8
Fotogalerie

Pryč s fialovými hranami v korunách stromů

Fialové kontury, které jsou výsledkem optické vady objektivu jsou mnohdy velice nepříjemné. Jejich odstranění je však jednodušší než se může zdát.

Některé fotoaparáty, respektive objektivy, trpí chromatickou vadou více, některé zase méně. U některých digitálů je však výskyt a především chování optické soustavy nevyzpytatelné, u kontrastního snímku abyste fialovou hranu pohledali a u běžých záběrů je jí plno.

Chromatická vada je způsobená závislostí ohniskové vzdálenosti čoček a vlnové délky světla. Čočky lámou každé světlo jinak, z toho krátkovlné záření – fialové – nejvíce. Proto se objevují na snímcích fialové kontury u kontrastních přechodů scény. Více například Wikipedia.

V méně obvyklých případech se projevuje chromatická vada nikoliv fialovými, ale nazelenalými konturami. Odstranění chromatické vady již není tak náročné jako dříve. Mnoho editorů fotografií má účinné a přesto uživatelsky jednoduché funkce pro odstranění projevů chromatické aberace.

Korekci chromatické vady si ukážeme v programu Zoner Photo Studio, díky tomu jakým způsobem funguje, je možné opravit oba dva typy nežádoucího barevného projevu.

Otevřete si upravovaný snímek v editoru a zvolte Upravit | Odstranit vady obrazu | Chromatická vada (Ctrl+Shift+A). Poté se otevře nové dialogové okno s náhledem upravovaného snímku a s náhledem snímku po úpravách (nezapomeňte zatrhnout volbu Automatický náhled).

01.png 02.png

Pod náhledy najdete dva posuvníky – Míra odstranění a Tolerance barvy, posledním ovladačem je kapátko Barva. Právě zmíněné kapátko je nejdůležitějším ovladačem při celé úpravě. Pro jednodušší a snadnější práci si zvětšete snímek na stoprocentní velikost pomocí ikony 1:1 vlevo nahoře. Najděte si místo, kde je výskyt aberace největší a klikněte na kapátko.

03.png

Poté najeďte kapátkem na vybrané místo a znovu klikněte. Během okamžiku se překreslí i náhled v druhém okně a hned vidíte jaký vliv bude mít úprava na snímek.

04.png

Nyní následuje druhý nejdůležitější krok, a to nastavení posuvníku Míra odstranění, díky tomu se teprve fialových kontur zbavíme. U každého snímku je samozřejmě potřeba nastavit jinou hodnotu, osobně se mi však osvědčilo nastavení přibližně kolem 50 %.

05.png

Jelikož jsme však kapátkem zvolili pouze jeden konkrétní barevný bod z celé škály, je třeba zadat i míru tolerance (rozuměj odchylky) od vybraného odstínu. Druhým posuvníkem Tolerance barvy tedy nastavíme rozsah korigovaných obarev. Opět zde přicházejí ke slovu vaše zkušenosti a experimenty. Avšak nastavení někde mezi pětadvaceti a pětatřiceti procenty bývá optimální.

06.png

Po aplikaci můžete porovnat rozdíly jak na plné velikosti, tak na náhledu snímku. Obraz je zbaven fialových kontur.

chroma_1_pred.jpg chroma_1_po.jpg
Vlevo původní snímek, vpravo pak po korekci chromatické vady

Určitě si přečtěte

Články odjinud