21
Fotogalerie

Stroje v oblacích

Někoho lákají krajinky, jiného portrét či umělecká fotografie. Seznam oblastí je dlouhý. Jednou z jeho položek je také fotografování techniky.

Můžete fotit auta, lodě, jeřáby, nakladače, lokomotivy nebo cokoliv dalšího. My se dneska podíváme na fotografování letadel, což je oblast, které se říká airspotting.

Kdo je spotter?

Spotter je člověk, kterému se jednoho dne zachce mít na fotografii pořádné letadlo. Tak si řekne, že se vypraví k letišti a bude fotit. To je ale první zádrhel, protože když přijede k letišti, tak od terminálů většinou není vidět dohromady nic. Takže tip č.1 zní: „Informujte se.“

Informujte se, najděte si stránky zkušenějších spotterů, čtěte diskuze na souvisejících webech, ptejte se. Když pak vyrazíte k letišti znova, budete už vědět kam jít. Budete vědět, jak se dostat na nejlepší místa, třeba přímo k plotu několik málo desítek metrů od runwaye. Budete vědět na kterou stranu letiště v kterou denní dobu jít, abyste třeba nefotili proti slunci. Také si budete umět zjistit, která dráha je momentálně v provozu a kdy se bude něco dít. Ale o tom až později.

01.jpg
max. velikost

Spotteři a Boeing 747-446, foto Petr Nesměrák, planes.cz
02.jpg
max. velikost

Spotteři a Airbus A310-304/ET, foto Petr Beran, planes.cz
03.jpg
max. velikost
Spotteři a Boeing 747-446, foto Míla Daniel, planes.cz

Pokud vás tato zábava chytne, začnete k letišti chodit častěji a letadla začnete lovit. A to doslova. Začnete si všímat nejen různých typů letadel a různých aerolinek, ale také registračních značek. Registrační značka, jinak řečeno imatrikulace, je označení, které můžeme přirovnat k registrační značce automobilu. Začnete tedy lovit jednotlivé registrace.

Až budete mít fotek více, budete se o ně chtít podělit. Začnete je tedy umísťovat do své webové fotogalerie, případně se je pokusíte publikovat na některém z českých nebo světových serverů (planes.cz, airliners.net). A samozřejmě o svém koníčku začnete diskutovat a můžete se také zúčastnit zajímavých akcí (CIAF, Den NATO, Spotterská 24 a další).

04.jpg
max. velikost

F-16 MLU, foto Jiří Koutný, koutny.wz.cz
05.jpg
max. velikost
C-27J Spartan, foto Jiří Koutný, koutny.wz.cz
06.jpg
max. velikost
Breitling team, foto Marek Vanžura, www.airspotter.eu

Co budeme potřebovat

Stejně jako většina koníčků, i airspotting vyžaduje specifické vybavení. V prvé řadě je to fotoaparát, bez něj se budete chodit jenom dívat a odnášet si budete jen vzpomínky. Asi vás napadne, že budete nutně potřebovat dlouhé ohnisko. Není to tak docela pravda. Pokud se budete řídit tipem č.1, dostanete se na prověřená místa. Jinak řečeno dostanete se relativně blízko a dnešní dopravní letadla jsou relativně veliká, takže i s ohniskem okolo 50 mm (75 mm ekv.) pořídíte zajímavé snímky.

Delší ohnisko se samozřejmě také hodí, umožní vám přitáhnout si stroje blíže, někdy se totiž nedostanete tak blízko, jak byste si přáli. Dlouhý zoom vám také umožní zachytit detaily, nikdo neříká, že letadlo musí být na snímku vždy celé. Delším ohniskem mám na mysli řádově 200 – 300 mm (300 – 450 mm ekv.). Jaký objektiv si pořídíte, je tedy na vás. A věřte nebo ne, rozdíl mezi 200 a 300 mm není tak veliký, jak byste možná čekali. Máte-li fotoaparát nebo objektiv s ještě delším ohniskem, využijete jej pro fotografování tzv.přeletů, tedy letadel přelétávajících nad daným územím. V tomto případě se hodí i ohniska okolo 500 mm (750 mm ekv.).

07.jpg
max. velikost

Boeing 747-428F/SCD, foto Jakub Vaněk, planes.cz
08.jpg
max. velikost
Boeing 747-412F/SCD, foto Alan Lebeda, planes.cz 
09.jpg
max. velikost
Iljuschin IL96-300, foto Letchik LeXa, planes.cz

Záměrně nezmiňuji, jestli musíte mít zrcadlovku nebo jestli stačí kompakt. Faktem ale je, že za příznivého počasí a dobrého světla pořídíte hezké snímky i s kompaktem. Jakmile se ale sešeří nebo je pod mrakem, jsou všechny výhody zrcadlovek na kvalitě fotografií okamžitě znát.

Co se bude hodit?

Pokud se vydáte fotit k nějakému plotu, je pravděpodobné, že bude vyšší, než vy, případně že přes něj bude špatně vidět na dráhu. V takovém případě se náramně hodí schůdky. Mám tím na mysli takové ty, co se v domácnostech používají na umývání oken. Nemusí být nijak vysoké, obvykle stačí tři čtyři příčky. Stojí pár korun a prodávají se snad v každém „kutilském“ hypermarketu typu OBI, Bauhaus, Hornbach. Na schůdkách se dostanete nad úroveň plotu, ale dejte pozor, abyste se moc nevrtěli, nebo poletíte k zemi vy.

Také si dejte pozor, abyste se schůdkami neopírali o plot, letištní ochranka na to často bývá alergická a přiděláte si zbytečné problémy. Od věci není ani stabilizovaný či světelný objektiv. Možná byste se divili, ale jakmile vylezete na schůdky, začnou se vám ruce třást o něco více a také celková stabilita postoje už není zdaleka taková, jako na pevné zemi. Za slunečného počasí to až tak nevadí, jelikož časy vycházejí dostatečně krátké. Jakmile se ale sluníčko schová, potřebný expoziční čas se prodlužuje.

10.jpg
max. velikost

Boeing 747-430, foto Jakub Vaněk, planes.cz
11.jpg
max. velikost
Boeing 757-2T7, foto Steve Morris, airliners.net
12.jpg
max. velikost
Noční odlet z RWY 24, foto Josef Strach, planes.cz

V horších světelných podmínkách se samozřejmě může hodit i stativ, blesk a pytlík s rýží, využití také najdou různé filtry, zejména polarizační pro odstranění odlesků a zvýraznění oblačnosti.

S popsanou výbavou už můžete vyrazit na čekanou a budete schopni pořizovat fotografie. Zbývá ale ještě jedna zásadní otázka: „Kdy a kde se objeví nějaká letadla?“ Před výpravou k letišti se samozřejmě hodí vědět, co se bude dít. Letový řád najdete na stránkách letiště (Praha, Brno, Ostrava), to je nejméně nákladný, avšak ne úplně ideální, způsob. Je pochopitelné, že z nejrůznějších důvodů mívají letadla zpoždění, někdy jsou lety dokonce zrušeny.

Jestliže to myslíte se spottingem trochu vážně, vyplatí se investovat do radioscanneru. V tomto článku si jen řekneme, k čemu takový přístroj slouží, jaký konkrétní typ vybrat najdete jinde (např.článek na serveru aeroweb.cz). Jde o investici řádově od 1 500 Kč výše. Radioscanner vám bude užitečný zejména pro zjištění dvou typů informací. Můžete poslouchat komunikaci mezi piloty a řídící věží, takže budete přesně vědět, kdy a jaké letadlo se blíží, kdy bude odlétat a podobně. Druhou informaci, kterou vám radioscanner poskytne, je informace o dráze v provozu. Stačí si naladit frekvenci ATIS.

Jak na to?

I když se to možná nezdá, je pohyb letadla docela fofr. Celý pohyb od stojánky až po start sice trvá řádově několik minut, ale těch správných okamžiků pro pořízení toho správného snímku je jen několik. Rychlé ostření tedy také přijde vhod. Osobně se mi osvědčilo nastavit kontinuální ostření. A to i z toho důvodu, že při fotografování letadel poměrně často namáčknu spoušť a čekám na vhodný okamžik. Čekám často i několik desítek sekund, během kterých se letadlo přiblíží nebo naopak vzdálí či vyjede zpoza sloupu, a proto je potřeba na tyto změny reagovat změnou ohniska. Se zapnutým kontinuálním ostřením se nemusíte starat o přeostření.

