totiž nemají rády extrémy, doporučuje se tedy nenechat klesnou jejich kapacitu pod hranici 10 %, a naopak nenabíjet je na 100 %. Akumulátory v sobě sice mají zabudovanou ochranu pro úplnému vybití a přebití, nicméně to se týká pouze krajních mezí, které mají zabránit nenávratnému poškození. 

battery-1688825_1280.png

Pokračování 9 / 11

Fotografie se nesmějí mazat přímo ve fotoaparátu

Legenda praví, že mazání jednotlivých fotografií přímo ve fotoaparátu vede k poškození paměťové karty. Je téměř jisté, že pravidelné mazání snímků po jednom vede k vyššímu opotřebení karty.

Nicméně vzhledem k vysokému počtu zapisovacích cyklů, pro něž jsou moderní karty dimenzovány, je mnohem pravděpodobnější je, že paměťovou kartu ztratíte nebo mechanicky znehodnotíte (obvykle jejím častým vytahováním z fotoaparátu). Jestliže však chcete mít jistotu, nic vám nebrání používat pouze formátování celé karty po zkopírování souborů.

sd-card-72142_1280.jpg

Pokračování 10 / 11

Při focení ze stativu je nutné vypnout stabilizaci

Poslední modely fotoaparátů jsou většinou vybaveny funkcí automatického vypnutí stabilizace při umístění přístroje na stativ.

Pokud však fotografujete se staršími modely fotoaparátů nebo jestliže pracujete s objektivy třetích stran, které automatickou deaktivaci stabilizace nepodporují, je nutné stabilizaci vypnout ručně.

photographer-2179204_1280.jpg

Pokračování 11 / 11

Dobrý fotograf musí mít umělecké vlohy

Fotografování je podobně jako kresba či malba v prvé řadě řemeslo… které má svá pravidla a techniky. Fotografování se dá naučit, přestože to stojí jisté úsilí.

Je nutné si osvojit ovládání fotoaparátu, nastudovat kompoziční pravidla (…aby je mohl porušovat) a tvorbu velkých fotografů a trénovat „oko“. Základními předpoklady jsou tedy trpělivost a pokora.

paint-2940513_1280.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud