10 témat, na kterých můžete ve fotobance vydělat i pohořet

23. května 2011
TWEET SDÍLET
10 témat, na kterých můžete ve fotobance vydělat i pohořet
I čeští fotografové, pokud jsou šikovní, mohou vydělávat díky fotobankám tisíce dolarů ročně. Vedle samozřejmé technické kvality však musejí nabídnout i žádanou tematiku.

Máte fotografii jako koníčka a rádi byste zkusili zpeněžit své obrázky pomocí některé z fotobank? Technické záležitosti jsme probrali v článku „10 tipů, jak uspět při prodeji snímků do fotobanky“, který pro nás připravili odborníci z fotobanky Pixmac. Nyní si pojďme prozradit, jaká témata jsou ve fotobankách dobře prodávána a nejvíce žádána zákazníky.

1. Krajinky a domácí zvířátka nefrčí

Příroda, památky a domácí zvířátka patří mezi nejčastěji fotografovaná témata vůbec. Fotografie na tato témata totiž nikoho nic nestojí – na dovolenou jezdí všichni a domácí mazlíčci jsou kolem nás pořád. Tato témata však nejsou designéry nebo reklamními agenturami příliš žádána – raději na plakát použijí usměvavou slečnu, než vašeho kocoura na okně. Nečekejte tedy, že s těmito obrázky jakkoliv významněji uspějete. Mimochodem, také proto mají agentury mnohem vyšší kvalitativní nároky na obrázky přírody, než na jiná témata – aby omezily příval méně prodejných snímků.

Klepněte pro větší obrázek 
S fotkami krajinek to ve fotobankách raději ani nezkoušejte, pokud nedokážete nabídnout
výjimečný a zcela profesionální snímek (foto: Pixmac)

2. Nejprodávanější jsou obrázky lidí

Lidské tváře upoutávají na fotografiích mnohem více, než jakékoliv předměty. Toho mnozí využívají, a proto obrázky lidí patří k nejprodávanějším. Nebojte se problémů s model release – stačí podepsat smlouvu na prodej obrázků vyfocených v rámci dané doby. Vyplatí se to – obrázky osob ve všech možných situacích (práce, zábava, lékař, rekonstrukce domu...), s různými emocemi (radost, vztek, zamyšlení, strach...) a za jakýchkoliv okolností, patří k nejoblíbenějším snímkům.

3. Předměty běžného života a zátiší

Stejně tak se hodně používají naprosto běžné předměty, často na jednobarevném pozadí. Nebo i zátiší evokující nějakou situaci. Ranní hrneček s kávou, komínek ručníků se svíčkou, kladívko a hřebík. Všechny tyto předměty se používají do reklamy nebo na obalový materiál – zajistí vám tedy častá stažení. Stačí se jen umět dívat kolem sebe.

4. Co jsou to koncepty?

Koncepty se označují obrázky představujícími určitou situaci nebo stav. Jedná se o fotky evokující určitou souvislost. Například ruka podávající klíče od auta může připomínat nákup automobilu nebo předání prvního auta mladému řidiči. Značka zákazu vjezdu informuje, že tudy to nejde, například na webových stránkách. No a teploměr s vysokým číslem připomíná nemoc a nepříjemné pocity při jejím prožívání. Tyto obrázky dokážou často říct víc, než slova a proto jsou velmi oblíbená při tvorbě reklam nebo webových stránek.

5. Zájem o sezónní záležitosti vynahradí krátkou dobu prodeje

Ač se může zdát, že sezónní témata jako Vánoce nebo Velikonoce se fotit nevyplatí, opak je pravdou. Tato témata jsou natolik prodejně silná, že i za ten jediný měsíc, kdy jsou hlavním předmětem zájmu, jich můžete prodat více než jiných obrázků za celý rok. Až tedy přijde zase nějaké sváteční období, foťte vše, co máte po ruce: typická jídla, výzdobu, zvyky. I když další prodejní období přijde až za rok, tyto obrázky příliš nestárnou.

6. Lokální témata

Mezinárodní fotobanky jsou plné obrázků z USA nebo Ruska, lokální motivy ale obvykle chybí. Foťte typicky české věci a nemůžete se splést. Typicky česká jídla, architektura, oblečení nebo prostě česky vypadající lidé jsou na místním trhu žádaným artiklem a zatím jich je velký nedostatek. Zkusili jste někdy na fotobance hledat třeba obyčejné obrázky vánočky nebo mazance?

7. Převeďte obrázky do české podoby

Chybí i obrázky s českými nápisy, českou měnou či českými dopravními značkami. Prolistujte nejprodávanějšími obrázky fotobank a určitě mezi nimi naleznete snímky s nápisy v cizích jazycích nebo s eury místo korun. Českým designérům takové obrázky ale nevyhovují – pokud tedy nafotíte podobná témata s českou lokalizací, určitě po vašich obrázcích sáhnou raději, než po cizokrajné konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek 
Zdaleka nejlépe se prodávají stylizované fotografie lidí (foto: Pixmac)

8. Foťte to, co nikdo jiný

Máte přístup do prostředí, které pro ostatní není příliš běžné? Například laboratoř, speciální dílna, lékařské zařízení? Zkuste tam pořídit nějaké fotografie, ideálně i s lidmi v daných situacích. Ač tyto snímky pravděpodobně nebudou patřit k nejžádanějším, uspokojí poptávku těch, kteří dříve na daná témata nebyli schopni najít nic. A těch speciálně třeba v lékařských oborech může být poměrně velké množství.

9. Vyprávějte příběh i malým obrázkem

Ať už se rozhodnete fotit jakékoliv téma, mějte na paměti ještě jedno pravidlo – a to, že nejlépe se prodávají obrázky, které vyprávějí příběh obrazem. Vyvolávejte emoce, nálady, pocity. Pokud fotíte jen „obyčejné“ předměty, snažte se o netradiční pohled na věc. A podívejte se na obrázek v náhledové velikosti – snažte se vždy o to, ať i v malém rozlišení je jasné, co na obrázku je. Designéři si ve fotobankách na první pohled vybírají jen podle malých náhledů.

10. Barvy, saturace

Poslední tip nesouvisí s fotografováním jako takovým, ale spíše s následnými úpravami. Ty u nejprodávanějších fotografů často zabírají až 50 % času stráveného přípravou obrázku! Není to potřeba přehánět, určitě ale neuškodí například přidat sytosti barev. Ač to může působit nepřirozeně, většina obrázků bude použita v nějakých reklamních materiálech a musí působit výrazně. A speciálně do tisku může být barevnost i lehce přehnaná, protože zde hrozí vyblednutí (třeba na plakátech). Takže se nebojte své snímky trošku více zvýraznit.

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola


Recenze mobilu Motorola Moto G200. Perfektní dostupný telefon pro hráče

Recenze mobilu Motorola Moto G200. Perfektní dostupný telefon pro hráče

** Skvělý cenově dostupný telefon pro hráče ** Má fantastický výkon a rychlý displej ** Mobil nemá žádnou zásadní slabinu

Jan Pánek
Vyšší třídaRecenze
Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

** Vivo X70 Pro+ je špičkový telefon s prvotřídní výbavou i fotoaparátem ** Ten se kromě značky Zeiss může chlubit i gimbalovou stabilizací ** Telefon se u nás bohužel neprodává

Martin Miksa
Čtyřnásobný fotoaparátZeissPreviewVideo
Hráli jsme OlliOlli World. Překvapivě komplexní skejťácká arkáda

Hráli jsme OlliOlli World. Překvapivě komplexní skejťácká arkáda

Nový díl skejťácké série OlliOlli přidal do hry třetí rozměr a zavede vás do země stvořené pro každého jezdce. Překvapíte zdejší bohy a stanete se nástupcem kouzelníka skejtu?

Martin Nahodil
OlliOlli WorldDojmyPC
Recenze myši Razer DeathAdder V2 X HyperSpeed. Střední třída na baterky

Recenze myši Razer DeathAdder V2 X HyperSpeed. Střední třída na baterky

Razer aktualizoval řadu DeathAdder o bezdrátovou verzi a vrací do hry skvělou ergonomii a stylový design.

Michal Maliarov
RazerHerní myšRecenze
Velký srovnávací test 11 procesorových chladičů

Velký srovnávací test 11 procesorových chladičů

Výběr chladiče na procesor se často podceňuje, přestože má přímý vliv na výkon a často bývá nejhlučnější komponentou sestavy. V tomto testu naleznete nejlepší a nejvýhodnější vzduchové chladiče současnosti.

Jan Pánek
ChladičSrovnáníTesty
Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

** Dnes si ukážeme, že design tištěného obvodu zvládne i zelenáč ** Díky editoru EasyEDA si vystačíte s webovým prohlížečem ** Hotovou desku vyrobí hongkongský JLCPCB

Jakub Čížek
BastleníDIYPojďme programovat elektroniku
Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Stejně aktivně, jako Activision vymýšlí obranu proti hackerům vymýšlí i hackeři nové způsoby, jak zatopit normálním hráčům.

Michal Maliarov
Call of Duty: WarzoneBattle Royale
Oppo načrtlo budoucnost nositelností bez baterií. Energii jim obstará Bluetooth, Wi-Fi či mobilní signál

Oppo načrtlo budoucnost nositelností bez baterií. Energii jim obstará Bluetooth, Wi-Fi či mobilní signál

** Oppo nastínilo zajímavou mobilní budoucnost ** Prvky IoT a nositelnosti vůbec nebudou potřebovat baterii ** Energii získají z Bluetooth, Wi-Fi či ze signálu mobilní sítě

Martin Chroust
Nabíjení vzduchemStudieIoT
V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

Martin Chroust
MikroskopMakro objektiv
Suda51 jedná s Marvelem. Chystá se komiksová adaptace od akčního génia?

Suda51 jedná s Marvelem. Chystá se komiksová adaptace od akčního génia?

Tvůrce No More Heroes si možná nakonec splní svůj sen.

Michal Maliarov
MarvelByznys