13.jpg
max. velikost

Boeing 737-86Q, foto Petr Volek, planes.cz
14.jpg
max. velikost
Boeing 737-76N, foto Michal Hergott, planes.cz
15.jpg
max. velikost
Airbus A300B4-203(F), foto Petr Huňáček, planes.cz

Je dobré trochu přiclonit, obvykle totiž chcete mít stroj v hloubce ostrosti celý. Pokud se týká měření expozice, většinou si vystačíte se zonálním režimem. Zajímavé však bývají i fotografie proti obloze, kdy se vyplatí zvolit bodové nebo středové měření expozice a také občas není na škodu posunout korekci expozice směrem do kladných hodnot. Jen si dejte pozor, abyste pak nezapomněli změnit režim zpět na zonální, jinak budete mít spoustu zkažených snímků. Protože nemáte moc času si scénu připravit, je vhodné fotit do formátu RAW, který s trochou dodatečné práce dokáže některé na první pohled nepříliš podařené snímky zachránit.

16.jpg
max. velikost

Boeing 737-7BC(BBJ), foto Alan Lebeda, planes.cz
17.jpg
max. velikost
Boeing 747-406, foto Sven Tobergte, planes.cz 
18.jpg
max. velikost
Boeing 747-4B5, planes.cz

Z předchozích odstavců by se mohlo zdát, že potřebujete výbavu za desítky tisíc. Rád bych to uvedl na pravou míru. Ano, je spousta spotterů, kteří ji mají, ale je taky spousta spotterů, kteří chodí k letišti s kompaktem či ultrazoomem. Pokud spotting chcete zkusit, není třeba kupovat zbrusu novou výbavu. Nastudujte si informace kam se jít podívat, přečtěte si letový řád a běžte udělat pár snímků s aparátem, který máte. Pak sami uvidíte, jestli jste s kvalitou spokojeni.

Jak to pak vypadá v praxi?

Sedíte někde poblíž plotu, případně v autě (přece nebudete stát celou dobu na schůdkách, že ano). Pak se v rádiu ozve pilot a pokud máte štěstí, že stojíte u správné dráhy, začíná docela cvrkot. Nachystat schůdky a foťák, vylézt nahoru a než se nadějete, máte letadlo na dohled. Zamířit, zaostřit, počkat, vyfotit (pro jistotu několikrát) a je po všem.

19.jpg
max. velikost
de Havilland DHC8Q-402, foto Martin Krupka, planes.cz 
20.jpg
max. velikost
Airbus A380-841, foto Jackson Qiu, airliners.net
21.jpg
max. velikost
ATR42, foto Marek Vanžura, www.airspotter.eu

Pokud k tomu jsou podmínky, snažte se letadlo zachytit v neobvyklé kompozici. Nebe bez mráčku je sice krásné a dává vám jistotu, že nezmoknete, ale pár obláčků či slunce nad obzorem dokáže snímku dodat na zajímavosti. Stejně tak jsou efektní snímky po setmění a v noci a také snímky s dlouhým časem expozice. Pro jejich pořízení už ale potřebujete značnou dávku cviku, rozhodně nečekejte, že se vám vše podaří na první pokus. Fotit letadla není zas tak jednoduché, jak se možná na první pohled zdá. Sami budete možná ze začátku překvapeni, kolikrát se vám i pomalu rolující letadlo nevešlo do záběru.

Odkazy

Nemůžu zde uvést úplný seznam všech spotterských stránek. Kromě výše uvedených odkazů tedy přidávám alespoň několik dalších (řazeno abecedně).

Spotteři v Brně

Spotteři v Ostravě

Spotteři v Praze

Povedený seznam dalších zajímavých odkazů najdete na http://pmspotter.wz.cz/link.htm.

Určitě si přečtěte

Články odjinud